SME

Sedem zranených, jeden mŕtvy. Nehôd zapríčinených kolobežkármi v Bratislave pribúda

Poisťovne čakajú na štát.

Elektrokolobežky.Elektrokolobežky. (Zdroj: Jozef Jakubčo/SME)

Až desať dopravných nehôd zapríčinených jazdcami na kolobežkách zaznamenala polícia od začiatku roka v bratislavskej župe. Minulý rok za rovnaké obdobie nebola ani jedna.

Pri šiestich dopravných nehodách bol vinníkom vodič kolobežky, traja boli pod vplyvom alkoholu. V siedmich prípadoch sa vodič kolobežky ľahko zranil a v jednom prípade podľahol zraneniam po zrážke s autom na parkovisku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mestská polícia eviduje v tomto roku zatiaľ len tri priestupky. V minuloročnej hlavnej sezóne od apríla do septembra ich bolo 59.

SkryťVypnúť reklamu

Policajti najčastejšie riešia jazdy viacerých ľudí na jednej kolobežke a nedovolenú rýchlosť jazdy po chodníkoch, kde smú ísť kolobežky len rýchlosťou chôdze, teda päť kilometrov za hodinu.

Okrem odrenín a zlomených kostí vznikajú aj škodové udalosti. Kolobežkári musia uhradiť škodu zatiaľ z vlastného, lebo na kolobežky sa nevzťahuje povinné zmluvné poistenie a poisťovne neponúkajú ani komerčné poistenie.

Pripravili nový zákon o kolobežkách

Europarlament vydal vlani smernicu, v ktorej odporučil zaradiť ťažšie a výkonnejšie elektrokolobežky k vozidlám s povinným poistením. Členské štáty ju mali do svojej legislatívy zaradiť ešte koncom roka.

Na Slovensku ešte nie je prijatá, v Česku od začiatku apríla. Výkonnejšie
e-kolobežky zaradilo do rovnakej kategórie ako malé motorky a na ich riadenie treba vodičský preukaz.

SkryťVypnúť reklamu

Česi si môžu od decembra poisťovať aj svoje e-kolobežky a iné elektrické vozidlá. Ročný poplatok podľa kalkulačky poisťovne, ktorá s produktom prišla ako prvá, vychádza približne na 70 eur. Je to podobná cena, aká sa platí za povinné poistenie motoriek na Slovensku.

Záujem poisťovať e-kolobežky majú aj slovenské poisťovne. „Čakáme na finálnu verziu novely zákona,“ hovorí Juraj Štefanovič z ČSOB.

O novele sa zatiaľ nehlasovalo. Vláda schválila materiál, v ktorom bolo zahrnuté aj povinné zmluvné poistenie kolobežiek, len v marci.

Zákon nezahrnie všetky kolobežky

Keď zákon vstúpi do platnosti, poisťovať sa budú musieť len e-kolobežky ťažšie ako 25 kilogramov s rýchlosť väčšou než 25 kilometrov za hodinu.

„Takéto zariadenia by bez PZP nemali oficiálne jazdiť po cestách ani chodníkoch,“ povedal minister financií Ladislav Kamenický.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažším vozidlám sa nariadi maximálna rýchlosť len 14 kilometrov za hodinu.

Na porovnanie, spoločne využívaná kolobežka spoločnosti Bolt má hmotnosť 18,7 kilogramu a maximálnu rýchlosť 25 kilometrov za hodinu.

Na kolobežky, ktoré v Bratislave poskytujú tri spoločnosti Trier, Svišť a Bolt, sa zákon vzťahovať nebude. Všetky tri majú svoje zariadenia poistené.

Lacnejšie kolobežky, ktoré si možno kúpiť v predajniach, sú však ešte ľahšie. V takom prípade sa bude povinné poistenie vzťahovať len na tie, ktoré presahujú povolenú rýchlosť.

Budú sa registrovať

E-kolobežky na Slovensku zatiaľ nepotrebujú schválenie na prevádzku v cestnej premávke. Po novom sa však zariadenia budú musieť registrovať. Potrebovať budú označenie, z ktorého bude jasné, že sú poistené.

Ministerstvo nespresnilo, ako sa budú označovať. V zahraniční kolobežkám vydávajú evidenčné čísla a napríklad v Nemecku používajú nálepky.

Ministerstvo vnútra informovalo, že sa uvažuje o zjednotení kategórií kolobežiek, od čoho sa budú odvíjať aj sankcie za porušenie predpisov.

Paríž ich zakázal, Bratislava ich víta

V niektorých európskych mestách problém s kolobežkami vyriešili zákazom. Z Paríža zmizli požičiavané kolobežky po referende od septembra.

„Magistrát víta nárast alternatívnych druhov dopravy,“ povedal však hovorca Bratislavy Peter Bubla. Kolobežky podľa neho mesto odľahčujú od zvyšujúceho sa počtu automobilov a s nimi spojených problémov so zaberaním verejného priestranstva, parkoviskami či ničením chodníkov pri nesprávnom parkovaní.

Bubla tiež tvrdí, že boom e-kolobežiek mesto motivuje aj k rozširovaniu siete cyklistických chodníkov a cyklotrás, ktoré zaisťujú bezpečnú jazdu aj kolobežkárom.

„Bratislava má po skúsenostiach z ostatných európskych miest jednu z najprísnejších regulácií na parkovanie zdieľanej mobility,“ hovorí Bubla. Odstavné plochy podliehajú pripomienkovaniu a priebežnému schvaľovaniu, nedodržiavanie podmienok odstavovania sa podľa neho postihuje.

Za priestupok môže kolobežkár zaplatiť v blokovom konaní päťdesiat eur, rovnako ako motoristi.

Miesta, kde parkujú verejné kolobežky či bicykle, sa dajú vidieť zatiaľ len v mobilných aplikáciách spoločností, ktoré službu ponúkajú. Mesto ich však plánuje vyznačovať aj fyzicky v teréne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 522
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 369
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 725
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 161
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 058
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lindtner bol v minulosti prokurátor a neskôr sudca.

Obžalovaný Lindtner je premiérov poradca a nový člen Rady STVR.


30
Letecký pohľad na areál firmy Bukóza Holding, a. s., v Hencovciach.

Okolo skupiny Bukóza sú viaceré otázniky.


16
Peter Schutz

Hlásia sa k proruskému disentu v Únii.


76
Ilustračné foto.

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť zverejnila prognózu vývoja počtu sestier.


8
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 903
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 604
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 956
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 407
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 936
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 641
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 746
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 046
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu