SME

Nový terminál vo Vrakuni neprepája so zastávkou ani len chodník

K najbližšiemu parkovisku je to 400 metrov.

BRATISLAVA. Po Trebišove má už aj hlavné mesto svoj prvý terminál integrovanej osobnej dopravy (TIOP). Má zrýchliť prepojenie Vrakune a Podunajských Biskupíc s centrom mesta a využívať by ho mali aj obyvatelia satelitov. Vlaky tam budú zastavovať od utorka 2. júla.

Pásku strihali v pondelok zástupcovia Železníc SR, zhotoviteľ TSS Grade, zástupkyňa starostu Vrakune a štátna tajomníčka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nebojím sa povedať, že dnes otvárame projekt budúcnosti,“ hovorila štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková, ktorá zastupovala ministra za Smer Jozefa Ráža.

SkryťVypnúť reklamu

„Takto si prestavujeme, že bude vyzerať a fungovať verejná osobná doprava. Vlakom sa priveziete na predmestie a odtiaľ sa buď MHD, alebo bicyklom dostanete do školy alebo práce,“ povedala.

Chodník od terminálu zatiaľ nie je prepojený s konečnou zastávkou Čiližská pri trolejbusovom obratisku. Cestujúci tak budú chodiť po štrku a hline.

„V prípade, že ŽSR bude mať vyriešený vzťah k pozemkom pod stavbou a bude mať kompletnú žiadosť, hlavné mesto vydá potrebné povolenie v čo možno najkratšom čase," tvrdí hovorca mesta Peter Bubla.

Okrem toho má zastávka v smere do mesta priechod pre chodcov položený ďalej od terminálu, cestujúci si budú musieť teda kúsok nadísť. Železnice na riešení spolupracujú s mestom, termín nie je známy.

Chýba aj parkovisko, najbližšie je zhruba 400 metrov od nástupišťa pri Ráztočnej. Má kapacitu 54 áut a podľa zástupkyne starostu Vrakune Zuzany Schwartzovej nezvyklo byť ani do polovice obsadené. Priamo pri nástupišti nové nevznikne, mesto je však podľa Bublu pripravené komunikovať so ŽSR aj na túto tému.

SkryťVypnúť reklamu

K terminálu sa dá dostať len z Dvojkrížnej ulice. Na druhú stranu koľají sa dá legálne prejsť až na Ráztočnej, kde stálo dočasné nástupište, vzdialené od terminálu podobne ako parkovisko.

Na náprotivnej strane sú zatiaľ zarastené a nevyužívané pozemky, podľa Schwartzovej však budú čoskoro žiadané a ráta sa tam s obytnou zónou. Priechod na druhú stranu by skrátil aj cestu k parkovisku.

Železnice projekt nakreslili v roku 2022 a koncom toho roka sa začali aj inžinierske práce. Minuli naň 3,9 milióna eur bez DPH, čisto z eurofondov. Terminál dostal kladné hodnotenie od Útvaru hodnoty za peniaze.

„Považujeme ho za plnohodnotný TIOP a veríme, že tento prestupný bod bude slúžiť všetkým ľuďom. Nielen v tejto oblasti, ale aj tým, čo cestujú v smere do Dunajskej Stredy napríklad kvôli cyklistike,“ hovorí riaditeľ investorského odboru ŽSR Štefan Sedláček.

SkryťVypnúť reklamu

Pre niektorých je to polotovar

Na nástupište sa vedia dostať po rampe aj pohybovo znevýhodnení. Pred terminálom sú stojany na bicykle, toalety však chýbajú. Koľajnice od ulice oddeľuje protihluková stena.

Na nástupišti osadili svetelné infotabule s cestovným poriadkom, na jednej z nich svietilo desaťminútové meškanie vlaku z hlavnej stanice.

Súvisiaci článok Príčina meškania sa za roky nezmenila. Ani nový dopravca problémy na trati do Komárna nevyrieši Čítajte 

Vlaky na trase do Komárna meškajú pravidelne, keďže trať za posledné desaťročia nemodernizovali. Trasa nie je elektrifikovaná a vlaky sa na nej kazia. Sedláček sa vyjadril, že sa o zdvojkoľajnení a elektrifikáci, ku ktorým už majú štúdiu realizovateľnosti, sa rokuje.

Tento proces zvyčajne trvá dva roky, čo sa týka pripomienkovania, to je individuálne a záleží od jeho rozsahu,” hovorí.

Na nástupišti nie je ani automat a označovač lístkov na MHD, ktoré v integrovanej doprave platia aj vo vlakoch v zóne 100 + 101. Sedláček hovorí, že je to vec mesta, najbližší automat je na zastávke Čiližská. Cestujúci, ktorí nastúpia na vlak, si teda musia lístok zakúpiť cez aplikáciu Bratislavskej integrovanej dopravy, alebo cez SMS.

Ernest Huska chodieva okolo nového nástupišťa cestou za svokrou. Nie je Vrakunčanom, ale na projekte vraj vidno, že mesto a železnice nespolupracovali.

„Postavili zastávku, ale čo s ňou ďalej? Je to polotovar za veľké peniaze,“ myslí si. Bližšie by malo byť podľa neho aj parkovisko.

Sedláček povedal, že terminál sprístupňujú ľuďom v „najnutnejšom rozsahu” a na jeho konečnom stave sa ešte pracuje. Majú ho prepojiť aj s druhou stranou „v dohľadnom období“.

Miestni poslanci sa z nového terminálu tešia. „Ide o úplne štandardný TIOP, podobný majú aj vo Svätom Jure,“ hovorí poslanec Marek Zajíček (OKS).

Poslanec Michal Hrapko (TEAM Bratislava) považuje nové nástupište oproti tomu dočasnému tiež za plnohodnotné. Myslí si, že prvý väčší nápor zacíti, keď mesto uzavrie pre rekonštrukciu most cez Malý Dunaj na Hradskej ulici.

„Môžu prísť sem, vedľa zaparkovať a mať naďalej komfort, že sa vlakom za pár minút odstanú až do centra,“ hovorí.

Vzniknú aj ďalšie

Štátna tajomníčka oznámila, že nasledovať budú terminály na Lamačskej bráne, teda v Boroch, a v Ružinove. Spomenula aj plány na terminály v Petržalke, Rači a na Železnej studničke.

Na TIOP Bory sa zatiaľ práce zastavili, lebo magistrát ešte nedokončil všetky práce na Saratovskej.

„Teraz potrebujeme získať stavebné povolenia na objekty, ktoré malo postaviť mesto, a v riešení je aj zmluva o prevode práv a povinností stavebníka, po ktorej doladení sa bude môcť stavať,“ hovorí Sedláček. Prvé práce by mali urobiť už tento rok.

TIOP Ružinov čaká na územné rozhodnutie, ktoré železnice očakávajú do dvoch mesiacov. Po spracovaní dokumentácie pre stavebné povolenie by mohli robiť súťaž na zhotoviteľa v treťom kvartáli budúceho roka.

Súvisiaci článok Po Vajnorskej radiále sa opravy dočká aj trať druhej najväčšej mestskej časti Bratislavy Čítajte 

Pri Železnej studničke sa čaká na dokumentáciu od spoločnosti Eset, keďže terminál vzniká v spolupráci so súkromníkom, rovnako ako ten v Petržalke. Sedláček povedal, že železnice zatiaľ vstupujú do procesu len svojimi pripomienkami.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky, Bratislava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 371
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 114
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 430
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 091
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 189
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 583
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 339
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 234
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 721
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 863
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 424
  4. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 469
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 236
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 990
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 162
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 7 022
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu