Bratislava sa môže stať lídrom bezpečnosti detí v meste a na cestách a inšpirovať ďalšie mestá, hovorí ATSANI ARIOBOWO, jeden zo spíkrov konferencie Start with Children, ktorá bude v Bratislave koncom mája.
Riaditeľ pre zdravie detí a mládeže v Nadácii FIA si myslí, že Bratislavu môže konferencia posunúť vpred nielen vďaka expertíze účastníkov, ale aj tým, že si Bratislava vybuduje značku ako príjemné a priateľské mesto.
Ak je mesto priateľské a funkčné pre deti, je také aj pre ostatných obyvateľov, hovorí Ariobowo. Zmeny verejného priestoru považuje za hodnotnú investíciou pre všetkých.
Čo robíte v Nadácii FIA?
Venujeme sa témam ako bezpečnosť na cestách, udržateľná doprava a mobilita či klimatická zmena. Konkrétne mám na starosti agendu zdravia detí a mladistvých. Spolupracujeme s think-tankmi, občianskou spoločnosťou a neziskovkami napríklad pri témach bezpečného dochádzania do školy alebo čistoty ovzdušia.
V konferencii Start with Children vidíme veľký potenciál. Pre nadáciu je skvelé, že môže spolupracovať na úrovni mesta, kde sa dajú vidieť konkrétne zmeny.
Do Bratislavy som prišiel ponúknuť našu expertízu, máme partnerov medzi najlepšími odborníkmi, čo sa týka implementácie riešení. Ak je vôľa na zmenu, sme pripravení ponúknuť Bratislave partnerstvo.
Prečo by sa týmto témam mali venovať filantropické organizácie? Nie je to úloha samospráv zabezpečiť bezpečné a zdravé prostredie?
Je, ale úlohou filantropických organizácií je povzbudzovať či už starostov, vedenie miest, alebo občiansku spoločnosť vo veciach, na ktorých nám záleží.
Pracovať priamo s primátorom považujem za dobrý prístup, pretože takto môžeme reálne niečo zmeniť. S konkrétnym mestom sa nám pracuje oveľa lepšie ako na úrovni štátu či vlády, kde sa veci menia ťažko. Veľmi radi vidíme aktivity primátora Matúša Valla, ktorý má víziu a cieľ, a podporujeme ho.
Prečo treba mesto prispôsobiť deťom? Čo je v súčasnom plánovaní mesta urobené zle?
Nemyslím si, že je niečo vyslovene urobené zle. Každé mesto má svoju históriu, je to skôr o zlepšovaní, mestá sa musia vyvíjať a dívať sa pritom na dobrú prax.
Dobrým lakmusovým papierikom sú v tomto práve deti. Ak mesto funguje pre deti, funguje pre každého.
Čo môže konferencia priniesť Bratislave? Je pre mesto dôležité, aby si z nej odnieslo konkrétne kroky?
Možno to bude len príležitosť vymieňať si myšlienky a expertízu, ale dúfam, že to Bratislave prinesie aj stratégiu dlhodobej zmeny. Cieľom je aj rozšíriť to ďalej do iných miest. Ale aj keby to bol len summit, kde sa budeme len rozprávať, stále to upriami pozornosť na Bratislavu, čo je veľmi dobré pre rozpoznateľnosť mesta. Verím však, že Bratislava má aj vyššie ciele a zužitkuje, čo už sa urobilo, a posunie to ďalej.

Čo v tomto prípade znamená dlhodobá zmena?
Pre niektoré mestá to môžu byť dekády. Záleží na lokálnom kontexte a na tom, aká odvážna je vízia. Neviem, koľko to môže byť pre Bratislavu, prakticky sa dá rozmýšľať možno v horizonte troch až piatich rokov a sledovať pri tom, či veci majú naozaj želaný efekt.
Aké je pozerať sa na mesto očami dieťaťa? Ako sa dieťa cíti na ulici?
Pre dieťa je mesto priestor na skúmanie. Za posledné desaťročia sa deťom veľmi zúžil priestor, v ktorom sa môžu bezpečne pohybovať bez dozoru. V minulosti mohli samy objavovať celé štvrte, dnes sú rodičia takí opatrní, že ich nepustia samé ani za roh. To nie je dobrý znak.
Keď som bol dieťaťom ja, cítil som sa bezpečne, keď som sa hral na ceste, keď som išiel do parku, keď som sa bicykloval a objavoval mesto. Dnes je to iné, môže za to najmä doprava a rýchlo sa pohybujúce vozidlá.
Myslím, že by sme sa mali vrátiť späť a vrátiť deťom možnosť samostatne sa pohybovať, pretože to pre svoj vývin potrebujú.
Mali by sme sa snažiť o to, aby všade mohli chodiť deti samy? Je to vôbec ešte možné?
Nie je to nemožné, rozhodne je to cieľ. Nehovorím, že by to mal byť jediný cieľ, ale v meste, kde sa znížia uhlíkové emisie a rýchlosť áut a deti dostanú možnosť voľne sa pohybovať, sa bude lepšie žiť všetkým.
Aj keď nemáte deti, stále môžete chcieť bicyklovať alebo len ísť pešo. S tým prichádzajú ďalšie pozitívne veci, povzbudí to ekonomiku, pretože ľudia budú radšej vychádzať zo svojich domov do obchodov či podnikov, budú pri tom dýchať čistejší vzduch. To všetko sa začne tým, že dáte ľuďom priestor, ktorý môžu využívať a kde sa môžu združovať.
V Bratislave a na Slovensku prevláda kultúra áut. Ako presvedčiť ľudí, aby sa ich vzdali?