SME

Bratislava dostane unikátnu križovatku, ktorá možno vyrieši problém s priechodmi

Cyklokoalícia nepresadila svoj plán úplne.

Nová križovatka prinesie benefity pre vodičov aj chodcov.Nová križovatka prinesie benefity pre vodičov aj chodcov. (Zdroj: Cyklokoalícia/Facebook)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Premávka na križovatke Podlesnej a Studenohorskej ulice v Bratislave pripomína chaotickú dopravu v Indii. Najviac trpia chodci, ktorí sa musia predierať pomedzi autá, čím ohrozujú seba aj vodičov.

Riešením má byť križovatka holandského typu. Združenie Cyklokoalícia ju presadzuje už šesť rokov, lebo zlepší situáciu chodcov a cyklistov deliacimi ostrovčekmi, ktoré usmerňujú premávku a zároveň ju spomaľujú.

Načítavam video...

Občianske združenie projekt zaplatilo a darovalo magistrátu. V roku 2018 ho viedol ešte primátor Ivo Nesrovnal, podľa šéfa Cyklokoalície Dana Kollára bol však vtedy viac zaneprázdnený predvolebnou kampaňou a asfaltovaním ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Čerstvo vyasfaltovaná križovatka na Podhájskej v Lamači projekt zbrzdila.

Súčasné vedenie mesta ho rozdelilo do dvoch etáp. Prednedávnom predznačilo dopravné značenie na celej ulici Podháj, práce by mali skončiť tento týždeň. Mesto to stálo 95-tisíc eur.

Druhá etapa odštartuje, až keď sa bude zavádzať značenie pre parkovací systém PAAS. Mesto odhaduje, že potrvá do konca roka.

Výsledkom nebude celkom holandská križovatka, skôr hybrid. Aj tak však pôjde o slovenský unikát.

Mesto sa snaží ušetriť

Mesto z projektu Cyklokoalície vzalo len niektoré prvky. Chránené cyklopruhy a holandské križovatky medzi nimi nie sú.

Cyklopruhy budú viesť popred zaparkované autá pri chodníku, kde ich otvorené dvere podľa Kollára môžu cyklistov ohrozovať.

Cyklotrasy nebudú fyzicky oddelené od cesty a od jazdných pruhov nebudú mať ani výrazný odstup.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa holandského vzoru by cyklisti museli byť v každom z rohov chránení ostrovčekom.

Mesto chystá lacnejší variant, pribudne pár zábran a niektoré ostrovčeky naznačia len farbou na asfalte.

„Veríme, že keď sa otestuje v praxi, inšpiruje to aj ďalšie mestá a obce, aby podobne redizajnovali svoje križovatky,“ myslí si Kollár.

Riešenie by malo bezpečnosť zaistiť aj vodičom, ktorý v zákrute lepšie uvidia chodcov. Ostrovčeky majú zmenšiť úsek, na ktorom by mohlo dôjsť k zrážke.

Súvisiaci článok Termín výstavby električkovej trate pred SND je známy, mesto možno príde o príspevok Čítajte 

Dopravu na križovatke komplikovali aj rodičia, ktorí deti privážali priamo k škole, aj zásobovacie autá. Vozidlá sa potom nelegálne otáčali priamo na ceste.

Vzniknú preto drop off zóny a problém s otáčaním vyrieši nový manévrovací priestor. Na rôznych úsekoch cesty nahradí dvojitú plnú čiaru prerušovaná.

SkryťVypnúť reklamu

Pôsobia na psychiku vodiča

Jazda autom bude na mieste opäť o čosi pomalšia. Rádovo by vraj malo ísť o pár sekúnd.

Zmena však má vytvoriť u chodcov pocit bezpečia. „Keď kráčame za cieľom, prirodzene pri tom chceme čo najmenej premýšľať,“ hovorí študent pražského ČVUT Martin Šulek, ktorý v bakalárskej práci analyzoval dopravu v Bratislave.

Súvisiaci článok Začína sa oprava Hradského mosta. Bratislavčania si budú musieť nájsť obchádzkové trasy Čítajte 

Napríklad pri prechádzaní cez dlhé priechody štvorprúdoviek bez semaforov musí chodec sústavne kontrolovať obe strany a zároveň si vypočítať, či stihne prejsť skôr, než dorazí rozbehnuté auto.

„Keď takýto priechod rozkúskujete pomocou ostrovčekov, tento stres znížite. Zrazu stačí prejsť zopár metrov, dostať sa do bezpečia za ostrovčekom, počkať a potom znova prejsť na ďalší a tak ďalej,“ hovorí študent.

V Česku a Nemecku osádzajú deliace ostrovčeky na štvorprúdových cestách zo zákona. Križovatka sa tak stáva bezpečnejšou, potvrdzuje aj dopravný psychológ Karol Kleinmann.

Napríklad v Helsinkách a Osle sa samosprávam podarilo znížiť smrteľné nehody na nulu.

Súvisiaci článok V Bratislave chýbajú verejné toalety, ale nedá sa to dokázať Čítajte 

„Vo veľkom zasahujú do infraštruktúry, aby minimalizovali ľudský faktor, respektíve zlyhanie zapríčinené z rôznych príčin, a nadradzujú chodcov a cyklistov pred autami,“ vysvetľuje Šulek.

Kleinmann myslí aj na vodičov, ktorí môžu byť so zmenami na ulici Podháj nespokojní. Obmedzovať autá a znižovať ich rýchlosť je však svetový trend.

„V doprave by sa mali uprednostňovať chodci a cyklisti, najmä vzhľadom na klimatické výzvy a preplnenosť ciest,“ tvrdí však.

Autá obmedzovali tridsať rokov

Holandsko malo v 60. rokoch s dopravou problémy. „Bola to druhá Amerika, autá jazdili aj priamo cez Rijksmuseum, kde je vystavený napríklad Van Gogh. Rovnako bežné boli aj cesty priamo cez parky,“ opisuje Šulek.

V Amsterdame obyvatelia vtedy tak lipli na svojich autách, že padol aj návrh, aby vysušili kanály v meste a postavili namiesto nich nové cesty.

„Keď sa stala situácia neúnosnou, v 70. rokoch prišla zmena a výraznú rolu v tom zohral a štát a nová legislatíva,“ hovorí Šulek.

Zmeny presadili zhruba za tridsať rokov. „Nerobili to však štýlom, že by spravili z automobilu nepriateľa číslo jeden, len si uvedomili, že musia autá obmedziť na minimálnu prijateľnú mieru.“

Zmena zahŕňala rozširovanie železníc aj rozvoj MHD. Holanďania pre ňu stavajú aj samostatné cesty, tzv. busbaany.

Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Súvisiace témy: Križovatky, Bratislava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 160
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 6 771
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 676
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 599
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 271
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 731
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 835
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 034
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 26 376
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 391
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 973
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 666
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 336
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 721
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 797
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 764
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu