SME

Šancová by mala dostať nový priechod pre chodcov. Poslanci odpovedali na petíciu

Pripravia aj opatrenia na zníženie hluku.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Petícia za obmedzenie dopravy po Šancovej prináša prvé výsledky. Mestské zastupiteľstvo vo štvrtok poverilo primátora, aby do šiestich mesiacov predstavil návrh opatrení na zníženie hluku a návrh na vybudovanie priechodu pre chodcov pri Ľadovej a Beskydskej ulici.

Ide o prvú oficiálnu reakciu zastupiteľstva na petíciu. Na predchádzajúcom rokovaní mestskí poslanci uznesenie neodhlasovali, keďže časť poslancov predtým odišla zo sály.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je to určite pozitívny krok, aj keď sme dúfali, že toho bude viac. Budeme ďalej tlačiť na ďalšie opatrenia, ktoré by zlešili kvalitu života na Šancovej,“ hovorí Ivana Nemethová z občianskeho združenia Znepokojené matky.

SkryťVypnúť reklamu

Ambiciózna petícia

Petíciu Dajme Šancovej šancu na život podpísalo minulé leto vyše 3500 ľudí. Žiadali, aby sa urýchlene a komplexne pristúpilo k upokojeniu automobilovej dopravy na Šancovej ulici. Miera premávky tam podľa nich prekročila únosnú hranicu.

V požiadavkách bolo znížiť počet jazdných pruhov individuálnej dopravy na jeden v oboch smeroch, vytvoriť bus pruhy aj cyklotrasy. Ďalej žiadali vytvoriť nové priechody pre chodcov na mieste, kde sa pripájajú Ľadová a Beskydská ulica a na mieste, kde sa pripája Belehradská.

Okrem toho obyvatelia žiadali lepšie možnosti pre peších, vymáhanie povolenej rýchlosti a opatrenia, ktoré by znížili hluk na ulici.

Súvisiaci článok Dajme Šancovej šancu na život, vyzývajú Bratislavčania v petícii Čítajte 

„Niektoré požiadavky v našej petícii boli ambiciózne a nečakáme, že budú všetky splnené hneď a naraz,“ hovorila urbanistka a architektka Ivana Nemethová.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto reagovalo veľmi opatrne. Ako uskutočniteľný sa zdal práve priechod pre chodcov pri Ľadovej a Beskydskej. Dnešné priechody na Šancovej niekde delí až 400 metrov.

Uvoľniť miesto pre bus pruhy či cyklopruhy pre mesto nateraz neprichádza do úvahy.

Sekcie dopravy a životného prostredia magistrátu na petíciu odpovedali, že Šancová je súčasťou vnútorného a stredného mestského okruhu a alternatíva nie je. Tou by podľa mesta malo byť vybudovanie tzv. severnej tangenty.

O výstavbe sa hovorí už roky, podľa iniciátoriek petície je v nedohľadne a nemá zmysel na ňu čakať.

Mesto reaguje opatrne

Na zadaní svetelného priechodu pre chodcov v križovatke Šancová-Ľadová-Beskydská sa podľa magistrátu už pracuje. O priechode pri Belehradskej zatiaľ neuvažuje.

Mesto tiež odkázalo, že obce nemajú právomoc trestať vodičov za prekračovanie rýchlosti. Bratislava čaká na to, keď zákon umožní uplatňovať tzv. objektívnu zodpovednosť na základe meraní stacionárnymi radarmi. Pokuty by chodili majiteľom áut bez ohľadu na to, kto šoféroval.

SkryťVypnúť reklamu

Vo februári mali mestskí poslanci petíciu zobrať na vedomie. Starosta Starého Mesta navrhol čiastkové uznesenie, do ktorého pridal požiadavky, aby primátor do pol roka pripravil návrh na zníženie hluku a priechody v úseku Šancová-Ľadová-Beskydská.

Okrem Mateja Vagača podporu petícii vyjadrili poslanci Adam Berka, Dana Kleinert a Igor Polakovič (všetci Team Bratislava). Pri hlasovaní však zastupiteľstvo nebolo uznášaniaschopné a po prestávke námestníčka primátora stiahla bod z rokovania.

Vo štvrtok ho prerokovali opäť, do diskusie sa zapojili aj občania, či už podporovateli petície, alebo jej odporcovia.

Poslanci petíciu zobrali na vedomie a odhlasovali požiadavku na prípravu priechodu pre chodcov a opatrení na zníženie hluku z dopravy.

Ulica pre autá

Šancová, ako ju poznáme dnes, vznikla v 70. rokoch, keď pre výstavbu vysokokapacitnej dopravnej tepny a rozšírenie ulice zbúrali časť pôvodných budov.

Peší pohyb po nej nie je príjemný. Obyvateľov okrem hluku trápi aj znečistenie ovzdušia, ktoré je na ulici mimoriadne vysoké. Odborníci tam nedávno namerali prekročené povolené hodnoty oxidu uhličitého aj ultra jemných častíc.

Súvisiaci článok Vzduch v Bratislave je najviac znečistený tam, kde sa bežne nemeria Čítajte 

„Nechceme zakázať autá, nechceme zo Šancovej pešiu zónu,“ tvrdí Nemethová. „Chcem len, aby bol verejný priestor rozdelený spravodlivejšie, aby mali aj iné režimy dopravy svoj priestor.“

Mesto deklaruje, že chce uprednostňovať iné typy dopravy ako automobilová, ale počet áut v Bratislave stále stúpa. Zaregistrovaných je o 31-tisíc osobných áut viac než v roku 2019, spolu takmer 355-tisíc. V roku 2004 to bolo 165-tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 807
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 116
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 846
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 159
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 939
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu