SME

Obmedzia tranzit aj rýchlosť. Panenská bude mať od leta väčší pokoj od áut

Štvrť smeruje k celkovej revitalizácii.

Na Panenskej sa bude parkovať len na jednej strane.Na Panenskej sa bude parkovať len na jednej strane. (Zdroj: Katarína Jakubjaková/SME)

„Menej áut a viac zelene“ znie motto revitalizácie zóny Panenská a okolie, ktoré vyplynulo z rozsiahlej participácie a štúdie, ktorú pred pár rokmi robilo vo štvrti občianske združenie Punkt.

Jej výsledkom bol prvý Manuál verejných priestorov určený pre konkrétnu štvrť na Slovensku. Na základe neho zóna v susedstve centra mesta smeruje k celkovej revitalizácii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obnova prebieha postupne. Prvou fázou bola rekonštrukcia Soferových schodov a následne oprava časti Konventnej ulice pred Starým lýceom, ktorá príhodne vyšla na rovnaký čas ako oprava samotného lýcea. Nasledovať má druhá polovica Konventnej, Lýcejná a neskôr samotná Panenská.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte predtým však vo štvrti dôjde k zmenám organizácie dopravy. Zmení sa jednosmerka na Zochovej a v celej zóne bude obmedzená rýchlosť na 30 km/hod.

Súvisiaci článok Na Panenskej sú ukryté zlaté kupóny, nálezcov nasmerujú k prekvapeniu Čítajte 

Návrh projektu organizácie dopravy prezentovalo Staré Mesto obyvateľom na tzv. susedskej porade, podujatí, ktoré organizuje Punkt v Starom lýceu. Pripomienkovať sa dá do 20. marca 2024 na adrese podnety@staremesto.sk.

Prehodnocovať sa možno bude parkovanie navrhnuté na južnej strane Podjavorinskej tak, aby galéria, ktorá na tejto ulici sídli, neprišla o výklad. „Je to o spoločenskej dohode,“ prízvukuje jedna z iniciátoriek diskusie Illah van Oijen z Punktu.

Chodci na prvom mieste

Znížením maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/hod. vznikne upokojený premávkový priestor, kde nie je potrebný priechod pre chodcov, keďže chodec môže prechádzať cez cestu v ktoromkoľvek mieste.

SkryťVypnúť reklamu

Avizované znižovanie počtu áut sa netýka ani tak parkovacích miest, ako skôr vozidiel, ktorej zónou prechádzajú. „Po Kozej prejde 2000 áut denne,“ pripomína zástupca starostu pre rozvoj a modernizáciu Petr Skalník, ktorý je zároveň miestnym poslancom za tento obvod.

Tento vysoký tranzit sa dopravnými zmenami snažia skomplikovať a autá smerovať na Hodžovo námestie a na Palisády.

Základnou zmenou je, že sa otočí jednosmerka na Zochovej, od Palisád sa bude dať ísť dole k Podjavorinskej, ďalej už bude povolený smer jazdy opačný, od VŠMU hore.

Zmena by mala pomôcť aj obsluhe školy na Podjavorinskej, ku ktorej sa bude dať prísť z viacerých smerov. Nakreslia pri nej aj cikcak čiary, teda takzvané drop-off zóny, na rýchle vyloženie detí.

Návrh prezentovaný v lýceu počíta s 511 parkovacími miestami v zóne vrátane vyhradeného parkovania pre ŤZP a drop-off zón.

SkryťVypnúť reklamu

Pred rokom, keď mala parkovanie v centre mesta ešte v správe spoločnosť BPS PARK, rezidenti mali v zóne k dispozícii 407 parkovacích miest a ďalšia stovka bola vyhradená pre BPS PARK.

Parkovanie sa na viacerých miestach zmení z parkovacích boxov na pásy. Výraznou zmenou prejde samotná Panenská ulica, kde sa v časti od Štetinovej, teda na slepej časti Panenskej, parkovanie presunie na cestu a bude len na jednej, severnej strane ulice. Chodníky na obidvoch stranách ostanú voľné.

Spoločenská dohoda

Parkovanie na Podjavorinskej sa má presunúť na južnú stranu, aby sa umožnila protismerná jazda cyklistom. Podjavorinská je v úseku od Zochovej ku Kozej jednosmerka a podľa noriem, ak cyklisti idú v protismere a majú zaparkované autá po pravej strane, vozovka musí byť širšia, než keby boli zaparkované po ľavej strane. Pri autách zaparkovaných po ľavej strane by sa protismerný prejazd cyklistov nemohol povoliť.

Presunutie parkovacích miest by však nepotešilo Galériu Čin Čin, pretože parkujúce autá by obmedzili viditeľnosť ich výkladu. Staré Mesto preto bude uvažovať o inom riešení. Teoreticky by mohlo pre výklad zrušiť dve parkovacie miesta alebo nevytvoriť protismerný prejazd cyklistov.

Situácií, kde sa dopravní inžinieri musia rozhodovať medzi rôznymi prioritami, je viac. Staré Mesto vyzýva, aby im obyvatelia posielali svoje podnety do 20. marca.

Projekt organizácie dopravy následne prejde schvaľovacím procesom a samotné vyznačovanie dopravného značenia by mohlo byť začiatkom leta.

V Manuáli verejných priestorov pre túto zónu sa spomínajú chodníky s pobytovou zónou doplnené o mobilnú zeleň, ktoré môžu slúžiť na sedenie aj na rôzne aktivity. Plánované sú primárne na južnej časti Panenskej a v hornej časti Kozej.

Manuál pripúšťa aj možnosť obmedziť parkovacie miesta a namiesto nich vytvoriť pobytové zóny, takzvané „parklety“, ktoré sú bežné napríklad vo Viedni.

Nová organizácia dopravy síce samotnú dlho očakávanú rekonštrukciu Panenskej neprináša, dáva však predpoklady na to, aby sa navrhnuté riešenia mohli uskutočniť.

Verejná objednávka na komplexnú obnovu, ktorá stála za vytvorením štúdie Panenská a okolie a následne manuálu verejných priestorov, je stále aktuálna. A miestna komunita to každému novému vedeniu Starého Mesta pripomína.

„Za tie roky vnímam posun v tom, že cez tieto aktivity sa ľudia začínajú pozerať na túto štvrť ako na niečo hodnotné. Nové sebavedomie sa prejavilo v tom, že sme všetci boli stotožnení s tým, že si vypýtame od starostu, aby v tejto štvrti prebehla riadna a dobrá rekonštrukcia,“ povedala Illah van Oijen.

Občianske združenie Punkt je tu aktívne už od roku 2010, keď tu usporiadali prvý Dobrý trh.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 781
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 353
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 953
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 800
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 587
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 479
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 542
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 594
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 342
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 786
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 261
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 047
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 452
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 481
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu