„Menej áut a viac zelene“ znie motto revitalizácie zóny Panenská a okolie, ktoré vyplynulo z rozsiahlej participácie a štúdie, ktorú pred pár rokmi robilo vo štvrti občianske združenie Punkt.
Jej výsledkom bol prvý Manuál verejných priestorov určený pre konkrétnu štvrť na Slovensku. Na základe neho zóna v susedstve centra mesta smeruje k celkovej revitalizácii.
Obnova prebieha postupne. Prvou fázou bola rekonštrukcia Soferových schodov a následne oprava časti Konventnej ulice pred Starým lýceom, ktorá príhodne vyšla na rovnaký čas ako oprava samotného lýcea. Nasledovať má druhá polovica Konventnej, Lýcejná a neskôr samotná Panenská.
Ešte predtým však vo štvrti dôjde k zmenám organizácie dopravy. Zmení sa jednosmerka na Zochovej a v celej zóne bude obmedzená rýchlosť na 30 km/hod.

Návrh projektu organizácie dopravy prezentovalo Staré Mesto obyvateľom na tzv. susedskej porade, podujatí, ktoré organizuje Punkt v Starom lýceu. Pripomienkovať sa dá do 20. marca 2024 na adrese podnety@staremesto.sk.
Prehodnocovať sa možno bude parkovanie navrhnuté na južnej strane Podjavorinskej tak, aby galéria, ktorá na tejto ulici sídli, neprišla o výklad. „Je to o spoločenskej dohode,“ prízvukuje jedna z iniciátoriek diskusie Illah van Oijen z Punktu.
Chodci na prvom mieste
Znížením maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/hod. vznikne upokojený premávkový priestor, kde nie je potrebný priechod pre chodcov, keďže chodec môže prechádzať cez cestu v ktoromkoľvek mieste.
Avizované znižovanie počtu áut sa netýka ani tak parkovacích miest, ako skôr vozidiel, ktorej zónou prechádzajú. „Po Kozej prejde 2000 áut denne,“ pripomína zástupca starostu pre rozvoj a modernizáciu Petr Skalník, ktorý je zároveň miestnym poslancom za tento obvod.
Tento vysoký tranzit sa dopravnými zmenami snažia skomplikovať a autá smerovať na Hodžovo námestie a na Palisády.
Základnou zmenou je, že sa otočí jednosmerka na Zochovej, od Palisád sa bude dať ísť dole k Podjavorinskej, ďalej už bude povolený smer jazdy opačný, od VŠMU hore.
Zmena by mala pomôcť aj obsluhe školy na Podjavorinskej, ku ktorej sa bude dať prísť z viacerých smerov. Nakreslia pri nej aj cikcak čiary, teda takzvané drop-off zóny, na rýchle vyloženie detí.
Návrh prezentovaný v lýceu počíta s 511 parkovacími miestami v zóne vrátane vyhradeného parkovania pre ŤZP a drop-off zón.
Pred rokom, keď mala parkovanie v centre mesta ešte v správe spoločnosť BPS PARK, rezidenti mali v zóne k dispozícii 407 parkovacích miest a ďalšia stovka bola vyhradená pre BPS PARK.
Parkovanie sa na viacerých miestach zmení z parkovacích boxov na pásy. Výraznou zmenou prejde samotná Panenská ulica, kde sa v časti od Štetinovej, teda na slepej časti Panenskej, parkovanie presunie na cestu a bude len na jednej, severnej strane ulice. Chodníky na obidvoch stranách ostanú voľné.
Spoločenská dohoda
Parkovanie na Podjavorinskej sa má presunúť na južnú stranu, aby sa umožnila protismerná jazda cyklistom. Podjavorinská je v úseku od Zochovej ku Kozej jednosmerka a podľa noriem, ak cyklisti idú v protismere a majú zaparkované autá po pravej strane, vozovka musí byť širšia, než keby boli zaparkované po ľavej strane. Pri autách zaparkovaných po ľavej strane by sa protismerný prejazd cyklistov nemohol povoliť.
Presunutie parkovacích miest by však nepotešilo Galériu Čin Čin, pretože parkujúce autá by obmedzili viditeľnosť ich výkladu. Staré Mesto preto bude uvažovať o inom riešení. Teoreticky by mohlo pre výklad zrušiť dve parkovacie miesta alebo nevytvoriť protismerný prejazd cyklistov.
Situácií, kde sa dopravní inžinieri musia rozhodovať medzi rôznymi prioritami, je viac. Staré Mesto vyzýva, aby im obyvatelia posielali svoje podnety do 20. marca.
Projekt organizácie dopravy následne prejde schvaľovacím procesom a samotné vyznačovanie dopravného značenia by mohlo byť začiatkom leta.
V Manuáli verejných priestorov pre túto zónu sa spomínajú chodníky s pobytovou zónou doplnené o mobilnú zeleň, ktoré môžu slúžiť na sedenie aj na rôzne aktivity. Plánované sú primárne na južnej časti Panenskej a v hornej časti Kozej.
Manuál pripúšťa aj možnosť obmedziť parkovacie miesta a namiesto nich vytvoriť pobytové zóny, takzvané „parklety“, ktoré sú bežné napríklad vo Viedni.
Nová organizácia dopravy síce samotnú dlho očakávanú rekonštrukciu Panenskej neprináša, dáva však predpoklady na to, aby sa navrhnuté riešenia mohli uskutočniť.
Verejná objednávka na komplexnú obnovu, ktorá stála za vytvorením štúdie Panenská a okolie a následne manuálu verejných priestorov, je stále aktuálna. A miestna komunita to každému novému vedeniu Starého Mesta pripomína.
„Za tie roky vnímam posun v tom, že cez tieto aktivity sa ľudia začínajú pozerať na túto štvrť ako na niečo hodnotné. Nové sebavedomie sa prejavilo v tom, že sme všetci boli stotožnení s tým, že si vypýtame od starostu, aby v tejto štvrti prebehla riadna a dobrá rekonštrukcia,“ povedala Illah van Oijen.
Občianske združenie Punkt je tu aktívne už od roku 2010, keď tu usporiadali prvý Dobrý trh.