SME

Bratislava už počíta cyklistov na Vajanského nábreží. V nedeľu ich bolo vyše dvetisíc

Sčítač funguje od januára.

Cyklotrasa na Vajanského nábreží.Cyklotrasa na Vajanského nábreží. (Zdroj: TASR)

Doteraz hlavné mesto obhajovalo spornú cyklotrasu na Vajanského nábreží najmä časom prejazdu áut. Od januára zbiera aj údaje o cyklistoch – počítajú ich automaty.

Za minulý týždeň, keď cyklistike prialo počasie, trasou na nábreží prešli tisíce ľudí. V nedeľu na tomto úseku zaznamenali 2212 cykloprejazdov, v sobotu 1931.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stúpa aj celkový počet cyklistov na nábreží. V januári nová sčítačka zaregistrovala len dvetisíc prejazdov, vo februári necelých 16-tisíc a v marci vyše 21-tisíc. Podľa dát , ktoré mesto zverejňuje, je mierne frekventovanejší smer na Šafárikovo námestie.

SkryťVypnúť reklamu

Počet prejazdov cez Vajanského nábrežie sa teda začína približovať počtu prejazdov cez frekvenovaný Starý most. V lete ním prejde aj 60-tisíc cyklistov mesačne.

Dáta za tento rok

Pri doprave do istej miery platí, že ponuka vytvára dopyt, to znamená, že ľudia budú využívať také dopravné prostriedky, na aké sú podmienky.

Nové údaje z dátového portálu Bratislavy ukazujú, že cyklotrasa na Vajanského je využívaná cez týždeň aj počas víkendov, v prvých troch mesiacoch však prevažovali pracovné dni. V teplejšom počasí sa to zrejme zmení.

Najfrekventovanejšie časy prejazdov sú medzi treťou a piatou popoludní. V poobednej špičke cez Vajanského nábrežie v marci prešlo priemerne 45 cyklistov za hodinu.

Dáta z Vajanského nábrežia za prvé tri mesiace (zdroj: Bratislava)Dáta z Vajanského nábrežia za prvé tri mesiace (zdroj: Bratislava)

V marci sa denný prejazd pohyboval okolo 600 až 800 cyklistov, podľa dát, ktoré zverejnilo mesto za minulý týždeň, to už boli oveľa vyššie čísla.

SkryťVypnúť reklamu

„Cyklopruhy sú využívané aj počas pracovných dní, napríklad minulý utorok to bolo 1646 cykloprejazdov alebo vo štvrtok 1334,“ informuje mesto.

Na Starom moste počas teplej nedele namerali 2289 prejazdov, pri River Parku 2598 prejazdov, na Moste SNP 1296 a na Dolnozemskej, teda na petržalskej hrádzi, 5191 cykloprejazdov.

Koľko cyklistov bolo na jeseň?

Cyklotrasa na nábreží, ktorú mesto na prelome augusta a septembra vytvorilo zrušením dvoch automobilových pruhov, bola na jeseň kritizovaná ako málo využívaná.

Presné čísla z minulého roka nie sú. Do osadenia nových sčítačiek na Vajanského mesto vychádzalo z čísel cyklosčítačiek pri River Parku.

„Máme však preverené, že čísla z cyklosčítačiek na Vajanského nábreží sú veľmi podobné tým pri River Parku, preto bolo fér ich používať,“ tvrdí hovorca magistrátu Peter Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Za september prešlo okolo River Parku 43-tisíc cyklistov, v októbri necelých 30-tisíc. Väčšina pokračovala po nábreží alebo z neho prišla. Denne to v septembri vychádza na 1400 cyklistov a v októbri približne tisíc cyklistov.

Občianske združenie Cyklokoalícia cyklistov na nábreží počítalo mechanicky v piatok 8. septembra podvečer.

„Cyklopruhy na nábreží využilo za hodinu 178 ľudí, z toho 17 na kolobežke a traja korčuliari, zvyšok na bicykli,“ informovalo na sociálnej sieti.

Z celkového počtu sledovaných vozidiel, ktoré za hodinu prešli nábrežím v mieste sčítania, tvorili 15 percent bicykle a kolobežky a 85 percent vozidiel autá.

Čas pre autá sa vrátil do normálu

Mesto ešte pred spustením cyklotrasy upozorňovalo, že 70 percent áut nábrežie využíva na tranzit. Odporúčalo im využiť Einsteinovu ulicu na druhej strane Dunaja.

Po zmene dopravy prejazd úsekom od Mosta SNP po Šafárikovo námestie trval približne rovnako dlho ako pred zmenou. Je to tým, že v tomto smere bol v časti úseku už len jeden pruh.

Na dlhšom úseku v tomto smere od pamätníka Chatam Sofer po Šafárikovo námestie sa priemerný jazdný čas v najhoršej rannej špičke predĺžil približne o tri minúty.

Výraznejšie zdržanie nastalo pre vodičov z opačného smeru. Prejsť úsek Šafárikovo námestie – Most SNP trvalo v popoludňajšej špičke pred zmenou v priemere tri minúty a 40 sekúnd, po zmene štyri minúty a 50 sekúnd.

Výraznejšie dlhší bol prejazd od Landererovej po Most SNP, ktorý sa hneď po zavedení cyklopruhu v najsilnejšej popoludňajšej špičke predĺžil priemerne na deväť minút, čo je o štyri minúty dlhšie ako pred zavedením cyklopruhu.

Problém bol, že na Šafárikovom námestí sa neustále pripájali autá zo Štúrovej ulice, kde nebol semafor, čo znemožňovalo plynulý prejazd od Dostojevského radu.

Mesto v januári osadilo semafor pre autá zo Štúrovej, čím sa čas prejazdu dostal takmer na úroveň pred zavedením cyklopruhov. Semafor však sťažil prechod cyklistov zo Štúrovej na Starý most.

Modrou je obdobie pred cyklotrasou, oranžovou pred zavedením semaforu a zelenou po zavedení semaforu  (zdroj: Bratislava)Modrou je obdobie pred cyklotrasou, oranžovou pred zavedením semaforu a zelenou po zavedení semaforu (zdroj: Bratislava)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 435
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 940
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 352
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 079
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 135
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 041
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 943
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 135
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 562
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 275
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 921
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 5 931
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu