SME

Ďalší incident v Bolt taxíku. Muž zabuchol dvere a od vodiča dostal päsťou do tváre

Prípad rieši polícia.

Taxi aplikácia. Taxi aplikácia. (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Keď si v sobotu večer Mário a Hana privolali taxík, aby ich z centra Bratislavy odviezol domov, vodič po nich odmietol prísť k Starej tržnici, prišli teda za ním na Klobučnícku. Po nastúpení do sivej fabie combi dostal klient päsťou do tváre, pretože podľa vodiča prisilno zabuchol dvere.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prípad rieši polícia, vedie ho ako priestupok proti občianskemu spolunažívaniu. Samotná spoločnosť, cez ktorú taxikár získaval zákazníkov, však za správanie šoférov neberie zodpovednosť. Vodiči nie sú jej zamestnanci, ale spolupracovníci.

SkryťVypnúť reklamu

Mená poškodených sme zmenili na ich žiadosť, redakcia ich má k dispozícii. Majú obavy o bezpečnosť, keďže vodič pozná ich adresu.

Či vodič pre spoločnosť ďalej jazdí, Bolt nepovedal.

Súvisiaci článok Nezdá sa vám niečo? Zavolajte si iný taxík, odporúča inštruktorka sebaobrany Čítajte 

„Podobných incidentov bude v budúcnosti pribúdať,“ varuje štatutárny zástupca Asociácie taxi (ATX) Branislav Masár. Myslí si, že taxikárske remeslo je málo regulované a dnes ho už môže robiť prakticky každý, kto má vodičské oprávnenie.

„Pri nastupovaní sme sa slušne pozdravili a aj keď ma upozornil na buchnutie, hneď som sa ospravedlnil,“ tvrdí Mário. „Nato sa so mnou začal hádať, myslel si, že som to spravil úmyselne, a potom ma udrel.“

Hana poslala ešte v tú noc cez aplikáciu taxi spoločnosti sťažnosť na vodiča, odpovede sa dočkala až v pondelok. Nazvala ich „frázami“. O núdzovom tlačidle v aplikácii, ktoré by ich prepojilo so zákazníckym servisom, nevedeli.

SkryťVypnúť reklamu

„Stále sa nám ospravedlňovali a spomenuli, že s vodičom doteraz nemali zlé skúsenosti,“ hovorí Hana. Spoločnosť jej poslala aj odškodné v podobe zľavy päť eur na ďalšiu jazdu. Hana s Máriom však už po tejto skúsenosti aplikáciu nechcú využívať.

Hana o útoku, ktorý sa stal 9. marca, napísala aj na svojej sociálnej sieti. Spoznala sa tak s ďalšími dvoma ženami, ktoré mali tiež negatívnu skúsenosť s rovnakým vodičom. Jedna z nich taxikára nahlásila Boltu ešte minulý mesiac, keď ju prenasledoval a vyhrážal sa jej za zrušenú jazdu.

„Zakaždým, keď dostaneme hlásenia o nevhodnom správaní, pristupujeme k nim s maximálnou pozornosťou a riešime ich s najvyššou prioritou,“ znie stanovisko Boltu. Či s konkrétnym vodičom zrušili partnerstvo, neuviedli.

Podobný prípad sa stal v Bratislave aj koncom minulého roka, keď sa šofér uzbeckej národnosti pokúsil znásilniť svoju zákazníčku. Denníku SME sa podarilo zistiť, že tri týždne pred pokusom o znásilnenie upozornila firmu na tohto vodiča iná klientka, ktorá ho nahlásila za sexuálne obťažovanie.

SkryťVypnúť reklamu

„Bratislava nebude bezpečným mestom, pokiaľ bude takýmto firmám jedno, čo im píšu zákazníci a s kým podpisujú zmluvy,“ myslí si Hana.

Psychotesty platia päť rokov

Podmienkou udelenia licencie, ktoré vydáva okresný úrad, je absolvovanie psychologického vyšetrenia, ľudovo psychotestu u dopravného psychológa.

Testy sú zamerané na pozornosť, ale aj emocionálnu stabilitu klienta. Metódy testovania sú rôzne, niektorí psychológovia volia formu dotazníka, iní individuálneho pohovoru. Cudzinci môžu absolvovať psychotesty napríklad v ruskom jazyku.

„Otázky sa tam opakovali, len boli inak položené, raz ste v pozícii útočníka, potom obete, aby si psychológ overil, ako reagujete a či neklamete,“ spomína taxikár Boris Šimšík.

Súvisiaci článok Na šoféra Boltu sa tri týždne pred pokusom o znásilnenie sťažovala iná žena. Jazdil ďalej Čítajte 

Psychotest sa opakuje po piatich rokoch, Šimšík ho už absolvoval trikrát. „Keď sa však zistí, že niektorá firma má na testoch nastavené slabé sito, rozkríkne sa to,“ hovorí.

„Kazí nám to potom dobré meno a zhoršuje pozíciu na trhu,“ vysvetľuje psychológ Karol Kleinmann. Sám má skúsenosť s klientmi, ktorí si uňho zrušili dohodnutý termín s odôvodnením, že si už test vybavili u niekoho iného.

Podobnú skúsenosť má aj psychologička Vlasta Kurucová z eseročky Kaspo. Zároveň dodáva, že u klientov, ktorí vyšetrením prejdú, sa nevylučuje, že sa neskôr môžu stať nespôsobilými pre svoju prácu.

Chcú kamery do taxíkov

Haninho priateľa pred agresívnym taxikárom zachránil nakoniec až telefonát s políciou. Keď počul, že Hana opisuje situáciu, odišiel. Keď prišla hliadka, páru oznámila, že s tým nemôžu nič robiť, keďže Mário nemal žiadne vážnejšie zranenia. Odporučili im podať trestné oznámenie.

„Na stanici nám povedali, že v máloktorých prípadoch sa dá niečo robiť, pre dôkaznú núdzu – väčšinou je to jeden proti druhému. V našom prípade pomohlo, že to videla aj moja partnerka.“

Masár z ATX spolu s kolegami navrhujú viaceré zmeny na zvýšenie bezpečnosti, navrhujú napríklad zaviesť do vozidiel exteriérové aj interiérové kamery vo vozidle.

O návrhoch koncom februára rokovali aj s ministerstvom dopravy. Navrhujú zaviesť minimálny vek vodičov taxislužby 21 rokov a aspoň trojročnú vodičskú prax – a tiež bezúhonnosť.

„Teraz môže taxikára robiť aj 18-ročný čerstvý absolvent autoškoly,“ hovorí Masár. „Takíto šoféri sa často nevedia ani orientovať v meste,“ dodáva. Orientáciu v meste podľa Masára nezvládajú ani cudzinci.

ATX podporí legislatívny návrh ministerstva dopravy, aby mohlo byť vozidlom taxi len vozidlo evidované v SR.

Bratislava má viac taxíkov než Viedeň

Keby sa Slovensko vydalo cestou obmedzení, prísnejších požiadaviek a regulácie, nebolo by samo. V rôznej forme ich má zavedené 16 krajín Európskej únie, z krajín V4 Maďarsko.

Vo Viedni zas reguluje taxikárov tamojší magistrát. Na získanie licencie musia uchádzači absolvovať kurz prvej pomoci, byť bezúhonní a prejsť skúškou. Komisia u vodiča preveruje jeho orientáciu v meste a znalosť lokálnych výluk a pravidiel. Taxikári musia dodržiavať aj dress code.

„Prísne pravidlá slúžia na zabezpečenie vysokej úrovne kvality a služieb pre zákazníkov, od poznania najlepších ciest až po bezpečnosť, a sú základom dôvery vo vodičov,“ vysvetľuje Jörg Michner z kancelárie obchodu viedenského magistrátu. „Pravidlá a predpisy tu fungujú už desaťročia a neustále sa aktualizujú,“ dodáva.

Bratislava taxi služby nereguluje, samospráva na to nemá potrebné kompetencie, pripomína hovorca mesta Peter Bubla. „Táto legislatíva je v rukách štátu. Aj samotné licencie a koncesie vydávajú Okresné úrady,“ dodáva Bubla.

V Česku sa naposledy zmenila legislatíva v roku 2020. „Nový zákon neumožňuje regulovať počet taxikárov, zrušil aj povinnosť skúšky z miestopisu, ktoré preverujú orientáciu vodiča v meste, aj povinnosť mať vozidlo označené ako taxi a mať v ňom taxameter. Podľa vzoru Viedne sa teda vydať nemôžeme,“ konštatuje pracovník mediálneho oddelenia pražského magistrátu Tadeáš Provazník.

V Bratislavskom kraji s takmer 730-tisíc obyvateľmi je v súčasnosti vydaných osemtisíc taxikárskych preukazov a 3300 koncesií. Vo Viedni s takmer dvoma miliónmi obyvateľov jazdí približne 4500 taxíkov.

Na Slovensku sa v priebehu piatich rokov počet vodičov taxíkov s koncesiou zvýšil takmer o 800 percent a vodičov s preukazom o viac než polovicu. V číslach to znamená, že kým ešte v roku 2018 bolo vydaných 14-tisíc preukazov a 914 koncesií, v roku 2023 to bolo už takmer 30-tisíc preukazov a približne 7500 koncesií.

Dôvodom prudkého rastu je podľa ATX novela zákona o cestnej doprave z roku 2018, ktorú asociácia považuje za „krok nesprávnym smerom“, pretože odstránila dovtedy existujúce regulácie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  2. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  3. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  5. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  5. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  6. Navrhni si tričko, sadni do tieňa a oddychuj
  7. Ako komplexne a účinne vyriešiť problém akútnej hnačky
  8. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 8 424
  2. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 7 536
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 5 544
  4. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 4 065
  5. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 3 860
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 3 852
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 411
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 3 285
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 35 248
  2. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 12 579
  3. Ľudmila Križanovská: Zlákal ju multilevel marketing. Prišla o peniaze, aj priateľov 9 138
  4. Rado Surovka: Robert, tak sa o má robiť, do psej matere ! 7 975
  5. Matej Galo: Pán Fico, profitujete z ruského plynu? Len sa pýtam. 7 710
  6. Juraj Kumičák: Atrapa 6 418
  7. Ľuboslava Šusteková: Chrumkavé sladkokyslé zavárané uhorky mojej babky 6 114
  8. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky. 5 854
  1. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  2. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  3. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  4. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  5. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  6. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  7. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  8. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
SkryťZatvoriť reklamu