Až desať dopravných nehôd zapríčinených jazdcami na kolobežkách zaznamenala polícia od začiatku roka v bratislavskej župe. Minulý rok za rovnaké obdobie nebola ani jedna.
Pri šiestich dopravných nehodách bol vinníkom vodič kolobežky, traja boli pod vplyvom alkoholu. V siedmich prípadoch sa vodič kolobežky ľahko zranil a v jednom prípade podľahol zraneniam po zrážke s autom na parkovisku.
Mestská polícia eviduje v tomto roku zatiaľ len tri priestupky. V minuloročnej hlavnej sezóne od apríla do septembra ich bolo 59.
Policajti najčastejšie riešia jazdy viacerých ľudí na jednej kolobežke a nedovolenú rýchlosť jazdy po chodníkoch, kde smú ísť kolobežky len rýchlosťou chôdze, teda päť kilometrov za hodinu.
Okrem odrenín a zlomených kostí vznikajú aj škodové udalosti. Kolobežkári musia uhradiť škodu zatiaľ z vlastného, lebo na kolobežky sa nevzťahuje povinné zmluvné poistenie a poisťovne neponúkajú ani komerčné poistenie.
V článku sa dočítate:
- na ktoré kolobežky sa nebude vzťahovať PZP,
- či sa budú musieť registrovať,
- prečo mesto víta nárast v používaní e-kolobežiek.
Pripravili nový zákon o kolobežkách
Europarlament vydal vlani smernicu, v ktorej odporučil zaradiť ťažšie a výkonnejšie elektrokolobežky k vozidlám s povinným poistením. Členské štáty ju mali do svojej legislatívy zaradiť ešte koncom roka.
Na Slovensku ešte nie je prijatá, v Česku od začiatku apríla. Výkonnejšie
e-kolobežky zaradilo do rovnakej kategórie ako malé motorky a na ich riadenie treba vodičský preukaz.
Česi si môžu od decembra poisťovať aj svoje e-kolobežky a iné elektrické vozidlá. Ročný poplatok podľa kalkulačky poisťovne, ktorá s produktom prišla ako prvá, vychádza približne na 70 eur. Je to podobná cena, aká sa platí za povinné poistenie motoriek na Slovensku.
Záujem poisťovať e-kolobežky majú aj slovenské poisťovne. „Čakáme na finálnu verziu novely zákona,“ hovorí Juraj Štefanovič z ČSOB.
O novele sa zatiaľ nehlasovalo. Vláda schválila materiál, v ktorom bolo zahrnuté aj povinné zmluvné poistenie kolobežiek, len v marci.
Zákon nezahrnie všetky kolobežky
Keď zákon vstúpi do platnosti, poisťovať sa budú musieť len e-kolobežky ťažšie ako 25 kilogramov s rýchlosť väčšou než 25 kilometrov za hodinu.
„Takéto zariadenia by bez PZP nemali oficiálne jazdiť po cestách ani chodníkoch,“ povedal minister financií Ladislav Kamenický.
Ťažším vozidlám sa nariadi maximálna rýchlosť len 14 kilometrov za hodinu.
Na porovnanie, spoločne využívaná kolobežka spoločnosti Bolt má hmotnosť 18,7 kilogramu a maximálnu rýchlosť 25 kilometrov za hodinu.
Na kolobežky, ktoré v Bratislave poskytujú tri spoločnosti Trier, Svišť a Bolt, sa zákon vzťahovať nebude. Všetky tri majú svoje zariadenia poistené.
Lacnejšie kolobežky, ktoré si možno kúpiť v predajniach, sú však ešte ľahšie. V takom prípade sa bude povinné poistenie vzťahovať len na tie, ktoré presahujú povolenú rýchlosť.
Budú sa registrovať
E-kolobežky na Slovensku zatiaľ nepotrebujú schválenie na prevádzku v cestnej premávke. Po novom sa však zariadenia budú musieť registrovať. Potrebovať budú označenie, z ktorého bude jasné, že sú poistené.
Ministerstvo nespresnilo, ako sa budú označovať. V zahraniční kolobežkám vydávajú evidenčné čísla a napríklad v Nemecku používajú nálepky.
Ministerstvo vnútra informovalo, že sa uvažuje o zjednotení kategórií kolobežiek, od čoho sa budú odvíjať aj sankcie za porušenie predpisov.
Paríž ich zakázal, Bratislava ich víta
V niektorých európskych mestách problém s kolobežkami vyriešili zákazom. Z Paríža zmizli požičiavané kolobežky po referende od septembra.
„Magistrát víta nárast alternatívnych druhov dopravy,“ povedal však hovorca Bratislavy Peter Bubla. Kolobežky podľa neho mesto odľahčujú od zvyšujúceho sa počtu automobilov a s nimi spojených problémov so zaberaním verejného priestranstva, parkoviskami či ničením chodníkov pri nesprávnom parkovaní.
Bubla tiež tvrdí, že boom e-kolobežiek mesto motivuje aj k rozširovaniu siete cyklistických chodníkov a cyklotrás, ktoré zaisťujú bezpečnú jazdu aj kolobežkárom.
„Bratislava má po skúsenostiach z ostatných európskych miest jednu z najprísnejších regulácií na parkovanie zdieľanej mobility,“ hovorí Bubla. Odstavné plochy podliehajú pripomienkovaniu a priebežnému schvaľovaniu, nedodržiavanie podmienok odstavovania sa podľa neho postihuje.
Za priestupok môže kolobežkár zaplatiť v blokovom konaní päťdesiat eur, rovnako ako motoristi.
Miesta, kde parkujú verejné kolobežky či bicykle, sa dajú vidieť zatiaľ len v mobilných aplikáciách spoločností, ktoré službu ponúkajú. Mesto ich však plánuje vyznačovať aj fyzicky v teréne.