SME

Tento rok električka na Janíkov dvor jazdiť nebude. Trať v Petržalke má nový termín

Dodatočné náklady zhotoviteľovi doplatí mesto.

Stavbári na úseku stavby električkovej trate na Jantárovej ceste a Strečnianskej ulici v Petržalke skladajú koľajnice na betónový podklad trate.Stavbári na úseku stavby električkovej trate na Jantárovej ceste a Strečnianskej ulici v Petržalke skladajú koľajnice na betónový podklad trate. (Zdroj: TASR/Miroslav Košírer)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Primátor hlavného mesta Matúš Vallo ešte na začiatku februára avizoval, že o meškajúcich prácach na stavbe petržalskej električky bude rokovať so zhotoviteľmi. S čínskym aj so španielskym vedením stavebných spoločností sa po takmer dvoch mesiacoch dohodli na novom harmonograme.

Električka by mala jazdiť začiatkom roka 2025. Matúš Vallo o tom informoval na sociálnej sieti.

Portál imhd.sk konštatuje, že predĺženie výstavby si vyžiada dodatočné náklady, ktoré by malo mesto preplatiť zhotoviteľovi do výšky 2 420 291 eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Nový dodatok k zmluve, v poradí 17., predĺžil termín dokončenia projektu z pôvodných 1047 dní, teda do 30. septembra 2024, na 1367 dní, teda do polovice augusta 2025, informuje portál imhd.sk. Cena sa tiež zvýšila z pôvodných 82,5 milióna eur s DPH na 99 miliónov eur s DPH.

Súvisiaci článok Vallo chce tlačiť na petržalskú električku, stretne sa s čínskym veľvyslancom Čítajte 

Vallo vo svojom príspevku na sociálnej sieti uviedol, že na väčšine úseku trate je už vybetónovaná spodná doska a na 620-metrovom úseku sú už osadené aj koľaje. Postupne by mali pribudnúť aj zvyšné štyri mosty, križovatky a nové depo.

Mesto si stanovilo výstavbu električky za jeden zo svojich najdôležitejších dopravných projektov a na zhotoviteľov tlačilo aj preto, aby sa vyhlo scenáru výstavby tunela Višňové. Vallo ho vo februári nazval svojou „nočnou morou“ a pred novinármi vyhlásil, že na firmy zatlačí tak, aby neodišli.

SkryťVypnúť reklamu

Štátna zákazka výstavby tunela vo Višňovom stroskotala na nedodržaní termínov. Štát vtedy musel vymeniť dodávateľov, na čo sa zvýšila celková cena kontraktu.

Rýchlejšie tempo a viac robotníkov

Pravidlá verejného obstarávania a čerpania eurofondov dávajú mestu podľa primátora limitovaný priestor na manévrovanie. Infraštruktúrne zákazky tohto typu sa podľa neho pravidlám prispôsobujú ťažšie.

Na základe novej dohody by mala byť trať pojazdná do 15. decembra 2024 a to aj napriek tomu, že na stavenisku ešte nebudú ukončené všetky práce. Zhotovitelia sa tak budú môcť plne sústrediť len na objekty kľúčové na spustenie prevádzky.

Napriek tomu električky v decembri ešte jazdiť nebudú. Mesto spustí premávku až začiatkom budúceho roka, kedy presne, závisí od vybavenia povoľovacích procesov.

SkryťVypnúť reklamu

Do spojazdnenia trate budú zatiaľ zvyšné projekty stáť. Ich dokončenie sa predpokladá na august 2025. Týka sa to napríklad premostenia Kutlíkovej ulice.

Aby sa nový termín stihol, práce bude treba urýchliť. Na to si zhotovitelia od mesta vyžiadali predčasné vyplatenie zálohovej platby s úrokovou sadzbou vo výške desať miliónov eur, na ktorú má stopercentnú bankovú zálohu. Ide o časť sumy, ktorú by mesto muselo zaplatiť neskôr.

Firmy touto sumou pokryjú viacerých subdodávateľov a v najbližších týždňoch by tak malo dôjsť aj k zdvojnásobeniu počtu stavebných projektov.

Očakáva sa aj zvýšený počet pracovníkov. V tejto súvislosti Petržalka viackrát mesto obviňovala z toho, že na stavenisku by sa podľa nej malo nachádzať viac robotníkov, aj keď konkrétny počet nešpecifikovala.

Neočakávané prekážky

Výstavbou trate od začiatku sprevádzalo viacero nepredvídaných situácií. K poslednej došlo na začiatkom marca, keď robotníci v blízkosti Betliarskej cesty narazili na mínové pole z čias druhej svetovej vojny.

Policajní pyrotechnici v lokalite vykopali vyše tisíc kusov protipechotných mín typu S-35. Znalci vojnovej histórie sa pre SME vyjadrili, že na rizikovú lokalitu upozorňovali pred začatím prác.

Súvisiaci článok Električková trať v Petržalke vedie cez mínové pole, v Bratislave je ich niekoľko Čítajte 

Ďalšou komplikáciou je protitanková stena, v ktorej blízkosti sa našla delostrelecká munícia. Mestskú pamätihodnosť bude musieť mesto premiestniť na vlastné náklady na nové miesto.

V okolí steny robotníci narazili aj na skládku zo staveniska Petržalky. Aj jej odstránenie bude hradiť mesto.

Na meškaní sa podpísala aj inflácia a vypuknutie vojny na Ukrajine.

Bratislava
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 854
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 141
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 875
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 049
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 615
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 746
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 713
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 4 699
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 123 870
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 241
  3. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 10 437
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 194
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 328
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 472
  7. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 4 837
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 110
  1. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  3. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  4. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  6. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  7. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
SkryťZatvoriť reklamu