BRATISLAVA. Prestavba najvyťaženejšej železničnej trate na Slovensku z Bratislavy k českým hraniciam sa možno o čosi priblížila. Štát ju zaradil medzi tzv. strategické investície.
Železnice vyhlásili tender ešte v roku 2017 a sľubovali rýchlosť 200 kilometrov za hodinu do roku 2020. Projekt mešká a na trati sú výluky. Teraz očakávajú, že sa zjednoduší a zrýchli projektová príprava, najmä územné konania či vysporiadanie pozemkov.
Ministerstvo dopravy, ktoré vedie Jozef Ráž ml. (Smer), dokonca tvrdí, že sa čiastočne podarí dobehnúť aj zameškaný čas.
V článku sa dočítate
- Čo sa urýchli po zaradení medzi strategické investície?
- Ako veľmi je projekt omeškaný?
- Aké problémy majú cestujúci na trati?
Stavebné práce sa nezrýchlia
Kým príprava projektov pre strategické investície sa zrýchliť môže, výstavba nie. „Stanovenie technických a technologických postupov nie je možné zrýchliť či obchádzať,“ povedala hovorkyňa Železníc SR Vladimíra Bahýlová
Ministerstvo dopravy koncom mája vydalo stavebné povolenie na opravu trate medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom. Zastávku Devínske Jazero už v minulosti prestavali.
„Začiatok stavebných prác predpokladáme ku koncu júla,“ hovoria po novom železnice. Na svojom webe majú informácie o nadchádzajúcich výlukách a úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom mali naplánovaný už na jún.
„Procesy sú už rozbehnuté a všetko smeruje k tomu, že viaceré povolenia budú nasledovať už v najbližšom období,“ ubezpečuje ministerstvo.
Aktuálny termín dokončenia modernizácie je 31. december 2027. Podľa Poláčikovej je cieľom, aby Slovensko neprišlo o európske peniaze.
Práce sú naplánované v úseku Devínska Nová Ves (mimo stanice) po Malacky (vrátane stanice) a od Kútov (mimo stanice) po hranicu s Českom.
Termín podľa železníc neznamená, že sa všetky práce ukončia v jednom čase. „Bude prichádzať k postupným odovzdávaniam jednotlivých častí stavby do predčasného užívania.“
V Sekuliach nezastavujeme
Časť trate z Kútov po hranicu je zatiaľ jedinou, kde sa začali stavebné práce. Napriek tomu je zavedený výlukový cestovný poriadok na celom úseku až po Bratislavu. Vlaky jazdia po jednej koľaji a dlhšie, hoci funkčné sú obe koľaje.
Večerné vlaky z Bratislavy už tri mesiace nestoja v Sekuliach, kde nemajú výpravcu. Po večeroch je na stanici len dozorca výhybiek.
„V danej veci sa nič nezmenilo. Železnice od začiatku s obcami nekomunikujú,“ povedal SME starosta obce Adrián Krajčír. Čiastočnou náhradou je len linka regionálnej autobusovej dopravy z Malaciek do Borského Svätého Jura.
Bahýlová potvrdila, že nedostatok výpravcov v regióne trvá, a železnice nevedia, kedy vlaky v Sekuliach začnú zastavovať. Odvolala sa na bezpečnostné dôvody.
Vyškolenie nového zamestnanca železnice vraj nedokážu urýchliť. „Proces školenia nového výpravcu trvá takmer rok,“ hovorí Bahýlová.
Ministerstvo tvrdí, že železnice už urobili kroky, aby sa to neopakovalo. „Na zásadnú zmenu je však potrebný dlhší čas, lebo nových zamestnancov nenájdeme a nevyškolíme okamžite.“