SME

Vallo chce tlačiť na petržalskú električku, stretne sa s čínskym veľvyslancom

Tempo výstavby mestu nevyhovuje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Marek Velček)

„Stavba je všetkým na očiach, a tempo, akým napreduje, nám nevyhovuje rovnako ako aj ľuďom, ktorí čakajú na električku,“ hovorí primátor hlavného mesta Matúš Vallo počas kontrolného dňa na stavenisku petržalskej električky. Mesto chce odpovedať na množiace sa otázniky ohľadne tempa výstavby aj dopravných obmedzení na križovatkách, ktoré trať križujú.

Zhotoviteľ a magistrát podpísali dohodu, v ktorej sa píše, že električka bude jazdiť do konca tohto roka a stavba bude dokončená v roku 2025.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Tieto termíny zatiaľ zo strany zhotoviteľa platia a ak dôjde k zmene, budeme o tom informovať,“ pokračuje primátor Vallo. „V tomto momente je ale moja dôvera, že ich dodržia, nízka."

SkryťVypnúť reklamu

Práce na dlho očakávanom projekte začali výraznejšie meškať v roku 2021, keď Rusko zaútočilo na Ukrajinu. Stalo sa tak len niekoľko mesiacov po odovzdaní staveniska skupine dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka (spoločnosti Aldesa Construcciones Polska a Aldesa Construcciones). Vojna mala vplyv na cenu stavebných materiálov, ocele aj energií a práce sa na štyri mesiace zastavili. Práce brzdilo podľa mesta aj nepriaznivé počasie.

Projekt za vyše sedemdesiat miliónov okrem toho narazil aj na neočakávané „darčeky“, ako ich nazval Vallo. Pri protitankovej stene z Druhej svetovej vojny sa našlo niekoľko nevybuchnutých granátov a muselo sa prejsť na ručný odkop. Neďaleko steny odkryli aj skládku zo 70. rokov, ktorá bola vyhodnotená ako environmentálna záťaž - v tomto úseku práce ustanú, kým mesto záťaž neodstráni.

SkryťVypnúť reklamu

Prídu šéf firmy aj čínsky veľvyslanec

Napriek tomu je vidieť, že práce na stavenisku električky pokračujú,“ ukazuje Vallo na stavenisko za sebou, na ktorom bude čoskoro prebiehať betonáž. Sú tu koľaje a stavajú sa aj križovatky.“ Popri trati vedie aj budúca cyklotrasa, ktorá sa bude napájať na už existujúce trasy v Petržalke a aj na hrádzu.

Súvisiaci článok Výstavba trate naďalej naberá meškanie, Petržalka ukazuje na utlmené práce Čítajte 

Projekt sa rozhýbal aj vďaka tomu, že mesto pristúpilo k indexácii cien. Každé tri mesiace sa porovnávajú podľa dohodnutého vzorca ceny stavebných materiálov a ich cena sa následne upraví tak, aby bola firma schopná pokračovať ďalej v práci.

Toto opatrenie zaistilo, aby projekt neskončil ako tunel Višňové. Štát musel vtedy po piatich rokoch vymeniť dodávateľov za nedodržanie termínov a navyšovanie hodnoty kontraktu.

SkryťVypnúť reklamu

„Tunel Višňové je moja nočná mora,“ hovorí Vallo s tým, že sa podobnému scenáru snažia v Bratislave vyhnúť. Neskôr priznal, že ešte pred pristúpením k indexácii boli zhotovitelia pripravení odísť.

Keďže zhotoviteľ nebol schopný dokončiť stavbu za pôvodnú cenu, mesto podľa primátora hľadá kompromisy, aby projektu pomohlo a zároveň pritlačilo na zhotoviteľa. „Ale nie tak, aby odišiel,“ dodáva Vallo.

Mesto „pritlačí“ už vo štvrtok 8. februára na stretnutí Valla s veľvyslancom Čínskej ľudovej republiky. Čínska štátna firma China Railways je väčšinovým vlastníkom španielskej firmy, ktorá sa podieľa na stavbe. O deň na to sa primátor stretne aj so šéfom stavebnej firmy, ktorý do Bratislavy priletí z Madridu. Stretnutia majú byť výsledkom niekoľkotýždňového úsilia o zrýchlenie stavby.

Vallo potvrdil, že mesto zhotoviteľa za meškanie nepokutovalo, keďže s ním má podpísaný dodatok o novom časovaní.

Projekt nie je len o trati

Projektový vedúci Marek Bagi informoval o prácach, ktoré na trati v súčasnosti prebiehajú. Pracuje sa na cyklochodníku medzi Bosákovou ulicou a Rusovskou cestou. Na združenom moste na Rusovskej ceste zároveň prebieha aj armorovanie a debnenie dilatačného celku. Práce pokračujú aj pri prebudovaní križovatky na Romanovej ulici a priľahlej kanalizácii.

