SME

Modernizáciu trate na Záhorí štát označil za strategickú. Mešká už roky

Železnice očakávajú rýchlejšiu prípravu projektu.

Železničná stanica v Sekuliach.Železničná stanica v Sekuliach. (Zdroj: ŽSR)

BRATISLAVA. Prestavba najvyťaženejšej železničnej trate na Slovensku z Bratislavy k českým hraniciam sa možno o čosi priblížila. Štát ju zaradil medzi tzv. strategické investície.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železnice vyhlásili tender ešte v roku 2017 a sľubovali rýchlosť 200 kilometrov za hodinu do roku 2020. Projekt mešká a na trati sú výluky. Teraz očakávajú, že sa zjednoduší a zrýchli projektová príprava, najmä územné konania či vysporiadanie pozemkov.

Ministerstvo dopravy, ktoré vedie Jozef Ráž ml. (Smer), dokonca tvrdí, že sa čiastočne podarí dobehnúť aj zameškaný čas.

SkryťVypnúť reklamu

Stavebné práce sa nezrýchlia

Kým príprava projektov pre strategické investície sa zrýchliť môže, výstavba nie. „Stanovenie technických a technologických postupov nie je možné zrýchliť či obchádzať,“ povedala hovorkyňa Železníc SR Vladimíra Bahýlová

Ministerstvo dopravy koncom mája vydalo stavebné povolenie na opravu trate medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom. Zastávku Devínske Jazero už v minulosti prestavali.

„Začiatok stavebných prác predpokladáme ku koncu júla,“ hovoria po novom železnice. Na svojom webe majú informácie o nadchádzajúcich výlukách a úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom mali naplánovaný už na jún.

„Procesy sú už rozbehnuté a všetko smeruje k tomu, že viaceré povolenia budú nasledovať už v najbližšom období,“ ubezpečuje ministerstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálny termín dokončenia modernizácie je 31. december 2027. Podľa Poláčikovej je cieľom, aby Slovensko neprišlo o európske peniaze.

Práce sú naplánované v úseku Devínska Nová Ves (mimo stanice) po Malacky (vrátane stanice) a od Kútov (mimo stanice) po hranicu s Českom.

Termín podľa železníc neznamená, že sa všetky práce ukončia v jednom čase. „Bude prichádzať k postupným odovzdávaniam jednotlivých častí stavby do predčasného užívania.“

V Sekuliach nezastavujeme

Časť trate z Kútov po hranicu je zatiaľ jedinou, kde sa začali stavebné práce. Napriek tomu je zavedený výlukový cestovný poriadok na celom úseku až po Bratislavu. Vlaky jazdia po jednej koľaji a dlhšie, hoci funkčné sú obe koľaje.

Večerné vlaky z Bratislavy už tri mesiace nestoja v Sekuliach, kde nemajú výpravcu. Po večeroch je na stanici len dozorca výhybiek.

SkryťVypnúť reklamu

„V danej veci sa nič nezmenilo. Železnice od začiatku s obcami nekomunikujú,“ povedal SME starosta obce Adrián Krajčír. Čiastočnou náhradou je len linka regionálnej autobusovej dopravy z Malaciek do Borského Svätého Jura.

Bahýlová potvrdila, že nedostatok výpravcov v regióne trvá, a železnice nevedia, kedy vlaky v Sekuliach začnú zastavovať. Odvolala sa na bezpečnostné dôvody.

Vyškolenie nového zamestnanca železnice vraj nedokážu urýchliť. „Proces školenia nového výpravcu trvá takmer rok,“ hovorí Bahýlová.

Ministerstvo tvrdí, že železnice už urobili kroky, aby sa to neopakovalo. „Na zásadnú zmenu je však potrebný dlhší čas, lebo nových zamestnancov nenájdeme a nevyškolíme okamžite.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 403
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 347
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 064
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 946
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 114
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 020
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 932
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 467
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 521
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 917
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 153
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu