BRATISLAVA. Kristus na kríži nad gotickým oltárom a pred ním ľudia tancujúci na techno či zabávajúci sa na kabarete. Za podobným zážitkom netreba jazdiť do zahraničia, ponúka ho aj bývalý kostol Klarisky v Bratislave.
Techno a kabaret v kostole, ktorý pred sto rokmi prešiel posledným liturgickým obradom a prestal byť kostolom, niektorým veriacim prekáža. Myslia si, že určité akcie chrám „znesväcujú“.
Eucharistia sa v Klariskách naposledy nachádzala v roku 1913. Odvtedy sú Klarisky „odsvätené“, ako sa ľudovo hovorí stavu, keď kostol prestane byť používaný na sakrálne účely.
Diskusiu o tom, na aké účely kostol používaný byť môže, naposledy rozprúdil príspevok bývalého ministra práce Milana Krajniaka, ktorý v nadchádzajúcich voľbách kandiduje do europarlamentu za Kresťanskú úniu. Nepáčilo sa mu, že sa v chráme konal tanečný workshop s kabaretom. Jeho príspevok zdieľala aj ministerka kultúry Martina Šimkovičová (SNS).

Zatiaľ čo obaja politici spomínané aktivity vnímajú ako provokáciu, v komentároch pod ich príspevkami sa začal množiť nenávistný obsah. Michal Belej, ktorý spojil performerov z kabaretu, to považuje za kyberšikanu.
„Robia z nás nepriateľov. Pritom sme len dali bývalému kostolu druhú šancu znova žiť a nechradnúť, ale naplno fungovať ako kultúrne stredisko,“ hovorí.
V článku sa dočítate:
- ako sa za uplynulých sto rokov využíval bývalý kostol Klarisky,
- ako sa po prestavbe kostola na kaviareň vyrovnal s kritikou farár z Rusoviec,
- prečo je pre Židov využívanie synagóg na kultúrne akcie dôležitým gestom.
Krajniak k svojmu príspevku priložil aj fotky z kabaretu, ktorý sa v kostole konal v októbri. Na jednej z nich sa dala rozpoznať známa transrodová modelka Charlotte Srnčík.
„Mám pocit, že sa celá debata točí len okolo toho, že si niekto všimol Charlotte a povedal si, že táto žena do kostola nepatrí,“ vysvetľuje si Belej.
Niektorí ľudia v reakciách k príspevkom Krajniaka a Šimkovičovej detailne opísali aj tresty, aké by si mali performeri za „znesvätenie“ kostola zaslúžiť. Politici na komentáre nabádajúce na zabíjanie nereagovali.
Kultúra ako súčasť politického boja
Beleja znepokojuje predstava, že by kabarety v Klariskách mohli skončiť. O jeden bezpečný priestor už v minulosti prišiel. Po teroristickom útoku na Zámockej zatvorili kaviareň Tepláreň, v ktorej kabaretoch účinkoval.
„Kabarety majú na Slovensku už dlhú tradíciu, nereprezentujú len LGBTI+ kultúru. To, na čo sa tu teraz útočí, je, že nám bol vôbec poskytnutý nejaký priestor. Naše podujatie sa tak stalo súčasťou politického boja.“

Pripustil, že do budúcna sa bude musieť pravdepodobne viac zamýšľať nad zaistením bezpečnosti podujatí.
Umelec by sa chcel vyhnúť aj podobnej situácii, aká sa stala na začiatku marca v SND. Do divadla vtedy prišla žena s transparentom protestovať proti predstaveniu Ježiš z Montrealu. Udalosti predchádzala petícia aj články na portáli Christianitas, ktorý je na zozname konšpiračných webov.