Súvisiaci článok Mesto rastie a zabúda, že bolo kedysi bojiskom. Prečo je dôležité zachovávať vojnové pamiatky? Čítajte 

Rozpracované sú aj križovatky Jantárovej cesty s Betliarskou a Lietavskou ulicou - je tam už osadená podkladová vrstva a obrubníky, nasledovať bude asfalt.

Ak bude vhodné počasie, podľa Bagiho by križovatky mohli byť prístupné v priebehu mesiaca. Po dokončení týchto úsekov budú práce pokračovať na križovatke na Kutlíkovej ulici pri Technopole a na Rusovskej ceste, kde sa sprejazdní most.

Chápeme, že to niekomu môže komplikovať život,“ hovorí primátor Vallo. Usilujeme sa robiť čo najviac opatrení, aby práce ľudí čo najmenej zaťažovali. Ďakujeme za trpezlivosť. Jediná vec, na ktorej nám okrem kvality záleží, je, aby električka jazdila čo najskôr.“

Na konci trate je rozpracovaná hala dennej kontroly, ktorá je už takmer hotová. Pripravili sme aj terénne úpravy pre budúce obratisko - treba však ešte upraviť vlastnosti zeminy, keďže sú nevyhovujúce,“ vysvetľuje Bagi. Až potom bude možné dobudovať konštrukčné vrstvy železničného spodku a zvršku.

Pod mostom na Panónskej ceste vznikne autobusová zastávka, ktorá bude slúžiť ako prestupný bod. Viceprimátorka hlavného mesta Tatiana Kratochvílová ho prirovnala k tomu na Riviére. Na mieste budúcej zastávky sa rozšíria pruhy a pribudnú aj rampy pre peších. Novému uzlu sa prispôsobí MHD.

Pribudnú aj ďalšie tri parkoviská P+R.

Matúš Vallo počas kontrolného dňa viackrát zdôraznil, že projekt nie je len o štyroch kilometroch predĺženej trate električky.

Riešime tu aj iné stavebné projekty,“ hovorí primátor. Napríklad šesťkilometrovú segregovanú cyklotrasu, 33 prístreškov na siedmich zastávkach, deväť križovatiek a štyri mosty. Je to jedna z našich najväčších stavieb, ktorá v tomto období v meste prebieha,“ konštatuje.

Petržalčania sa sťažujú na nízky počet robotníkov

Kritici vinia za meškanie výstavby trate mesto. K najvýraznejším patrí petržalský starosta Ján Hrčka a naposledy bolo k tejto téme počuť názory miestneho poslanca Jána Karmana a starostu Jaroviec a člena mestskej dopravnej komisie Jozefa Uhlera. Poslanci sa pre TASR vyjadrili, že príčinou meškania nie je počasie, ale verejné obstarávanie, ktorého výsledky bývajú mizerné“ a že mesto nemá nad stavbou plnú kontrolu.“

Všetci traja tiež zhodne tvrdia, že na stavbe je málo strojov a robotníkov.

Súvisiaci článok Električkou až na letisko alebo do Biskupíc? Bratislava chce investovať do nových projektov Čítajte 

Neviem, čo sa má občan dozvedieť z počtu pracovníkov a strojov na stavenisku,“ reaguje viceprimátorka Kratochvílová. Keď sa stavia jazdná dráha alebo výstuž, nevyžaduje si to veľa ľudí,“ dodáva . V stavebnom denníku bolo v rámci kontrolného dňa zapísaných 117 pracovníkov.

Mesto o stavbe informuje priebežne aj na zastupiteľstve, aj na komisiách. Okrem toho mali starostovia, ktorých sa projekt týka, možnosť zúčastňovať sa aj na kontrolných dňoch, čo využívali všetci. Okrem starostu Hrčku,“ dodala Kratochvílová.

Matúš Vallo

Cena 30-minútového lístka sa zvýši o 10 percent, ročná električenka o sedem.


SITA 9
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 054
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 550
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 257
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 979
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 715
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 987
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 209
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemecký automobilový priemysel zašiel za hranicu zákona, aby udržal staré technológie.

Koniec nemeckého ekonomického zázraku znamená aj koniec akej-takej slovenskej prosperity.


35
Peter Tkačenko.

Keď si zakázal čisté riešenie na Ústavnom súde, zostala mu improvizácia.


9
Referendum Peter Pellegrini dnes

Iniciovalo ho Slovenské hnutie obrody.


TASR 54
Slovenskí hokejisti na MS v hokeji 2025.

Pozrite si, proti komu nastúpia hokejisti.


7
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 430
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 226
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 634
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 367
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 511
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 450
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 241
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 775
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu