SME

Dunajské mosty v Bratislave by odolali aj nárazu lode. V najhoršom stave je Most SNP

Treba sa pripraviť na obmedzenia.

Ilustračná fotografia. Ilustračná fotografia. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Šesť mŕtvych a viac než tisíc ton ocele zrútených v mori. Most v Baltimore pred mesiacom neustál náraz nákladnej lode do piliera, čo prekvapilo aj niektorých mostných inžinierov.

Ak by loď narazila do bratislavského Mosta Apollo alebo Starého mosta, je len veľmi málo pravdepodobné, že by ich to vážnejšie ohrozilo. Zo šiestich dunajských mostov v Bratislave nemá pilier v rieke len Most SNP.

„Riečne lode majú omnoho menšie tonáže, priemerne do 27-tisíc ton, oproti zaoceánskym lodiam, ktoré vážia približne sto tisíc ton,“ hovorí Rudolf Ároch, vedúci katedry kovových a drevených konštrukcií STU. Piliere našich riečnych mostov sú podľa neho dostatočne mohutné.

SkryťVypnúť reklamu

Mosty podľa odborníka viac ohrozuje ich vek a investičný dlh.

„Generácia povojnových mostov postupne dožíva, v mnohých prípadoch ich postavili dnes už nevyhovujúcimi technológiami a nie veľmi kvalitne,“ pokračuje Ároch.

Bývalý minister dopravy úradníckej vlády Pavol Lančarič vlani vyhlásil, že ak štát nebude viac investovať do ich opravy, v roku 2031 bude väčšina z nich v nevyhovujúca. V Bratislave je na tom najhoršie Most SNP.

Takmer polovica mostov v kraji sa rozpadáva

Zo 128 mostov, ktoré sa nachádzajú v Bratislavskom kraji, je takmer polovica v zlom až veľmi zlom stave. Kraj zbieral dáta medzi rokmi 2005 a 2021.

Z údajov vyplýva, že za posledných 16 rokov klesol počet mostov vo veľmi dobrom stave z 18 na nulu a mostov v dobrom stave zo 64 na 15. Naopak, počet mostov v zlom stave stúpol zo štyroch na 23 a tých vo veľmi zlom stave z nuly na 27.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadny z mostov v kraji by v súčasnosti nemal byť v havarijnom stave.

Zhoršujúci sa stav mostov sa týka aj ekonomicky silnejších štátov. „Napríklad Nemecko má v súčasnosti deficit v investíciách do dopravnej infraštruktúry vo výške 372 miliárd eur,“ hovorí Ároch.

Ideálna výška ročnej investície do mosta by sa podľa neho mala pohybovať v rozsahu jedného až piatich percent z jeho celkovej ceny. Ak by sme mierku použili na Most Apollo, ktorý spravuje hlavné mesto, magistrát by musel ročne zaplatiť 400-tisíc až dva milióny eur.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá spravuje Most Lanfranconi a Prístavný most, dodáva, že dunajské mosty poškodzuje aj nadmerná premávka.

„Po dobudovaní križovatky D1/D4 očakávame pokles intenzity, a to najmä nákladnej dopravy,“ hovorí Lacková. Zníženie premávky podľa nej zjednoduší aj opravu mostov.

SkryťVypnúť reklamu

V Bratislave podľa údajov mesta od roku 2019 po 2023 pribudlo 31-tisíc áut. V meste by ich malo jazdiť takmer 355-tisíc, pričom dvadsať rokov dozadu to bolo len 165-tisíc.

Súvisiaci článok Bratislava chystá opravu mosta vo Vrakuni, o termíne zatiaľ nehovorí Čítajte 

Most SNP je na tom najhoršie

Mesto v septembri denníku SME avizovalo, že pripravuje verejné obstarávanie na zhotoviteľa rekonštrukcie poškodených zvarov mostovky. Súťaž však ešte nevyhlásili, hoci podľa hovorcu mesta Petra Bublu sú už na ňu pripravené všetky podklady.

Most SNP je pre svoj stav časovanou bombou. Na stavebno-technickej stupnici je na šiestom mieste zo siedmich, čo zodpovedá hodnoteniu „veľmi zlý“.

„Časový harmonogram prác nateraz nie je možné predpokladať. Pri realizácii opravy je pri bezproblémovom priebehu predpoklad obmedzovania dopravy vždy len v jednom pruhu v danom smere,“ hovorí Bubla.

Bývalá hovorkyňa mesta Dagmar Schmucková sa pre médiá minulý rok vyjadrila, že samotná rekonštrukcia bude pravdepodobne trvať dlhšie než rok.

Po moste za deň prejde takmer 49-tisíc vozidiel a v súčasnosti je na ňom nariadená znížená rýchlosť. K tomuto obmedzeniu by sa malo čoskoro pridať aj zúženie jazdných pruhov na Staromestskej ulici, ktorá sa na most napája.

Ide o priamu reakciu na tragickú nehodu na Zochovej, pri ktorej v roku 2022 zahynulo päť ľudí. Užšie pruhy by mali zaistiť pomalšiu a opatrnejšiu jazdu vodičov. Magistrát ešte vo februári avizoval, že pruhy prekreslí, keď bude lepšie počasie.

Lanfranconi a Prístavný most už čakajú na opravu

Diaľničným mostom prepájajúcim Mlynskú dolinu s Petržalkou denne prejde takmer 50-tisíc vozidiel. Most Lanfranconi je zatiaľ v uspokojivom stave. O niektorých jeho zjazdových vetvách sa to už povedať nedá.

Most spravujú diaľničiari, vetvy mesto. NDS na ich problematický stav upozornila magistrát v čase, keď sa Bratislava pripravovala na návštevu pápeža Františka v roku 2021. Mesto vtedy opravilo vetvu smerom na diaľnicu D1 a do centra mesta.

Teraz na rekonštrukciu čaká aj zjazdová vetva na Einsteinovu ulicu, kde prebehne aj odstránenie povrchovej vrstvy piliera.

„Vzhľadom na umiestnenie piliera v stredovom pásme diaľnice si jeho oprava bude zrejme vyžadovať aj isté dopravné obmedzenia,“ avizuje hovorca Bubla. Mesto konkrétny termín ešte nepozná, čaká na schválenie potrebnej dokumentácie.

NDS plánuje v tomto roku opravovať vozovku mosta v stredných jazdných pruhoch, ktoré využíva nákladná doprava.

„Oprava bude realizovaná počas víkendov, aby sme minimalizovali dopravné obmedzenia pre motoristov. Obmedzenie bude v jednom opravovanom pruhu,“ hovorí Michaela Lacková z komunikačného odboru NDS.

Prístavný most je najvyťaženejším, je však v lepšom stave než Most Lanfranconi. Diaľničiari na ňom plánujú v dohľadnom období vymeniť mostný záver, ktorý sa nachádza pred mostom v smere do Petržalky.

Doprava bude počas úkonu vedená v dvoch zúžených jazdných pruhoch. Kedy k výmene dôjde, NDS nekonkretizovala.

Zvyšné dva najmladšie dunajské mosty, Starý most a Lužný most, si zatiaľ nevyžadujú viac než bežnú údržbu.

Súvisiaci článok Zabudnutá história bratislavských mostov Čítajte 

Obmedzenia na Apolle sa týkajú zatiaľ len peších

Apollo bude mať o rok za sebou už dve desaťročia prevádzky. Z technickej stránky je v rovnakom stave ako o 14 rokov starší Most Lanfranconi. Denne ním prejde takmer 40-tisíc vozidiel.

Motoristi sa tu v súvislosti s údržbou podľa Bublu nemusia obávať žiadnych výraznejších obmedzení. Na obmedzenia na Moste Apollo narazia skôr chodci.

Výťahy tu stále nefungujú. Bratislavčan Miroslav Košírer sa nimi naposledy viezol pred desiatimi rokmi. Za ten čas v nich isté obdobie žili ľudia bez domova. Rozbité ochranné sklá vo výťahových šachtách medzičasom nahradili preglejkové dosky.

Mesto si nedávno objednalo demontáž aj dezinfekciu šácht a sklené obloženie minulý rok nahradilo sendvičovým obkladom z plechu. Má ísť o opatrenie proti vandalizmu.

„Podklady pre vyhlásenie obstarania dodávky a montáže výťahov máme pripravené. Ďalší postup bude závisieť aj od finančných možností,“ hovorí Bubla.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  4. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 23 442
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 662
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 145
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 126
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 873
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 252
  7. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 5 108
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 905
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 171 178
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 663
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 539
  4. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 806
  5. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 4 825
  6. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 511
  7. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 441
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 3 902
  1. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  2. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  3. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  5. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  6. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  8. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
SkryťZatvoriť reklamu