SME

Odborník na bezpečnosť a zdravie detí: Z mesta, kde sa myslí na deti, budú profitovať všetci

Prednášať bude na konferencii Start with Children v máji.

Atsani AriobowoAtsani Ariobowo (Zdroj: Jozef Jakubčo )

Bratislava sa môže stať lídrom bezpečnosti detí v meste a na cestách a inšpirovať ďalšie mestá, hovorí ATSANI ARIOBOWO, jeden zo spíkrov konferencie Start with Children, ktorá bude v Bratislave koncom mája.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riaditeľ pre zdravie detí a mládeže v Nadácii FIA si myslí, že Bratislavu môže konferencia posunúť vpred nielen vďaka expertíze účastníkov, ale aj tým, že si Bratislava vybuduje značku ako príjemné a priateľské mesto.

Ak je mesto priateľské a funkčné pre deti, je také aj pre ostatných obyvateľov, hovorí Ariobowo. Zmeny verejného priestoru považuje za hodnotnú investíciou pre všetkých.

SkryťVypnúť reklamu

Čo robíte v Nadácii FIA?

Venujeme sa témam ako bezpečnosť na cestách, udržateľná doprava a mobilita či klimatická zmena. Konkrétne mám na starosti agendu zdravia detí a mladistvých. Spolupracujeme s think-tankmi, občianskou spoločnosťou a neziskovkami napríklad pri témach bezpečného dochádzania do školy alebo čistoty ovzdušia.

V konferencii Start with Children vidíme veľký potenciál. Pre nadáciu je skvelé, že môže spolupracovať na úrovni mesta, kde sa dajú vidieť konkrétne zmeny.

Do Bratislavy som prišiel ponúknuť našu expertízu, máme partnerov medzi najlepšími odborníkmi, čo sa týka implementácie riešení. Ak je vôľa na zmenu, sme pripravení ponúknuť Bratislave partnerstvo.

Prečo by sa týmto témam mali venovať filantropické organizácie? Nie je to úloha samospráv zabezpečiť bezpečné a zdravé prostredie?

SkryťVypnúť reklamu

Je, ale úlohou filantropických organizácií je povzbudzovať či už starostov, vedenie miest, alebo občiansku spoločnosť vo veciach, na ktorých nám záleží.

Pracovať priamo s primátorom považujem za dobrý prístup, pretože takto môžeme reálne niečo zmeniť. S konkrétnym mestom sa nám pracuje oveľa lepšie ako na úrovni štátu či vlády, kde sa veci menia ťažko. Veľmi radi vidíme aktivity primátora Matúša Valla, ktorý má víziu a cieľ, a podporujeme ho.

Prečo treba mesto prispôsobiť deťom? Čo je v súčasnom plánovaní mesta urobené zle?

Nemyslím si, že je niečo vyslovene urobené zle. Každé mesto má svoju históriu, je to skôr o zlepšovaní, mestá sa musia vyvíjať a dívať sa pritom na dobrú prax.

Dobrým lakmusovým papierikom sú v tomto práve deti. Ak mesto funguje pre deti, funguje pre každého.

SkryťVypnúť reklamu

Čo môže konferencia priniesť Bratislave? Je pre mesto dôležité, aby si z nej odnieslo konkrétne kroky?

Možno to bude len príležitosť vymieňať si myšlienky a expertízu, ale dúfam, že to Bratislave prinesie aj stratégiu dlhodobej zmeny. Cieľom je aj rozšíriť to ďalej do iných miest. Ale aj keby to bol len summit, kde sa budeme len rozprávať, stále to upriami pozornosť na Bratislavu, čo je veľmi dobré pre rozpoznateľnosť mesta. Verím však, že Bratislava má aj vyššie ciele a zužitkuje, čo už sa urobilo, a posunie to ďalej.

Súvisiaci článok Bratislava sa chce etablovať ako mesto, ktoré dbá na deti. Pozýva odborníkov Čítajte 

Čo v tomto prípade znamená dlhodobá zmena?

Pre niektoré mestá to môžu byť dekády. Záleží na lokálnom kontexte a na tom, aká odvážna je vízia. Neviem, koľko to môže byť pre Bratislavu, prakticky sa dá rozmýšľať možno v horizonte troch až piatich rokov a sledovať pri tom, či veci majú naozaj želaný efekt.

Aké je pozerať sa na mesto očami dieťaťa? Ako sa dieťa cíti na ulici?

Pre dieťa je mesto priestor na skúmanie. Za posledné desaťročia sa deťom veľmi zúžil priestor, v ktorom sa môžu bezpečne pohybovať bez dozoru. V minulosti mohli samy objavovať celé štvrte, dnes sú rodičia takí opatrní, že ich nepustia samé ani za roh. To nie je dobrý znak.

Keď som bol dieťaťom ja, cítil som sa bezpečne, keď som sa hral na ceste, keď som išiel do parku, keď som sa bicykloval a objavoval mesto. Dnes je to iné, môže za to najmä doprava a rýchlo sa pohybujúce vozidlá.

Myslím, že by sme sa mali vrátiť späť a vrátiť deťom možnosť samostatne sa pohybovať, pretože to pre svoj vývin potrebujú.

Mali by sme sa snažiť o to, aby všade mohli chodiť deti samy? Je to vôbec ešte možné?

Nie je to nemožné, rozhodne je to cieľ. Nehovorím, že by to mal byť jediný cieľ, ale v meste, kde sa znížia uhlíkové emisie a rýchlosť áut a deti dostanú možnosť voľne sa pohybovať, sa bude lepšie žiť všetkým.

Aj keď nemáte deti, stále môžete chcieť bicyklovať alebo len ísť pešo. S tým prichádzajú ďalšie pozitívne veci, povzbudí to ekonomiku, pretože ľudia budú radšej vychádzať zo svojich domov do obchodov či podnikov, budú pri tom dýchať čistejší vzduch. To všetko sa začne tým, že dáte ľuďom priestor, ktorý môžu využívať a kde sa môžu združovať.

V Bratislave a na Slovensku prevláda kultúra áut. Ako presvedčiť ľudí, aby sa ich vzdali?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CARJY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Výstavba v Bratislave

Vizualizácia projektu Istropolis.

Developer ohlásil začiatok výstavby na Trnavskom mýte v Bratislave.


SITA

Developer spúšťa výstavbu rezidenčného objektu V4.


TASR 6
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 773
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 470
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 078
  4. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 3 055
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 822
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 148
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 145
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 775
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 465
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 192
  3. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 819
  4. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 790
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 327
  6. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 183
  7. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 5 852
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 812
  1. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  2. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  3. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  4. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  5. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  6. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  7. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  8. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
SkryťZatvoriť reklamu