Obrovská mimoúrovňová križovatka, ktorá prepojí diaľnicu D1 s D4, je jedným z najvýznamnejších dopravných projektov súčasnosti. Po dokončení stavby by križovatka mala priniesť vodičom lepší komfort a zlepšiť dopravnú situáciu v Bratislave, dovtedy však vodičov čakajú dlhé mesiace dopravných obmedzení.
Prvé z nich sa začnú v najbližších dňoch. Od utorka 12. marca bude uzavretý most nad D1, ktorý spája cestu I/61 s Čiernou Vodou. Cez víkend dôjde k jeho odstráneniu a začnú sa práce na rozšírení jazdných pruhov a ich napojení na D1. Tie potrvajú niekoľko mesiacov a bude ich sprevádzať zúženie súčasných pruhov a zníženie maximálnej povolenej rýchlosti.
Národná diaľničná spoločnosť vodičom ponúka alternatívnu trasu.
Najprv odstránia most
Od utorka bude uzatvorený most nad diaľnicou D1 na Triblavinskej ceste, ktorá spája Ivanku pri Dunaji s Čiernou vodou, miestnou časťou Chorvátskeho Grobu. Most po odfrézovaní asfaltového krytu vozovky asanujú.
Vjazd vozidiel a osôb a prejazd bude zakázaný dopravným značením.
Obchádzková trasa bude viesť cez križovatku Bratislava – Zlaté piesky, teda cez cestu I/61 a cestu II/127 a križovatku Bernolákovo a opačne.
Komplikácie pre užívateľov D1 sa začnú až cez víkend, keď prebehne samotné odstraňovanie mosta. Demolačné práce si vyžiadajú uzatvorenie úseku diaľnice D1, ktoré je plánované počas nočných hodín zo soboty na nedeľu.
„Úsek D1 sa uzatvorí 16. marca 2024 o 22. hod. No už hodinu pred uzatvorením budú na diaľnici prebiehať prípravné práce, ktoré môžu skomplikovať dopravu, preto motoristom odporúčame sa úseku vyhnúť už od 21. hod.,“ informoval Július Mihálik, investičný riaditeľ NDS.
Ak všetko prebehne podľa plánu, demolačné práce sa skončia v nedeľu napoludnie.
Práce na rozšírení pruhov potrvajú mesiace
Ďalšou etapou po odstránení mosta bude rozširovanie D1 z Bratislavy po Triblavinu. Samotná diaľnica je totiž vyťažená a na pokraji životnosti.
Práce na rozšírení jazdných pruhov a ich napojení na D1 budú trvať niekoľko mesiacov, počas ktorých budú jazdné pruhy medzi 12. a 18. kilometrom zúžené a zníži sa aj maximálna povolená rýchlosť. Úprava pruhov je plánovaná hneď po demolácii mosta z Čiernej Vody, ak to počasie umožní.
Práce sú naplánované tak, aby sa znížil vplyv na premávku, diaľničiari však upozorňujú, že na hlavnom dopravnom privádzači z Trnavy je nevyhnutné rátať so zdržaniami najmä v dopravných špičkách. Spoločnosť posilnila kapacity diaľničných patrol a zaistila vyššiu dostupnosť odťahových služieb.
Motoristi môžu využiť aj alternatívnu trasu. Pri vstupe do Bratislavy môžu použiť zjazd z D1 v križovatke Triblavina a ďalej pokračovať po starej seneckej ceste (I/61). Ďalej môžu buď pokračovať do mesta alebo využiť diaľnice D4 a D7.
Pri výjazde z Bratislavy je motoristom k dispozícii tá istá alternatívna trasa, z križovatky Bajkalská môžu ísť na rýchlostnú cestu R7, následne na D4, potom cez starú seneckú cestu až po križovatku Triblavina na D1.
Komplikovaná stavba
Prvé dopravné obmedzenie stavba priniesla už minulý rok, a to uzavretie výjazdu z ulice Pri mlyne na diaľnicu D1 s čiastočným uzavretím jedného odbočovacieho jazdného pruhu v smere na Zlaté piesky. Obmedzenie stále platí.
Niekoľko mesiacov bola uzavretá aj časť cyklotrasy Jurava medzi Seneckou cestou a mostom Vajnory. Na D4 priamo pre výstavbu križovatky D1/D4 žiadne ďalšie obmedzenie nie je.
Výstavba zabudnutého prepojenia D1 a D4 a rozšírenia D1 má trvať do konca roka 2025. Na takmer štvorkilometrovom úseku sa rozšíri a zrekonštruuje vozovka, diaľnica D1 sa zdvihne nad D4 a dostavajú sa vetvy mimoúrovňovej križovatky.
Na stavbe je 18 mostov, 2,5 kilometra protihlukových stien a 131 cestných objektov. Cena je zhruba 110 miliónov eur bez DPH a zhotoviteľom poľská spoločnosť Budimex.