SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Tunel Sitina nadobúda konečnú podobu

V tuneli Sitina, ktorý je popri Moste Apollo najvýznamnejšou dopravnou stavbou v meste, sa skončili razičské práce. Začiatkom mája prerazili východnú tunelovú rúru, slávnostná prerážka západnej rúry sa konala ešte 11. marca. Medzitým sa dokončovalo razeni

FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

e spojovacích tunelov a súčasne sa betónovala klenba vyrazeného tunela.

"Ukončených je 90 percent betonáže," povedal Peter Štefko z firmy Skanska, ktorá tunel stavia. V septembri by sa malo dokončiť odvodnenie tunela, chodníky, obrubníky a žľaby. Takisto na budúci mesiac by mali byť hotové objekty slúžiace na obsluhu tunela. "Naše práce na tuneli sa ukončia v novembri, to znamená ukončenie stavebnej časti a začiatok technologickej časti," povedal Štefko s tým, že sa bude robiť vetranie tunela, osvetlenie, riadiace systémy a značenie. Tieto práce už bude robiť iný dodávateľ.

V tuneli teraz pracuje asi 300 ľudí. Podľa Štefka sú tu podmienky dobré. Horúčavy na prelome leta sťažovali práce len na povrchu, horší je dážď. "Dažďová voda robí problémy ako na každej stavbe," dodal Štefko.

Tunel pod kopcom Sitina v blízkosti dopravného uzla Patrónka začali stavať v septembri 2003 a dokončiť by ho mali na budúci rok alebo v roku 2007. Celkové investičné náklady na výstavbu budú okolo 3,5 miliardy korún. Žulový pahorok Sitina, podľa ktorého má tunel meno, je súčasťou Malých Karpát.

Diaľničný úsek Lamačská cesta - Staré Grunty je posledný chýbajúci úsek obchvatu centrálnej mestskej zóny a po jeho dokončení bude súvislé diaľničné prepojenie Českej republiky cez Bratislavu do Maďarska. Terajšia tranzitná cesta vedie cez Lamačskú cestu do Mlynskej doliny a Patrónku, ktorá je najviac preťaženou v Bratislave.

Budúci tunel tvoria dve samostatné rúry - západná a východná, každá s dvoma jazdnými pruhmi pre jednosmernú premávku. V západnej rúre je 1189 metrov razených a 251 metrov hĺbených z povrchu. Vo východnej rúre je 1159 metrov razených a 256 metrov hĺbených. Trasa 1,5-kilometrového tunela vedie relatívne plytko pod povrchom, maximálne 30 metrov, na niektorých miestach okolo 10 metrov. Má päť únikových ciest, každých 150 metrov bude výklenok s núdzovým telefónom, každých 80 metrov výklenok s hydrantom. (lin)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  3. Vytvor si svoju budúcnosť
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť.
  6. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 627
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 896
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 606
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 541
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 498
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 032
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 562
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 329
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 194 551
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 798
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 133
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 023
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 898
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 368
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 032
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu