Počiatky kalvárie v Bratislave siahajú do roku 1694, o pol storočia hlbšie do minulosti než známa kalvária v Banskej Štiavnici. No kým banskoštiavnická kalvária komunistickému režimu odolala, pre bratislavskú znamenal jej postupnú likvidáciu.
To, čo nezničili komunisti, to dokončil čas a nájazdy neďalekých stavebníkov. Z honosnej barokovej kalvárie ostalo len torzo: jediné zastavenie a spráchnivený drevený kríž s bronzovou sochou Krista nad schátraným schodiskom.
Dnes už vyzerá kalvária inak. Po obnove Golgoty a zastavenia Ecce Homo, na kalvárskom vrchu pribudli minulý rok nové, subtílne biele zastavenia z ušľachtilého betónu. Architekti Michaela a Juraj Hantabalovci ich navrhli v minimalistickom štýle tak, že svojím objemom a formou nadväzujú na pôvodnú barokovú kalváriu.
„Princípom bolo zachovať, čo ostalo, zrekonštruovať všetko, čo sa dá, to, čo tam už nie je, vybudovať nanovo a spojiť to do jedného celku tak, aby nová krížová cesta vychádzala z toho miesta, z jeho histórie,“ vysvetľuje architektka Michaela Hantabalová prístup k obnove kalvárie.
Metóda novotvaru
Pri obnove kalvárie si architektonická dvojica z troch legitímnych metód obnovy pamiatok, ktorými sú replika, dostavba alebo novotvar, vybrala tú poslednú.
Prednáška bratislavská kalvária pred sto rokmi a dnes
Architekti Michaela Hantabalová a Juraj Hantabal predstavia projekt obnovy Kalvárie
- Kde: Dom Quo Vadis, Hurbanovo námestie 1, Bratislava
- Kedy: 12. 3., 18.00 hod
„Nikdy by sme už nedokázali kalváriu postaviť tak, ako ju postavili v období baroka s ich technológiami. Vždy by to bola už len kópia. A disneyland robiť nebudeme,“ hovorí architekt Juraj Hantabal.
Ďalším dôvodom, prečo išli cestou súdobej architektúry, je, že nechceli, aby sa zabudlo, že kalváriu zničil minulý totalitný režim.
„Ak by sme aj postavili kópie zastavení, za sto rokov by si už nikto nespomenul, že kalvária bola zničená násilne,“ hovorí Hantabal. „Je to aj pre ďalšie generácie, ktoré všetko toto budú môcť z nej vyčítať.“
Tri dôvody
Manželia Hantabalovci kalváriu poznali ešte zo svojho detstva, keďže ich starí rodičia bývali neďaleko. O akú vzácnosť ide, zistili až po stretnutí s Vierou Obuchovou, ktorá robila pamiatkový prieskum na tomto mieste.
„Keď sme videli fotky z Mestského ústavu ochrany pamiatok, aké boli jej zastavenia honosné a aký veľký komplex sa tu nachádzal, tak nás zamrzelo, aké je to miesto zanedbané a opustené,“ spomína Hantabalová. Napriek tomu si podľa nej toto miesto zachovalo veľkú silu a pokoj. „Aspoň ja cítim, že je to tam premodlené za tie roky, čo tam ľudia chodia.“
Obaja sú tiež presvedčení, že architekti by sa jednoducho mali venovať aj verejnému priestoru.
Tretí dôvod ich záujmu o obnovu kalvárie je osobný. „Máme ju v srdci. Baví a napĺňa nás to,“ hovorí Hantabalová.
Začalo sa to výstavou
Ešte v roku 2011 Hantabalovci pripravili výstavu fotografií, na ktorých skombinovali aktuálne zábery s historickými fotografiami. Koláže vystavili vo fotolabe na Františkánskom námestí. „Táto výstava pospájala tých správnych ľudí,“ spomína Hantabalová.
Krížová cesta
Pôvodná krížová cesta sa skladala zo siedmich kalvárskych kaplniek a dvoch prípravných. Prvá prípravná kaplnka Kristus v mladosti sa nachádzala v priestoroch dnešnej zastávky MHD na križovatke ulíc Štefánikova a Križkova. Pri výstavbe hotela v 19. storočí ju zbúrali, sochu Krista z nej osadili do niky fasády hotela Dax (neskorší Kriváň), ktorý v 60. rokoch minulého storočia asanovali.
Druhá prípravná kaplnka Rozlúčka Ježiša s Máriou stála medzi dnešným hotelom Matyšák a Palugayovým palácom. Pôvodnú v roku 1894 zbúrali a postavili novú severnejšie na Pražskej ulici, v tom čase ešte mimo zástavby.
Zdroj: OZ Bratislavská Kalvária
V roku 2018 Hantabalovci s prispením mestskej časti Bratislava Staré Mesto a Bratislavskej arcidiecézy obnovili Golgotu, priestor terasy pri kríži.
V roku 2019 spolu s KZ Sprevádzajúci - pútnické bratstvo a ďalšími, ktorým osud kalvárie nebol ľahostajný, založili občianske združenie Bratislavská kalvária a na transparentný účet začali zbierať peniaze na jej obnovu. Spolu obnovili aj jediné zachovalé zastavenie krížovej cesty - Ecce Homo.
Keďže výrazná časť pôvodnej cesty zanikla pri výstavbe oporného múru na Pražskej ceste, pre kalváriu navrhli „Manual krížovej cesty" s novým úvodným úsekom. Začína sa na ceste Za sokolovňou a pri obnovenej kaplnke nadväzuje na pôvodnú krížovú cestu.
„Do novej krížovej cesty sme zakomponovali všetky miesta, kde sú evidentné stopy po pôvodnej ceste s tým, že čo sa bude dať zrekonštruujeme a zvyšok dobudujeme,“ hovorí Hantabalová.
Počet zastavení rozšírili z pôvodných siedmich (plus dva prípravné) na štrnásť tak, aby sa tu mohli konať procesie. Tie sa tu konajú vždy druhú sobotu v mesiaci.
Nové zastavenia navrhli ako prechodné, aby do nich mohol človek vstúpiť a tým lepšie duchovne prežiť krížovú cestu s Ježišom. Na vnútorných stenách zastavení by mali v budúcnosti pribudnúť diela s liturgickými výjavmi.
„Na návršie s krížmi - Golgotu sa prichádzalo odzadu po schodoch cez vežu Kostola povýšenia sv. Kríža, ktorý nebol kostolom v pravom zmysle slova. Nemal strechu, boli to len štyri obvodové múry s bránou a priechodnou vežou,“ hovorí Hantabalová.
Ako materiál si zvolili biely ušľachtilý betón pre jeho trvácnosť a pevnosť. K tehle sa už nechceli vracať, keďže pôvodné zastavenia boli postupne v druhej polovici 20. storočia jednoducho zdevastované a rozobrané, napríklad aj na výstavbu okolitých garáží.
„Statici vypočítali, že pri odvodených proporciách z barokového zastavenia, minimálnej hmoty a použití najkvalitnejšieho betónu; hrúbka novej konštrukcie stien môže byť iba 23 centimetrov,“ hovorí Hantabal. Museli však nájsť skúseného odborníka. „Urobiť kvalitný pohľadový betón je dnes už naozaj umenie.“
Po tom, čo s návrhom novej krížovej cesty súhlasili Arcibiskupský úrad ako majiteľ pozemkov, Krajský pamiatkový úrad Bratislava, mestská časť Staré Mesto, ako aj OZ Bratislavská kalvária, v júli 2022 začali s výstavbou.
Dnes už stojí desať zastavení, jedno z nich je zdvojené podľa vzoru pôvodnej kalvárie a tri sú vybudované na miestach pôvodných zastavení. Pri nich to pripomína drážka na vonkajšej strane zastavenia ako odtlačok či odkaz v tvare profilácie priečelia pôvodného barokového zastavenia. „Vzniká tu krásne vrstvenie, ako čas plynie, súčinnosť starého a nového. Nevyrušujú sa navzájom, sú v úplnom súzvuku,“ hovorí architektka.

V súčasnosti pracujú na dobudovaní chodníka, obnove jeho pôvodnej časti a budujú osvetlenie areálu a kaplniek. „V podlahe jednotlivých zastavení budú dve drážky s led pásmi osvetľujúcimi vnútro kaplniek,“ hovorí Hantabal.
Taktiež odokryli zvyšky hrobu Krista, ktorého podoba je známa z historických fotografii. Tu tiež ako pri ostatných zastaveniach plánujú vybudovať nové zastavenie s vrstvením a plynutím času minulosti, prítomnosti a budúcnosti.
V nejakej forme plánujú obnoviť Kostol povýšenia sv. Kríža.
Architektonické štúdio Hantabal architekti
Ateliér založili manželia Juraj a Michaela Hantabalovci v roku 2009. Ich filozofia tvorby je minimalizmis. Za svoje diela získali viacero ocenení vrátane najprestížnejšieho architektonického ocenenia na Slovensku, C.E.Z.A.A.R. – v roku 2011 za bytový komplex Minergo a v roku 2020 za bytový komplex Drotárska.
„Uvažujeme o odokrytí dlažby a opätovnom vybudovaní schodov zozadu na Golgotu. Mohlo by sa tu tiež vybudovať napríklad lapidárium so zvyškami sôch, ktoré sa na Kalvárii nachádzali,“ hovorí Hantabal.
Torzá sôch Panny Márie a sv. Veroniky z pôvodného takzvaného zdvojeného 6./7. zastavenia reštaurujú diplomanti na Katedre reštaurátorstva VŠVU. Hotové poputujú do Múzea mesta Bratislavy a na kalvárii budú nainštalované ich kópie ako 6. zastavenie.
Kedy bude kalvária dokončená, nie je známe. Závisí to od všetkých zainteresovaných ľudí, od počasia či priazne a finančnej podpory sponzorov. Z predpokladanej sumy okolo milióna eur sa na transparentnom účte nazbierala a preinvestovala necelá polovica.