V pešej zóne jazdia len tri druhy vozidiel - diplomatické, zásobovacie a turistické. Červené veterány s logom Starého Mesta, ktorým hovoria Prešporáčiky, sa však už od mája do pešej zóny v centre mesta nedostanú. Turistov prevezú len cez okrajové časti.
Firma nechce o obľúbenú trasu prísť, riaditeľ František Fabián preto spustil petíciu. Prešporáčiky podľa neho udržujú turizmus a sprístupňujú centrum aj seniorom a ľuďom s obmedzeným pohybom.
Petíciu podpísalo viac ako tisíc ľudí. Dopravná komisia mesta, ktorá sa k nej mala vyjadriť, napočítala len vyše 500 platných podpisov ľudí s trvalým bydliskom v Starom Meste, no aj napriek tomu k nej dala stanovisko.
„Máme jedno z najmenších historických centier v Európe, dá sa prejsť za pár minút. Komisia preto naďalej trvá na absolútnej preferencii pešieho pohybu," vraví šéf komisie Samuel Ondrek (Team Bratislava, PS).
„Toto nie je koniec a veríme, že v dohľadnom čase budeme zase premávať," hovorí Fabián. Staré Mesto podľa neho nariadenie ešte upraví, predpokladá, že na jeseň.
Mestská časť menila záväzné nariadenie začiatkom roka. Išlo o väčší balík opatrení, ktoré majú vytlačiť čo najviac vozidiel z pešej zóny.
Podnikateľ navrhol aj kompromis - znížil by počet jázd v pešej zóne a zaplatil viac za prejazd.
Obmedziť chcú všetkých rovnako
Keby petícia nazbierala tisíc platných podpisov, podľa Ondreka by muselo Staré Mesto nariadenie zmeniť. Považuje to za „čudné”.
„Museli by sme meniť celé všeobecné záväzné nariadenie o daniach a platbách za vjazdy do pešej zóny v centre. Komisia však nemôže zvrátiť inú petíciu, ktorá vychádza z úplne iných motivácií,“ povedal.

Požadovaná úprava by údajne šla aj proti rovnosti zákona. Staré Mesto nemôže nariadenie nastaviť tak, aby platilo len pre jednu konkrétnu firmu. Výnimku by si potom mohli uplatniť aj iné vozidlá.
„Technologickým vývinom sa doprava v meste čoraz viac zahusťuje, ako vidieť na príklade elektrických kolobežiek,“ hovorí Ondrek.
Mestská časť reagovala aj na podnety obyvateľov, ktorým prekážalo, že na niektorých úsekoch museli pred Prešporáčikmi odskakovať do výklenkov a dverí. Šlo o ulice Baštová, Klariská a Kapitulská.

Spornú časť trasy ešte prerokuje zastupiteľstvo. Upraví napríklad obmedzenie vjazdu firmám, ktoré do centra budú môcť jazdiť len od 6.00 do 9.00 ráno.
Úprava by sa v prípade Prešporáčika dotkla len jedného z jeho piatich okruhov. Trasy okolo Hradu, Slavína, Námestia slobody alebo Modrého kostolíka budú zachované.
Do centra čoskoro len online
Okrem Fabiána o úpravu nariadenia žiadali aj kuriéri, ktorým v pešej zóne chýbajú miesta, kde by vedeli zložiť náklad a ďalej ho rozvážať napríklad na bicykloch.
Mestská časť im na to chce vyhradiť zásielkovne a balíkomaty.

Približne o mesiac v lete pribude digitálny vjazd do Starého Mesta. To znamená, že výsuvné stĺpiky, ktoré bránia vjazdu, bude automaticky spúšťať online systém. Budúci týždeň Staré Mesto sprístupní web, kde bude o systéme viac informácií.
„Veríme, že to prinúti aj vozidlá s diplomatickou výnimkou dodržiavať pravidlá. V pešej zóne totiž často parkujú aj viac dní, no právne neexistuje možnosť, ako by sa proti tomu dalo zakročiť,“ hovorí Ondrek.