SME

Modernizáciu trate na Záhorí štát označil za strategickú. Mešká už roky

Železnice očakávajú rýchlejšiu prípravu projektu.

Železničná stanica v Sekuliach.Železničná stanica v Sekuliach. (Zdroj: ŽSR)

BRATISLAVA. Prestavba najvyťaženejšej železničnej trate na Slovensku z Bratislavy k českým hraniciam sa možno o čosi priblížila. Štát ju zaradil medzi tzv. strategické investície.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železnice vyhlásili tender ešte v roku 2017 a sľubovali rýchlosť 200 kilometrov za hodinu do roku 2020. Projekt mešká a na trati sú výluky. Teraz očakávajú, že sa zjednoduší a zrýchli projektová príprava, najmä územné konania či vysporiadanie pozemkov.

Ministerstvo dopravy, ktoré vedie Jozef Ráž ml. (Smer), dokonca tvrdí, že sa čiastočne podarí dobehnúť aj zameškaný čas.

SkryťVypnúť reklamu

Stavebné práce sa nezrýchlia

Kým príprava projektov pre strategické investície sa zrýchliť môže, výstavba nie. „Stanovenie technických a technologických postupov nie je možné zrýchliť či obchádzať,“ povedala hovorkyňa Železníc SR Vladimíra Bahýlová

Ministerstvo dopravy koncom mája vydalo stavebné povolenie na opravu trate medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom. Zastávku Devínske Jazero už v minulosti prestavali.

„Začiatok stavebných prác predpokladáme ku koncu júla,“ hovoria po novom železnice. Na svojom webe majú informácie o nadchádzajúcich výlukách a úsek medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom mali naplánovaný už na jún.

„Procesy sú už rozbehnuté a všetko smeruje k tomu, že viaceré povolenia budú nasledovať už v najbližšom období,“ ubezpečuje ministerstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálny termín dokončenia modernizácie je 31. december 2027. Podľa Poláčikovej je cieľom, aby Slovensko neprišlo o európske peniaze.

Práce sú naplánované v úseku Devínska Nová Ves (mimo stanice) po Malacky (vrátane stanice) a od Kútov (mimo stanice) po hranicu s Českom.

Termín podľa železníc neznamená, že sa všetky práce ukončia v jednom čase. „Bude prichádzať k postupným odovzdávaniam jednotlivých častí stavby do predčasného užívania.“

V Sekuliach nezastavujeme

Časť trate z Kútov po hranicu je zatiaľ jedinou, kde sa začali stavebné práce. Napriek tomu je zavedený výlukový cestovný poriadok na celom úseku až po Bratislavu. Vlaky jazdia po jednej koľaji a dlhšie, hoci funkčné sú obe koľaje.

Večerné vlaky z Bratislavy už tri mesiace nestoja v Sekuliach, kde nemajú výpravcu. Po večeroch je na stanici len dozorca výhybiek.

SkryťVypnúť reklamu

„V danej veci sa nič nezmenilo. Železnice od začiatku s obcami nekomunikujú,“ povedal SME starosta obce Adrián Krajčír. Čiastočnou náhradou je len linka regionálnej autobusovej dopravy z Malaciek do Borského Svätého Jura.

Bahýlová potvrdila, že nedostatok výpravcov v regióne trvá, a železnice nevedia, kedy vlaky v Sekuliach začnú zastavovať. Odvolala sa na bezpečnostné dôvody.

Vyškolenie nového zamestnanca železnice vraj nedokážu urýchliť. „Proces školenia nového výpravcu trvá takmer rok,“ hovorí Bahýlová.

Ministerstvo tvrdí, že železnice už urobili kroky, aby sa to neopakovalo. „Na zásadnú zmenu je však potrebný dlhší čas, lebo nových zamestnancov nenájdeme a nevyškolíme okamžite.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 030
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 628
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 235
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 950
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 714
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 098
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 221
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 117
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemecký automobilový priemysel zašiel za hranicu zákona, aby udržal staré technológie.

Koniec nemeckého ekonomického zázraku znamená aj koniec akej-takej slovenskej prosperity.


19
Peter Tkačenko.

Keď si zakázal čisté riešenie na Ústavnom súde, zostala mu improvizácia.


1
Referendum Peter Pellegrini dnes

Iniciovalo ho Slovenské hnutie obrody.


TASR 48
Slovenskí hokejisti na MS v hokeji 2025.

Pozrite si, proti komu nastúpia hokejisti.


4
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 852
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 19 799
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 629
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 306
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 501
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 102
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 452
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 774
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu