SME

Motoristi čakajú na kľúčovú križovatku pri hlavnom meste takmer dva a pol roka

Obchvat by značne odľahčilo hlavné mesto.

Prebiehajúce práce na stavbe križovatky D1xD4.Prebiehajúce práce na stavbe križovatky D1xD4. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Jedným z hlavných prínosov juhovýchodného obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu malo byť prepojenie D4 a D1.

To by značne odľahčilo hlavné mesto najmä od nákladnej tranzitnej dopravy, ktorá by ho mohla obísť po vonkajšom obchvate.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kľúčová križovatka medzi oboma diaľnicami už takmer dva a pol roka od dokončenia úsekov D4 a R7 na jeseň 2021 stále chýba, ale už je vo výstavbe zvlášť spolu s rozšírením úseku D1 Bratislava - Triblavina na štyri pruhy.

SkryťVypnúť reklamu

Cestní dopravcovia a motoristi by sa prvej vetvy križovatky s odbočením z D4 na D1 smerom na Trnavu mali dočkať koncom tohto roka, druhú vetvu v opačnom smere z D1 na D4 by mali využívať o niekoľko mesiacov neskôr.

Problémy sú minimálne

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) si myslí, že problémy, ktoré by mohli zdržať túto stavbu, sú minimálne, hoci pripustil, že stále sa niečo môže stáť. „Už sa realizujú len násypy, betonáž,“ uviedol počas rezortného kontrolného dňa v piatok priamo na stavenisku križovatky D4 a D1.

„Tie najdôležitejšie dva privádzače, ktoré sú potrebné pre odťaženie Bratislavy, budú dokončené do konca tohto roku. Potom nastane moment, kedy bude treba obchádzať D1, lebo sa bude dvíhať,“ poznamenal minister. Nové náhradné vetvy budú najskôr slúžiť pri presmerovaní tranzitu počas dvíhania, modernizácie a rozširovania D1. Neskôr to budú plnohodnotné vyraďovacie vetvy z D1 na križovatku D1/D4.

SkryťVypnúť reklamu

„Veľmi tvrdo sme bojovali za to, aby po celej dĺžke objazdov bol zachovaný trojpruh. Je dohoda so zhotoviteľom, že bude zachovaný trojpruh. Stálo to desiatky tisíc eur navyše,“ priblížil Jozef Ráž. Podľa neho je to úplne zanedbateľné pre plynulosť dopravy.

Mimoriadnu dôležitosť prepojenia D4 a D1 pre odľahčenie dopravy v hlavnom meste spomenul na stavbe aj predseda vlády a Smeru Robert Fico. „Keď idete z juhu po D4, tak môžte iba prejsť cez D1, ale nemôžte zísť ani na Trnavu ani na Bratislavu,“ povedal. Privítal, že prvá časť križovatky má byť dokončená do konca tohto roku. „Minister potvrdil, že čím častejšie sem chodí, tak to rýchlejšie stavajú. Staviteľovi chcem poďakovať, pretože vidím vysoké tempo a verím, že spoločne tento plán zvládnete,“ vyhlásil premiér.

SkryťVypnúť reklamu

Nechcel hodnotiť, prečo nebola križovatka, ktorá umožní prepojenie D4 a D1, naplánovaná v PPP projekte. „Nech si každý urobí svoj úsudok,“ podotkol Robert Fico.

Aké boli dôvody?

K dôvodom, prečo nebola križovatka D4 a D1 dokončená v rovnakom čase ako úseky D4 a R7 v rámci PPP projektu alebo samostatne, sa s odstupom času nechceli veľmi už skôr vyjadrovať ani minister dopravy či generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

„Veľmi ťažko sa nám bude k tomu vyjadrovať, aké boli dôvody, čo viedlo k tomu, prečo to nebolo spoločne s projektom obchvatu D4 realizované v rámci PPP projektu. To nie sú otázky na nás,“ odvetil nedávno na tejto stavbe na našu otázku Jozef Ráž.

Šéf NDS Filip Macháček k tomu poznamenal, že to tiež vnímajú ako motoristi a snažia sa, aby táto križovatka bola čo najskôr spojazdnená. „Preto sa venujeme skoro denne tejto stavbe, okrem iných stavieb, ktoré máme, aby sme aj zdržania, ktoré hrozili, eliminovali a aby sme čo najskôr stavbu pustili do života,“ dodal s tým, že sa mu veľmi ťažko vyjadruje k histórii, pri ktorej nebol.

NDS začala obstarávať zhotoviteľa dostavby križovatky D1 a D4 a rozšírenia D1 v septembri 2021, teda počas odovzdávania posledných úsekov D4 a R7 do užívania. V tom čase bol ministrom dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Výstavbu prepojenia D1 a D4 počas predošlých vlád so Smerom najprv za ministra dopravy Jána Počiatka (nominant Smeru) napokon nezahrnuli do PPP projektu, následne pri ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (vtedy Most-Híd) ju ani nezačali zvlášť obstarávať. Motoristi tak na dokončenie dôležitej križovatky musia čakať niekoľko rokov navyše.

NDS podpísala zmluvu na rozšírenie D1 Bratislava - Triblavina, vrátane dobudovania križovatky D1 a D4, v novembri 2022. Poľská spoločnosť Budimex sa zaviazala rozšíriť 3,6-kilometrový úsek za tri roky, teda do konca roka 2025, takmer za 111 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu. Rekonštrukcia D1 začína v križovatke Vajnory v kilometri 13,6, súčasťou stavby bude obnova vozovky, doplnenie križovatkových kolektorov, dostavba vetiev križovatky Ivanka sever (D1/D4), výstavba 18 mostov na diaľnici, vetvách križovatky a súvisiacich komunikáciách. Stavba zahŕňa aj výmenu vozovky D1 v križovatke Triblavina a skompletizovanie informačného systému diaľnice na úseku Vajnory - Triblavina.

Na úseku budú dve križovatky a 2,5-kilometra protihlukových stien. V súvislosti s prepojením D1 a D4 najskôr zhotovia obchádzkové trasy a následne zdvihnú niveletu D1. Počas rekonštrukcie D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1 a D4.

Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (smer Jarovce - Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava - Jarovce), tie majú sprístupniť motoristom skôr, keďže sú to míľniky stavby.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  2. Takto chutí zlato
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  5. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  6. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 521
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 968
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 4 555
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 688
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 670
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 013
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 2 542
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 2 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 486
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 487
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 497
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 321
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 518
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 704
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 521
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 497
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťZatvoriť reklamu