SME

Pri nehodách a kolónach sa vodiči na D1 pozerajú na prázdne LED tabule

NDS čaká na dokončenie križovatky D1/D4.

Líniové riadenei v BratislaveLíniové riadenei v Bratislave (Zdroj: Marko Erd)

Keď sa v nedeľu poobede na D1 za výjazdom Voderady v smere na Senec zrazilo niekoľko vozidiel za sebou a spôsobili kolónu a hodinové zdržanie, vodiči namiesto aktuálnych informácií nad cestou videli len prázdne tabule.

Využiť alternatívne trasy im namiesto toho radili aplikácie s navigáciami či dopravné servisy rádií.

Kým na bratislavskom obchvate sa vodiči spoliehajú na to, že na digitálnych tabuliach dostanú informácie o tom, či ich o pár kilometrov čaká kolóna a či treba zmeniť plánovanú trasu a zdržaniu sa vyhnúť, v iných úsekoch diaľnice D1 podobnú službu nedostanú. Napríklad pred diaľničným uzlom Trnava, kde sú už viac ako dva roky nainštalované LED premenné dopravné značky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Národná diaľničná spoločnosť argumentuje tým, že líniové riadenie dopravy, ktoré vyhodnocuje aktuálnu dopravnú situáciu a automaticky presmerováva dopravu, je nemalá investíciu vhodná najmä na extrémne vyťažené úseky. Zatiaľ funguje na diaľničných úsekoch v Bratislave.

„Pripravené je napojenie aj ďalších úsekov napríklad v danej lokalite, no pre technické prepojenie systému je nevyhnutné najprv dokončiť križovatku D1/D4,“ vysvetľuje hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.

Značenie len na očakávané udalosti

Keď na začiatku roka 2022 diaľničná spoločnosť spúšťala na západnej D1 nový informačný systém v úseku Trnava - Horná Streda, očakávalo sa, že pomôže s plynulosťou dopravy. Premenlivé dopravné značky majú upozorňovať na možné dopravné problémy spôsobené počasím či prácami na diaľnici.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci modernizácie západnej D1 vtedy vybudovali nové operátorské pracovisko v Trnave, na úseku pribudlo osem sčítačov dopravy, 14 meteozariadení vyhodnocujúcich aktuálne počasie a 58 kamier.

Pri spúšťaní systému NDS avizovala, že dopravné značenie poskytne upozornenie aj o zníženej rýchlosti, zbiehaní jazdných pruhov a kolónach. Hlavnou výhodou malo byť efektívne informovanie vodičov o nehodách, prekážkach na vozovke či prípadných obchádzkach.

V prípade havarijných stavov na D1 v úseku Trnava – Senec – Bratislava mali byť motoristi odkláňaní na rýchlostnú cestu R1 v smere do Nitry a Serede, prípadne na komunikáciu cez Trnavu.

V praxi však mimo bratislavského obchvatu digitálne tabule informujú vodičov vopred len v prípade plánovaných obmedzení, napríklad pre opravy alebo údržbu. „LED premenné dopravné značenie umiestnené na D1 v úseku Horná Streda – Trnava dnes pracuje v manuálnom režime a je ovládané z príslušného strediska,“ vysvetľuje hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

„V prípade dopravných nehôd, samozrejme, tie nie je možné predvídať, je informácia postúpená dopravným servisom hneď, ako je to možné,“ hovorí Ferenčák.

Aj manuálne riadený systém šetrí náklady a čas, pretože zamestnanci nemusia manuálne rozmiestňovať dočasné značky pri ceste, dodáva hovorca.

Menej zápch aj nehôd v Bratislave

V nedeľu poobede po hromadnej nehode na D1 pri Voderadoch Centrálne operátorské pracovisko NDS informovalo médiá. Dopravné servisy hlásili kolónu a odporúčali alternatívnu trasu. Odbočiť na križovatke D1 a R1 pri Trnave smerom na Nitru radili aj navigačné aplikácie, no na LED tabuliach vybudovaných na tento účel sa žiadne informácie nenachádzali. Boli by tam len v prípade odklonu dopravy.

„K odkloneniu dopravy sa pristupuje po tom, ako príslušný orgán vydá pokyn na uzatvorenie úseku, čo sa v tomto prípade nestalo,“ vysvetľuje hovorca NDS. Bez rozhodnutia polície teda diaľničiari dopravu na alternatívne trasy neodkláňajú.

Napojenie na systém, ktorý dnes funguje na diaľničných úsekoch v Bratislave a ktorý automaticky vyhodnocuje situáciu na základe algoritmov, bude na západnej D1 možné až po dokončení križovatky D1/D4. Tá by mala byť hotová do konca budúceho roka.

Celková cena kompletného informačného systému diaľnice vrátane líniového riadenia dopravy bude známa až po ukončení prípravy chýbajúcich úsekov. „Dôležité však zostáva, že systém sa buduje súbežne s prípravami úsekov, čo prináša predpokladanú úsporu v porovnaní so situáciu, keď by sa budoval až po dokončení úsekov,“ tvrdí hovorca.

Inteligentné riadenie dopravy na bratislavských úsekoch diaľnic za prvého jeden a pol roka pomohlo znížiť nehodovosť zhruba o 14 percent. Zlepšilo aj dopravnú situáciu z pohľadu dopravných zápch.

Okrem prepojenia systémov na západnej D1 vodičom chýbajú aj odstavné pruhy. „Medzi Bratislavou a Trnavou je niekoľko rozpracovaných projektov na celkové dobudovanie odstavného pruhu a rozšírenie diaľnice,“ dodáva hovorca. Časť diaľnice pri križovatke Blatné je v kategórii D 33,5/120, čo znamená tri plnohodnotne jazdné pruhy a odstavný pruh len v jednom smere.

Úsek Bratislava - Triblavina, kde aktuálne prebiehajú práce, bude po prepojení s diaľnicou D4 tvoriť plnohodnotný štvorpruh vrátane odstavného pruhu a záchranných zálivov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 387
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 991
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 391
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 548
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 552
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 457
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 179
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 763
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 200
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 76 874
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 56 772
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 103
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 342
  6. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 17 963
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 634
  8. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 8 713
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu