BRATISLAVA. Eko aktivista MATÚŠ ČUPKA kandidoval s prísľubom, že sa bude venovať verejným priestorom. Starostom bratislavskej mestskej časti Nové Mesto je už druhý rok, ale veľa toho zatiaľ nestihol. Po svojom predchodcovi zdedil prázdnu pokladnicu.
„Všetky zdroje, ktoré sme mali k dispozícii, boli dedikované len na eurofondové výzvy a akcie, ktoré sme zdedili (...) Takže ak ste nebývali v lokalitách pri spomenutých projektoch, mohli ste nadobudnúť pocit, že sa toho veľa v Novom Meste nerobí,“ hovorí Čupka.
Ako rieši problémy obyvateľov Tupého ulice? Prečo preberal park na Račianskom mýte, aj keď ho zhotoviteľ „odflákol“? Kedy bude záchytné parkovisko na Jurajovom dvore? Denník SME sa v rozhovore upriamuje na problémy Novomešťanov aj veľké developerské projekty, na ktorých sa v Novom Meste pracuje.
V rozhovore sa dočítate:
- aké zmeny čoskoro čakajú Novú tržnicu,
- prečo vyrastie v Novom Istropolise vežiak aj napriek starostovým námietkam,
- kam sa posunula kauza okolo Polikliniky Tehelná,
- či bude ďalej kandidovať.
Na rozhovor ste pristali, keď sme sa viezli v električke zo Zlatých pieskov do centra. Spolu s primátorom, županom a riaditeľom dopravného podniku, ktorí prišli na aute, ste uvádzali do prevádzky vynovenú trať. Jazdíte takto pravidelne?
Treba ísť osobným príkladom, keď chcete meniť návyky vo využívaní dopravy. Do práce jazdím na bicykli a autom sa veziem, len keď treba ísť hore na Kramáre.
Priamo na úrade máme aj jeden spoločne využívaný bicykel, ktorý si môžu zamestnanci kedykoľvek požičať, a zapojili sme sa aj do celoslovenskej iniciatívy Do práce na bicykli. Zabudli sme si však spočítavať kilometre, takže vo výsledkoch nás nenájdete. Do práce jazdí bicyklom približne päť percent zamestnancov, čo zatiaľ nie je veľa.
Koľko cyklotrás ste postavili?
Ako mestská časť sme nevybudovali ani jednu, pretože spravujeme komunikácie III. a IV. triedy, teda cesty vo dvoroch a vnútroblokoch. Sústredili sme sa teda prevažne na zvyšovanie infraštruktúry v rámci rozširovania parkovacej politiky.
V lokalite Pokrok sme zlegalizovali jazdu v protismere takmer vo všetkých uliciach, pričom zanikla cykloobojsmerka na Sibírskej ulici, ktorá bola pre miestnych cyklistov dôležitá a ktorú som aj ja sám využíval. Pribudli však nové cyklostojany a znížili sme rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu, čo pre rýchlejších cyklistov znamená, že môžu jazdiť stredom cesty.
Čo cyklotrasa na Račianskej, ktorú postavilo hlavné mesto, nie je na všetkých úsekoch prepojená. Jazdí sa vám po nej dobre?
Odkedy som sa prvýkrát v roku 2009 spustil dole Pražskou na bicykli, dosť ma to zocelilo, takže keď idem po Račianskej, jazdím vždy po ceste, nakoľko infraštruktúra, ktorá je tam vybudovaná je, slušne povedané, poskromnejšia. Teraz sa už situácia zlepšuje, Penta dokončuje poslednú etapu zámeru Pri mýte, vďaka čomu vznikne sto metrov novej cyklotrasy, ktorá sa napojí na štvrť Urban Residence.