Keď sa v nedeľu poobede na D1 za výjazdom Voderady v smere na Senec zrazilo niekoľko vozidiel za sebou a spôsobili kolónu a hodinové zdržanie, vodiči namiesto aktuálnych informácií nad cestou videli len prázdne tabule.
Využiť alternatívne trasy im namiesto toho radili aplikácie s navigáciami či dopravné servisy rádií.
Kým na bratislavskom obchvate sa vodiči spoliehajú na to, že na digitálnych tabuliach dostanú informácie o tom, či ich o pár kilometrov čaká kolóna a či treba zmeniť plánovanú trasu a zdržaniu sa vyhnúť, v iných úsekoch diaľnice D1 podobnú službu nedostanú. Napríklad pred diaľničným uzlom Trnava, kde sú už viac ako dva roky nainštalované LED premenné dopravné značky.
Národná diaľničná spoločnosť argumentuje tým, že líniové riadenie dopravy, ktoré vyhodnocuje aktuálnu dopravnú situáciu a automaticky presmerováva dopravu, je nemalá investíciu vhodná najmä na extrémne vyťažené úseky. Zatiaľ funguje na diaľničných úsekoch v Bratislave.
„Pripravené je napojenie aj ďalších úsekov napríklad v danej lokalite, no pre technické prepojenie systému je nevyhnutné najprv dokončiť križovatku D1/D4,“ vysvetľuje hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.
Dočítate sa:
- na čo slúžia LED tabule teraz,
- prečo po nedeľnej nehode neodklonili dopravu,
- aké sú výhody premenných dopravných značiek.
Značenie len na očakávané udalosti
Keď na začiatku roka 2022 diaľničná spoločnosť spúšťala na západnej D1 nový informačný systém v úseku Trnava - Horná Streda, očakávalo sa, že pomôže s plynulosťou dopravy. Premenlivé dopravné značky majú upozorňovať na možné dopravné problémy spôsobené počasím či prácami na diaľnici.
V rámci modernizácie západnej D1 vtedy vybudovali nové operátorské pracovisko v Trnave, na úseku pribudlo osem sčítačov dopravy, 14 meteozariadení vyhodnocujúcich aktuálne počasie a 58 kamier.
Pri spúšťaní systému NDS avizovala, že dopravné značenie poskytne upozornenie aj o zníženej rýchlosti, zbiehaní jazdných pruhov a kolónach. Hlavnou výhodou malo byť efektívne informovanie vodičov o nehodách, prekážkach na vozovke či prípadných obchádzkach.
V prípade havarijných stavov na D1 v úseku Trnava – Senec – Bratislava mali byť motoristi odkláňaní na rýchlostnú cestu R1 v smere do Nitry a Serede, prípadne na komunikáciu cez Trnavu.
V praxi však mimo bratislavského obchvatu digitálne tabule informujú vodičov vopred len v prípade plánovaných obmedzení, napríklad pre opravy alebo údržbu. „LED premenné dopravné značenie umiestnené na D1 v úseku Horná Streda – Trnava dnes pracuje v manuálnom režime a je ovládané z príslušného strediska,“ vysvetľuje hovorca.
„V prípade dopravných nehôd, samozrejme, tie nie je možné predvídať, je informácia postúpená dopravným servisom hneď, ako je to možné,“ hovorí Ferenčák.
Aj manuálne riadený systém šetrí náklady a čas, pretože zamestnanci nemusia manuálne rozmiestňovať dočasné značky pri ceste, dodáva hovorca.
Menej zápch aj nehôd v Bratislave
V nedeľu poobede po hromadnej nehode na D1 pri Voderadoch Centrálne operátorské pracovisko NDS informovalo médiá. Dopravné servisy hlásili kolónu a odporúčali alternatívnu trasu. Odbočiť na križovatke D1 a R1 pri Trnave smerom na Nitru radili aj navigačné aplikácie, no na LED tabuliach vybudovaných na tento účel sa žiadne informácie nenachádzali. Boli by tam len v prípade odklonu dopravy.
„K odkloneniu dopravy sa pristupuje po tom, ako príslušný orgán vydá pokyn na uzatvorenie úseku, čo sa v tomto prípade nestalo,“ vysvetľuje hovorca NDS. Bez rozhodnutia polície teda diaľničiari dopravu na alternatívne trasy neodkláňajú.
Napojenie na systém, ktorý dnes funguje na diaľničných úsekoch v Bratislave a ktorý automaticky vyhodnocuje situáciu na základe algoritmov, bude na západnej D1 možné až po dokončení križovatky D1/D4. Tá by mala byť hotová do konca budúceho roka.
Celková cena kompletného informačného systému diaľnice vrátane líniového riadenia dopravy bude známa až po ukončení prípravy chýbajúcich úsekov. „Dôležité však zostáva, že systém sa buduje súbežne s prípravami úsekov, čo prináša predpokladanú úsporu v porovnaní so situáciu, keď by sa budoval až po dokončení úsekov,“ tvrdí hovorca.
Inteligentné riadenie dopravy na bratislavských úsekoch diaľnic za prvého jeden a pol roka pomohlo znížiť nehodovosť zhruba o 14 percent. Zlepšilo aj dopravnú situáciu z pohľadu dopravných zápch.
Okrem prepojenia systémov na západnej D1 vodičom chýbajú aj odstavné pruhy. „Medzi Bratislavou a Trnavou je niekoľko rozpracovaných projektov na celkové dobudovanie odstavného pruhu a rozšírenie diaľnice,“ dodáva hovorca. Časť diaľnice pri križovatke Blatné je v kategórii D 33,5/120, čo znamená tri plnohodnotne jazdné pruhy a odstavný pruh len v jednom smere.
Úsek Bratislava - Triblavina, kde aktuálne prebiehajú práce, bude po prepojení s diaľnicou D4 tvoriť plnohodnotný štvorpruh vrátane odstavného pruhu a záchranných zálivov.