Nový štátny vzdelávací program testujú v tohtoročnej pilotnej fáze štyri bratislavské základné školy z celkovo 39 škôl na Slovensku.
Od budúceho školského roka sa budú podľa nového kurikula učiť prváci v 18 základných školách v hlavnom meste.
Ministerstvo školstva zverejnilo interaktívnu mapu so všetkými vyše 400 školami na celom Slovensku, ktoré nový systém od budúceho školského roka zavádzajú. Rodičia tak môžu zistiť, ktorá škola v ich okolí prejavila záujem o nový vzdelávací program, ktorý má priniesť vzdelávanie pre 21. storočie.
Podľa niektorých škôl však nový vzdelácací systém výraznú zmenu neprináša a bude ho potrebné revidovať.
Pilotné školy dostali podporu
Školy, ktoré už učia po novom, sú väčšinou spokojné. „Niektoré veci, ako hodnotenie žiakov, musíme ešte dotiahnuť, ale myslíme si, že to má význam,“ hovorí Daniela Ďurkovská, riaditeľka Základnej školy Sokolíkova v Dúbravke.
Za výhodu považuje, že v pilotnej fáze dostávajú podporu od Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM) a ministerstva školstva.
„S NIVAM a s regionálnymi centrami podpory učiteľov sme na jednej lodi. Aj oni začínajú, skúšajú a učia sa. V tomto to budú mať školy, ktoré začnú tento rok, o niečo jednoduchšie,“ myslí si Ďurkovská.
Do pilotného programu bola zapojená aj Základná evanjelická škola na Palisádach. „Vnímame, že niektoré školy, ktoré ešte nie sú v tomto programe, majú obavy z papierovačiek,“ hovorí riaditeľka Anna Kerekrétyová.
Aj keď s novým programom majú len krátke skúsenosti, vnímajú ho zatiaľ pozitívne. „Myslím, že je to naozaj vzdelávanie pre 21. storočie, už len vďaka tomu, že sa deti nebudú za každú cenu len bifľovať, ale budú sa učiť rozmýšľať,“ pokračuje Kerekrétyová.
Do nového vzdelávacieho programu vstupujú len prváci. „To, samozrejme, neznamená, že nemôžeme niektoré nové formy výučby zavádzať aj pri vyšších ročníkoch. Chceme si vyskúšať tematické dni, ktoré sú nové v tomto štátnom vzdelávacom programe na všetkých ročníkoch,“ dodáva riaditeľka školy.
Vzdelávanie pre 21. storočie
Východisko, že učiteľ vzdeláva žiaka odovzdávaním vedomostí, podľa ministerstva školstva už v 21. storočí neobstojí. Jeho úlohou by malo byť skôr podporiť vlastné rozmýšľanie a tvorivosť žiaka.
„Čítať, písať, počítať sa musí naučiť každý, rozdiel je v tom, akým spôsobom. Tu sa postupne presúva ťažisko z rodiča a učiteľa na žiaka. Už u prváčika sa rozvíja kritické myslenie, to znamená, že nedostane všetko na tácke, ale musí rozmýšľať a na niektoré veci prísť s pomocou učiteľa aj sám,“ vysvetľuje Ďurkovská.

S novým systémom nie sú spokojné všetky školy. „Štátny vzdelávací program nie je dobrý a treba ho revidovať,“ hovorí Mária Smreková, zástupkyňa riaditeľky Súkromnej základnej školy pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním na Bajkalskej v Ružinove.
No medzi starým a novým systémom Smreková nevidí veľké rozdiely. Vzdelávací systém mal vymedziť obsahové štandardy tak, aby tam bola jasná redukcia učiva, ktorá bola aj požiadavkou plánu obnovy.
„Malo by to byť robené s myšlienkou, že poznávanie je založené na pojmoch a musíme vybrať kľúčové pojmy, vzťahy medzi nimi a procesy, ktoré sú nutné a postačujúce na to, aby sa mohol ďalej žiak vzdelávať, či už sám, alebo s pomocou učiteľa,“ hovorí Smreková. Takéto zadefinovanie je v novom programe chýba. Pojmov aj faktov je v ňom stále priveľa a pre žiakov v digitalizovanom svete nie sú všetky podstatné.
Vzdelávací program by mal byť podľa nej viac zameraný na samotný tréning zručností ako sú komunikácia, kooperácia, kritické myslenie a kreativita.
„Deti, najmä prváci, ale aj druháci a tretiaci, by sa mali učiť hlavne tým, že sa pýtajú prečo. Analýza, syntéza, porovnávanie, indukcia, dedukcia či zovšeobecňovanie sú logické operácie, ktoré my musíme ako učitelia deťom ponúkať,“ hovorí Smreková.
V novom vzdelávacom systéme chýba aj integrácia jednotlivých vzdelávacích oblastí medzi sebou. „Veď medzi históriou a kultúrou sú priame prepojenia, prírodné javy tiež patria do fyziky aj chémie,“ hovorí Smreková.
S ministerstvom o implementačnom pláne ďalej komunikujú. K vzdelávaciemu programu má výhrady Asociácia súkromných škôl, Združenie katolíckych škôl a aj ďalšie združenia.
„Z toho veľkého súboru, ktorý bol vytvorený, sa dá vytiahnuť to podstatné. Musí však nastať zmena v myslení, lebo inak budeme tam, kde sme boli“ uzatvára Smreková.
Bratislavské školy, ktoré budú učiť po novom:
už teraz:
- ZŠ Sokolíkova, Dúbravka,
- Súkromná ZŠ Edulienka, Staré Mesto,
- Evanjelická základná škola, Palisády, Staré Mesto,
- Súkromná základná škola pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, Bajkalská, Ružinov.
od septembra 2024:
- Základná škola s materskou školou, Za kasárňou, Nové Mesto,
- Spojená škola, Bagarova 20, Dúbravka,
- Súkromná základná škola, Panenská 4, Staré Mesto,
- ZŠ, Černyševského 8, Petržalka,
- ZŠ s vyučovacím jazykom maďarským Dunajská, Staré Mesto,
- Základná škola s materskou školou s vyučovacím jazykom maďarským, Alapiskola és Óvoda, Podunajské Biskupice,
- ZŠ, Tupolevova 20, Petržalka,
- ZŠ Pavla Marcelyho, Ružinov,
- SZŠ Wonderschool, Dúbravka,
- ZŠ Karloveská, Karlova Ves,
- Spojená škola Svätej Rodiny, Petržalka,
- Súkromná základná škola, Česká 10, Nové Mesto,
- ZŠ Podzáhradná, Podunajské Biskupice,
- ZŠ, Biskupická 21, Podunajské Biskupice.
Ako to má fungovať
Nový štátny vzdelávací program testuje v tohtoročnej pilotnej fáze 39 vybraných základných škôl po celom Slovensku, od budúceho školského roka sa môže zapojiť každá škola, ktorá má záujem.
Základné deväťročné vzdelávanie je podľa nového programu rozdelené do troch cyklov. Úlohou prvého cyklu od prvého od tretieho ročníka je, aby žiak získal vzťah k učeniu sa, vytvoril si pracovné návyky a pracovný režim, aktívne sa zapájal do práce.
Počas druhého cyklu vo štvrtom a v piatom ročníku sa má žiak naučiť komunikovať svoje pocity, potreby a hranice a nadobudnúť väčšiu samostatnosť v učení. Úlohou tretieho cyklu je, aby žiak okrem rozvinutia všetkých gramotností dostal priestor aj na hlbší rozvoj v oblastiach svojho záujmu a vytvoril si tak predstavu o svojej profesijnej budúcnosti.
Učitelia budú môcť prispôsobiť tempo pri vyučovaní, aby zodpovedalo potenciálu detí. Zároveň majú možnosť využívať rozmanité vzdelávacie formy a metódy.
Slovensko schválením nového štátneho vzdelávacieho programu pre základné školy v marci minulého roku splnilo míľnik Plánu obnovy a odolnosti SR. Celoplošne bude nový vzdelávací systém zavedený v školskom roku 2026/2027.