SME

Sedem zranených, jeden mŕtvy. Nehôd zapríčinených kolobežkármi v Bratislave pribúda

Poisťovne čakajú na štát.

Elektrokolobežky.Elektrokolobežky. (Zdroj: Jozef Jakubčo/SME)

Až desať dopravných nehôd zapríčinených jazdcami na kolobežkách zaznamenala polícia od začiatku roka v bratislavskej župe. Minulý rok za rovnaké obdobie nebola ani jedna.

Pri šiestich dopravných nehodách bol vinníkom vodič kolobežky, traja boli pod vplyvom alkoholu. V siedmich prípadoch sa vodič kolobežky ľahko zranil a v jednom prípade podľahol zraneniam po zrážke s autom na parkovisku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mestská polícia eviduje v tomto roku zatiaľ len tri priestupky. V minuloročnej hlavnej sezóne od apríla do septembra ich bolo 59.

SkryťVypnúť reklamu

Policajti najčastejšie riešia jazdy viacerých ľudí na jednej kolobežke a nedovolenú rýchlosť jazdy po chodníkoch, kde smú ísť kolobežky len rýchlosťou chôdze, teda päť kilometrov za hodinu.

Okrem odrenín a zlomených kostí vznikajú aj škodové udalosti. Kolobežkári musia uhradiť škodu zatiaľ z vlastného, lebo na kolobežky sa nevzťahuje povinné zmluvné poistenie a poisťovne neponúkajú ani komerčné poistenie.

Pripravili nový zákon o kolobežkách

Europarlament vydal vlani smernicu, v ktorej odporučil zaradiť ťažšie a výkonnejšie elektrokolobežky k vozidlám s povinným poistením. Členské štáty ju mali do svojej legislatívy zaradiť ešte koncom roka.

Na Slovensku ešte nie je prijatá, v Česku od začiatku apríla. Výkonnejšie
e-kolobežky zaradilo do rovnakej kategórie ako malé motorky a na ich riadenie treba vodičský preukaz.

SkryťVypnúť reklamu

Česi si môžu od decembra poisťovať aj svoje e-kolobežky a iné elektrické vozidlá. Ročný poplatok podľa kalkulačky poisťovne, ktorá s produktom prišla ako prvá, vychádza približne na 70 eur. Je to podobná cena, aká sa platí za povinné poistenie motoriek na Slovensku.

Záujem poisťovať e-kolobežky majú aj slovenské poisťovne. „Čakáme na finálnu verziu novely zákona,“ hovorí Juraj Štefanovič z ČSOB.

O novele sa zatiaľ nehlasovalo. Vláda schválila materiál, v ktorom bolo zahrnuté aj povinné zmluvné poistenie kolobežiek, len v marci.

Zákon nezahrnie všetky kolobežky

Keď zákon vstúpi do platnosti, poisťovať sa budú musieť len e-kolobežky ťažšie ako 25 kilogramov s rýchlosť väčšou než 25 kilometrov za hodinu.

„Takéto zariadenia by bez PZP nemali oficiálne jazdiť po cestách ani chodníkoch,“ povedal minister financií Ladislav Kamenický.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažším vozidlám sa nariadi maximálna rýchlosť len 14 kilometrov za hodinu.

Na porovnanie, spoločne využívaná kolobežka spoločnosti Bolt má hmotnosť 18,7 kilogramu a maximálnu rýchlosť 25 kilometrov za hodinu.

Na kolobežky, ktoré v Bratislave poskytujú tri spoločnosti Trier, Svišť a Bolt, sa zákon vzťahovať nebude. Všetky tri majú svoje zariadenia poistené.

Lacnejšie kolobežky, ktoré si možno kúpiť v predajniach, sú však ešte ľahšie. V takom prípade sa bude povinné poistenie vzťahovať len na tie, ktoré presahujú povolenú rýchlosť.

Budú sa registrovať

E-kolobežky na Slovensku zatiaľ nepotrebujú schválenie na prevádzku v cestnej premávke. Po novom sa však zariadenia budú musieť registrovať. Potrebovať budú označenie, z ktorého bude jasné, že sú poistené.

Ministerstvo nespresnilo, ako sa budú označovať. V zahraniční kolobežkám vydávajú evidenčné čísla a napríklad v Nemecku používajú nálepky.

Ministerstvo vnútra informovalo, že sa uvažuje o zjednotení kategórií kolobežiek, od čoho sa budú odvíjať aj sankcie za porušenie predpisov.

Paríž ich zakázal, Bratislava ich víta

V niektorých európskych mestách problém s kolobežkami vyriešili zákazom. Z Paríža zmizli požičiavané kolobežky po referende od septembra.

„Magistrát víta nárast alternatívnych druhov dopravy,“ povedal však hovorca Bratislavy Peter Bubla. Kolobežky podľa neho mesto odľahčujú od zvyšujúceho sa počtu automobilov a s nimi spojených problémov so zaberaním verejného priestranstva, parkoviskami či ničením chodníkov pri nesprávnom parkovaní.

Bubla tiež tvrdí, že boom e-kolobežiek mesto motivuje aj k rozširovaniu siete cyklistických chodníkov a cyklotrás, ktoré zaisťujú bezpečnú jazdu aj kolobežkárom.

„Bratislava má po skúsenostiach z ostatných európskych miest jednu z najprísnejších regulácií na parkovanie zdieľanej mobility,“ hovorí Bubla. Odstavné plochy podliehajú pripomienkovaniu a priebežnému schvaľovaniu, nedodržiavanie podmienok odstavovania sa podľa neho postihuje.

Za priestupok môže kolobežkár zaplatiť v blokovom konaní päťdesiat eur, rovnako ako motoristi.

Miesta, kde parkujú verejné kolobežky či bicykle, sa dajú vidieť zatiaľ len v mobilných aplikáciách spoločností, ktoré službu ponúkajú. Mesto ich však plánuje vyznačovať aj fyzicky v teréne.

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 062
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 462
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 033
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 427
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 113
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 699
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 277
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 245
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 446
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 601
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 948
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 687
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 321
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 161
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 323
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 813
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu