Rekonštrukcia Vajnorskej radiály sa zaobišla bez zdržania a skončila sa načas. Prvá fáza sa začala v októbri 2023. Cestujúci pociťovali obmedzenia v podobe výluk len pár mesiacov, od mája mohli trať využívať na plnej dĺžke až po konečnú na Zlatých pieskoch.
Po Dúbravsko-karlovoveskej radiále ide o druhú rekonštrukciu električkovej trate v meste.
„Cieľom je, aby sme ľudí presunuli z áut do MHD a aby bolo cestovanie električkami pohodlnejšie,“ hovorí novinárom župan Juraj Droba. Okrem neho rečnili aj predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislavy (DPB) Martin Rybanský, primátor Matúš Vallo a starosta Nového Mesta Matúš Čupka. Električkou na tlačovku prišiel len Čupka, ostatní využili autá.
O projekte hovorili priamo na nástupisku, aby ukázali, že električky jazdia v plnej prevádzke, a zároveň predstavili aj prvú zelenú strechu na zastávke v Bratislave. Rastú na nej skalničky, ktoré si nevyžadujú zálievku ani údržbu. Na Zlaté piesky ju umiestnili symbolicky, pretože je konečnou a zároveň prvou zastávkou radiály.
V článku sa dočítate:
- prečo má zelenú strechu len jedna zastávka,
- kedy sa začne rekonštruovať trať v Ružinove,
- či finančná výzva ministerstva dopravy župe stačí,
- ako sa hýbu práce na trati v Petržalke.
Trať prešla naposledy opravou v roku 1990 a jej súčasný stav bolo hlavne počuť - rekonštrukcia zaistila aj zníženie hluku pri prejazde električiek. Pred opravou sa dalo na niektorých úsekoch jazdiť len pätnásť kilometrov za hodinu, čo je o niečo viac ako priemerná rýchlosť behu - v súčasnosti tu môžu električky pridať na 60 kilometrov za hodinu.
„Na niektorých úsekoch sme už vykonali skúšky a nová trať nám umožnila ísť dokonca aj o trochu rýchlejšie. Čas strávený v električke sa teda čoskoro pre cestujúcich určite skráti,” hovorí Rybanský.
Prestupný uzol až v ďalšom projekte
Za posledný mesiac posledných sedem mesiacov na úseku od Kuchajdy po Zlaté piesky vymenili viac ako osem kilometrov koľají a zmodernizovali štrnásť zastávok s vyvýšenými bezbariérovými nástupiskami, povedal primátor.
Na niektorých zastávkach pribudlo aj dvanásť informačných tabúľ, ktoré dokážu zobrazovať aj mimoriadne udalosti v premávke. Pribudlo aj hlasové oznamovanie pre nevidiacich. Obnovili mobiliár a na zastávkach bez prístreškov postavili nové. Peniaze však nestačili na pokrytie modernizácie prestupného uzla na Zlatých pieskoch, čo malo uľahčiť cestovanie ľuďom z viacerých mestských častí - plán sa bude musieť zrealizovať v novom projekte.
Na infotabuliach projektu je vlajka Európskej únie a logo ministerstva dopravy, ktoré opravu financovali. Časť nákladov pokrylo aj Nové Mesto, väčšinu nákladov zaplatili z fondov EÚ.

„Veríme, že to do tejto časti mesta prinesie impulz, pretože má veľký potenciál,” myslí si Čupka. V blízkosti sa nachádza prírodné kúpalisko a rekreačný areál, ktorý si mesto vysúdilo naspäť a plánuje ho revitalizovať.
Zelené strechy tu však pribúdať už nebudú, pretože sú masívnejšie a nie všetky zastávky ponúkajú taký veľkorysý priestor ako Zlaté piesky.
„Ostatné zastávky sa nerozširovali a navyše prístrešky so zelenou strechou musia mať - a aj majú - statické posúdenie vzhľadom na váhu, ktorú nesú,“ vysvetľuje hovorca DPB Jozef Vozár.
O zelených strechách bratislavských zastávok uvažovala aj bývalý hlavná architektka mesta Ingrid Konrad. Pred niečo vyše desaťročím sa však jej nápad nestretol s pochopením, Bratislavčania vraj na niečo také neboli ešte pripravení.

Nasleduje zastávka: Ružinov
Dopravný podnik sa teraz sústredí na rozpracovanú rekonštrukciu vozovne Krasňany, ktorá je súčasťou servisnej infraštruktúry. Práce prebiehajú bez zdržania podľa harmonogramov a míľnik stanovený na 30. júna stíhajú potvrdil Rybanský. Rekonštruovať sa bude aj Vozovňa Jurajov dvor, čaká sa však ešte na financie.
„Mesto Bratislava pripravuje aj verejné obstarávanie na rekonštrukciu Ružinovskej radiály, obstarávanie je podľa mojich informácií pred spustením,“ tvrdí šéf DPB.
Pripravuje sa aj projekt na opravu koľajovej kľučky medzi Kuchajdou a Železničnou stanicou Nové Mesto, ktorá patrila k najviac zničeným úsekom v Bratislave. Rekonštrukcia čaká aj Račiansku radiálu.
Ďalšou mestskou časťou, ktorá sa dočká rekonštrukcie električkovej trate, bude Ružinov, povedal Vallo. Projekt je na stole od roku 2015, brzdil ho však nedostatok zdrojov a majetkové usporiadanie pozemkov.

Uvažuje sa aj o prepojení letiska od obratiska na Ružinovskej k Čiližskej ulici, pri ktorej je terminál integrovanej osobnej prepravy (TIOP), ktorý umožňuje jednoduchší prestup medzi rôznymi druhmi dopravy. Trať by sa mala zaviesť do územného plánu podľa hovorca mesta Petra Bublu v roku 2025.
Radiálu možno rozšíri aj kontroverzné predĺženie Pribinova - Košická, teda plánovanú trať pred budovou Nového SND. Časť spoločnosti proti nej protestuje pre obavy z rušenia predstavení hlukom.
Štát chce rozdávať, no ponúka málo
Ministerstvo dopravy dnes zverejnilo výzvu na takmer štvrť miliardy eur, ktoré môže Bratislavský kraj využívať na zlepšenie dopravy.
Rezort dopravy ju vyhlásil spolu s ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie a dokopy ide o 243 miliónov eur. Ministerstvo malo aj samostatný výzvu pre zvyšné kraje, cez ktorú prerozdeľovalo 350 miliónov eur.
Peniaze sú určené na modernizovanie električkových tratí, obnovu vozových parkov a rozširovanie prímestskej dopravy na alternatívny pohon, prestupné terminály, parkoviská zastávky a iné.
„Všetky tieto peniaze sú však už pridelené a majú svojho projektového adresáta, bolo by dobré uvažovať aj nad zvýšením alokácie pre Bratislavský kraj, keďže je tu podstatne viac projektov, na ktoré nemáme dostatočne veľa vyčlenených peňazí,“ hovorí Rybanský.
Dopravný podnik vie peniaze pokryť len na rekonštrukciu Vozovne Krasňany a preplatí si dve električky, ktoré má už kúpené. Podľa šéfa DPB predstavuje suma zhruba desatinu reálneho dopytu v župe.

Petržalská električka vraj už meškať nebude
Zelené strechy možno očakávať aj v Petržalke, budú ich mať všetky zastávky rozostavanej električkovej trate.
Mesto muselo v dôsledku meškajúcich prác už niekoľkokrát posúvať termín dokončenia. Práce spomalilo zdraženie stavebných materiálov a energií spôsobené ruskou agresiou na Ukrajine. Projektu hrozil osud tunela Višňové, Vallo nakoniec so zástupcami konzorcia stavebných spoločností vyrokoval nové podmienky.

Mesto naposledy komunikovalo, že električky do Petržalky by mali premávať začiatkom budúceho roka. Novinárom to v stredu 26. mája júna potvrdil aj Vallo. Práce by vraj mali pokračovať podľa plánov a ďalší presun termínu by nemal hroziť.