Doprava cez Malý Dunaj stojí na štyroch mostoch a jeden z nich v najbližších mesiacoch čaká oprava. Most postupne uzavrú, prvú fázu jeho modernizácie na Hradskej ulici spustí bratislavský magistrát v pondelok 29. apríla.
Miestni sa obávajú, že dopravná situácia vo Vrakuni sa vráti do stavu spred troch rokov. Vtedy ešte nebol otvorený obchvat a mestská časť sa denne plnila autami. Pre SME to potvrdil vrakunský poslanec Pavol Boroš, ktorý zároveň rekonštrukciu víta.
Poslanec odhaduje, že oprava by mohla trvať tri mesiace až pol roka. S ďalšími poslancami preto navrhol, aby sa s prácami začalo až počas letných prázdnin, keď je most menej vyťažený.
Odstránia lávky, potom obmedzia dopravu
Mesto začne od pondelka z mosta odstraňovať oceľové lávky pre peších s drevenou podlahou. Na moste pribudli v roku 2008 ako prístavba, neprimerane ho však zaťažujú.
Lávky budú počas prípravných prác priechodné len obmedzene. Peší budú môcť využívať most aj po ich odstránení, mesto pre nich pripravuje náhradné chodníky po vonkajších okrajoch hlavného telesa mosta.

Cyklistov presmerujú na cestu, keďže náhradné chodníky pre nich nebudú dostatočne široké. Aby sa na most zmestili aj s autami, mesto dočasne zúži jazdné pruhy.
Potom zakáže vjazd nákladným vozidlám, MHD však nie. Obmedzenie by sa mali zaviesť v nasledujúcich týždňoch. O presnom termíne bude mesto vopred informovať.
V máji by malo zverejniť aj konkrétnu podobu modernizácie aj s presným dátumom, kedy k nej dôjde. Počas týchto prác most uzavrú úplne. Magistrát zaplatil za projektovú štúdiu od Žilinskej univerzity vyše 188-tisíc eur.
Vodiči si musia zvyknúť na nové trasy
Chodcov a cyklistov dopravné obmedzenia veľmi nezasiahnu, keďže rieku na viacerých miestach pretínajú lávky.
Vrakuňa by podľa Tomáša Zajaca z miestneho úradu privítala, ak by jej na čas rekonštrukcie mosta postavili náhradný. Považuje to však za veľmi málo pravdepodobné.
Po odstávke Hradského mosta si budú musieť nájsť náhradné trasy aj motoristi z Podunajských Biskupíc a priľahlých obcí ako Malinovo či Most pri Bratislave.
Najbližšia je štvorprúdovka smerom na Gagarinovu ulicu (I/63), ktorá prepája Bratislavu s Dunajskou Stredou, Komárnom a so Štúrovom. Malý Dunaj pretína pri cintoríne vo Vrakuni.
Ďalšou možnosťou je aj dvojprúdová Slovnaftská, ktorá prechádza Podunajskými Biskupicami a Vlčím hrdlom a riečku pretína pri rafinérke. Posledný zo štyroch mostov je na rýchlostnej ceste R7.
„Modernizáciu však budeme v spolupráci s mestskými časťami Vrakuňa a Podunajské Biskupice pripravovať tak, aby tieto dočasné zmeny boli v rámci možností pre obyvateľky a obyvateľov čo najznesiteľnejšie," napísalo mesto na sociálnej sieti.
Generácia mostov dožíva
Most na Hradskej postavili v roku 1962 a podľa mesta ho viac než polstoročie využívania aj neskoršie neodborné zásahy priviedli na hranicu životnosti.

Na stavebno-technickej stupnici je už na úrovni VI, ktorá zodpovedá hodnoteniu „veľmi zlý". Posledný je havarijný stav, ktorý si vyžaduje okamžitú opravu.
Podobne sú na tom aj iné mosty v župe. Zo 128 mostov je takmer polovica v zlom až veľmi zlom stave. Podľa odborníkov za to môže investičný dlh, ale aj dnes už nevyhovujúci spôsob, akým ich v minulosti stavali.