Doteraz hlavné mesto obhajovalo spornú cyklotrasu na Vajanského nábreží najmä časom prejazdu áut. Od januára zbiera aj údaje o cyklistoch – počítajú ich automaty.
Za minulý týždeň, keď cyklistike prialo počasie, trasou na nábreží prešli tisíce ľudí. V nedeľu na tomto úseku zaznamenali 2212 cykloprejazdov, v sobotu 1931.
Stúpa aj celkový počet cyklistov na nábreží. V januári nová sčítačka zaregistrovala len dvetisíc prejazdov, vo februári necelých 16-tisíc a v marci vyše 21-tisíc. Podľa dát , ktoré mesto zverejňuje, je mierne frekventovanejší smer na Šafárikovo námestie.
Počet prejazdov cez Vajanského nábrežie sa teda začína približovať počtu prejazdov cez frekvenovaný Starý most. V lete ním prejde aj 60-tisíc cyklistov mesačne.
Dáta za tento rok
Pri doprave do istej miery platí, že ponuka vytvára dopyt, to znamená, že ľudia budú využívať také dopravné prostriedky, na aké sú podmienky.
Nové údaje z dátového portálu Bratislavy ukazujú, že cyklotrasa na Vajanského je využívaná cez týždeň aj počas víkendov, v prvých troch mesiacoch však prevažovali pracovné dni. V teplejšom počasí sa to zrejme zmení.
Najfrekventovanejšie časy prejazdov sú medzi treťou a piatou popoludní. V poobednej špičke cez Vajanského nábrežie v marci prešlo priemerne 45 cyklistov za hodinu.
V marci sa denný prejazd pohyboval okolo 600 až 800 cyklistov, podľa dát, ktoré zverejnilo mesto za minulý týždeň, to už boli oveľa vyššie čísla.
„Cyklopruhy sú využívané aj počas pracovných dní, napríklad minulý utorok to bolo 1646 cykloprejazdov alebo vo štvrtok 1334,“ informuje mesto.
Na Starom moste počas teplej nedele namerali 2289 prejazdov, pri River Parku 2598 prejazdov, na Moste SNP 1296 a na Dolnozemskej, teda na petržalskej hrádzi, 5191 cykloprejazdov.
Koľko cyklistov bolo na jeseň?
Cyklotrasa na nábreží, ktorú mesto na prelome augusta a septembra vytvorilo zrušením dvoch automobilových pruhov, bola na jeseň kritizovaná ako málo využívaná.
Presné čísla z minulého roka nie sú. Do osadenia nových sčítačiek na Vajanského mesto vychádzalo z čísel cyklosčítačiek pri River Parku.
„Máme však preverené, že čísla z cyklosčítačiek na Vajanského nábreží sú veľmi podobné tým pri River Parku, preto bolo fér ich používať,“ tvrdí hovorca magistrátu Peter Bubla.
Za september prešlo okolo River Parku 43-tisíc cyklistov, v októbri necelých 30-tisíc. Väčšina pokračovala po nábreží alebo z neho prišla. Denne to v septembri vychádza na 1400 cyklistov a v októbri približne tisíc cyklistov.
Občianske združenie Cyklokoalícia cyklistov na nábreží počítalo mechanicky v piatok 8. septembra podvečer.
„Cyklopruhy na nábreží využilo za hodinu 178 ľudí, z toho 17 na kolobežke a traja korčuliari, zvyšok na bicykli,“ informovalo na sociálnej sieti.
Z celkového počtu sledovaných vozidiel, ktoré za hodinu prešli nábrežím v mieste sčítania, tvorili 15 percent bicykle a kolobežky a 85 percent vozidiel autá.
Čas pre autá sa vrátil do normálu
Mesto ešte pred spustením cyklotrasy upozorňovalo, že 70 percent áut nábrežie využíva na tranzit. Odporúčalo im využiť Einsteinovu ulicu na druhej strane Dunaja.
Po zmene dopravy prejazd úsekom od Mosta SNP po Šafárikovo námestie trval približne rovnako dlho ako pred zmenou. Je to tým, že v tomto smere bol v časti úseku už len jeden pruh.
Na dlhšom úseku v tomto smere od pamätníka Chatam Sofer po Šafárikovo námestie sa priemerný jazdný čas v najhoršej rannej špičke predĺžil približne o tri minúty.
Výraznejšie zdržanie nastalo pre vodičov z opačného smeru. Prejsť úsek Šafárikovo námestie – Most SNP trvalo v popoludňajšej špičke pred zmenou v priemere tri minúty a 40 sekúnd, po zmene štyri minúty a 50 sekúnd.
Výraznejšie dlhší bol prejazd od Landererovej po Most SNP, ktorý sa hneď po zavedení cyklopruhu v najsilnejšej popoludňajšej špičke predĺžil priemerne na deväť minút, čo je o štyri minúty dlhšie ako pred zavedením cyklopruhu.
Problém bol, že na Šafárikovom námestí sa neustále pripájali autá zo Štúrovej ulice, kde nebol semafor, čo znemožňovalo plynulý prejazd od Dostojevského radu.
Mesto v januári osadilo semafor pre autá zo Štúrovej, čím sa čas prejazdu dostal takmer na úroveň pred zavedením cyklopruhov. Semafor však sťažil prechod cyklistov zo Štúrovej na Starý most.