Primátor hlavného mesta Matúš Vallo ešte na začiatku februára avizoval, že o meškajúcich prácach na stavbe petržalskej električky bude rokovať so zhotoviteľmi. S čínskym aj so španielskym vedením stavebných spoločností sa po takmer dvoch mesiacoch dohodli na novom harmonograme.
Električka by mala jazdiť začiatkom roka 2025. Matúš Vallo o tom informoval na sociálnej sieti.
Portál imhd.sk konštatuje, že predĺženie výstavby si vyžiada dodatočné náklady, ktoré by malo mesto preplatiť zhotoviteľovi do výšky 2 420 291 eur bez DPH.
Nový dodatok k zmluve, v poradí 17., predĺžil termín dokončenia projektu z pôvodných 1047 dní, teda do 30. septembra 2024, na 1367 dní, teda do polovice augusta 2025, informuje portál imhd.sk. Cena sa tiež zvýšila z pôvodných 82,5 milióna eur s DPH na 99 miliónov eur s DPH.

Vallo vo svojom príspevku na sociálnej sieti uviedol, že na väčšine úseku trate je už vybetónovaná spodná doska a na 620-metrovom úseku sú už osadené aj koľaje. Postupne by mali pribudnúť aj zvyšné štyri mosty, križovatky a nové depo.
Mesto si stanovilo výstavbu električky za jeden zo svojich najdôležitejších dopravných projektov a na zhotoviteľov tlačilo aj preto, aby sa vyhlo scenáru výstavby tunela Višňové. Vallo ho vo februári nazval svojou „nočnou morou“ a pred novinármi vyhlásil, že na firmy zatlačí tak, aby neodišli.
Štátna zákazka výstavby tunela vo Višňovom stroskotala na nedodržaní termínov. Štát vtedy musel vymeniť dodávateľov, na čo sa zvýšila celková cena kontraktu.
Rýchlejšie tempo a viac robotníkov
Pravidlá verejného obstarávania a čerpania eurofondov dávajú mestu podľa primátora limitovaný priestor na manévrovanie. Infraštruktúrne zákazky tohto typu sa podľa neho pravidlám prispôsobujú ťažšie.
Na základe novej dohody by mala byť trať pojazdná do 15. decembra 2024 a to aj napriek tomu, že na stavenisku ešte nebudú ukončené všetky práce. Zhotovitelia sa tak budú môcť plne sústrediť len na objekty kľúčové na spustenie prevádzky.
Prečo električka podľa mesta mešká:
- vojna na Ukrajine a s ňou spojené zvyšovanie cien stavebných materiálov a energií,
- nevyhovujúce podmienky na stavenisku spojené s počasím,
- neočakávané prekážky v podobe nevybuchnutej munície, mestskej pamätihodnosti, ktorú treba presunúť a nájdenej environmentálnej záťaže v podobe skládky.
Napriek tomu električky v decembri ešte jazdiť nebudú. Mesto spustí premávku až začiatkom budúceho roka, kedy presne, závisí od vybavenia povoľovacích procesov.
Do spojazdnenia trate budú zatiaľ zvyšné projekty stáť. Ich dokončenie sa predpokladá na august 2025. Týka sa to napríklad premostenia Kutlíkovej ulice.
Aby sa nový termín stihol, práce bude treba urýchliť. Na to si zhotovitelia od mesta vyžiadali predčasné vyplatenie zálohovej platby s úrokovou sadzbou vo výške desať miliónov eur, na ktorú má stopercentnú bankovú zálohu. Ide o časť sumy, ktorú by mesto muselo zaplatiť neskôr.
Firmy touto sumou pokryjú viacerých subdodávateľov a v najbližších týždňoch by tak malo dôjsť aj k zdvojnásobeniu počtu stavebných projektov.
Očakáva sa aj zvýšený počet pracovníkov. V tejto súvislosti Petržalka viackrát mesto obviňovala z toho, že na stavenisku by sa podľa nej malo nachádzať viac robotníkov, aj keď konkrétny počet nešpecifikovala.
Neočakávané prekážky
Výstavbou trate od začiatku sprevádzalo viacero nepredvídaných situácií. K poslednej došlo na začiatkom marca, keď robotníci v blízkosti Betliarskej cesty narazili na mínové pole z čias druhej svetovej vojny.
Policajní pyrotechnici v lokalite vykopali vyše tisíc kusov protipechotných mín typu S-35. Znalci vojnovej histórie sa pre SME vyjadrili, že na rizikovú lokalitu upozorňovali pred začatím prác.

Ďalšou komplikáciou je protitanková stena, v ktorej blízkosti sa našla delostrelecká munícia. Mestskú pamätihodnosť bude musieť mesto premiestniť na vlastné náklady na nové miesto.
V okolí steny robotníci narazili aj na skládku zo staveniska Petržalky. Aj jej odstránenie bude hradiť mesto.
Na meškaní sa podpísala aj inflácia a vypuknutie vojny na Ukrajine.