SME

Električka za dve tisícky, trolejbus aj za menej. Dopravný podnik usporiada aukciu

Ročne takto predajú 20 vozidiel.

Ojazdený trolejbus z roku 2002 je na predaj.Ojazdený trolejbus z roku 2002 je na predaj. (Zdroj: DPB)

Dopravný podnik predáva ojazdené vozidlá. Prevádzkyschopný autobus alebo električku si tak možno zaobstarať od 1000 či 2000 eur. V online dražbe sa však vozidlo môže vydražiť aj za násobok vyvolávacej ceny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predaj prebehne prostredníctvom elektronickej aukcie, prihlásiť sa treba do 13. februára. Vozidlá si možno po dohode prísť obhliadnuť do vozovne v Trnávke na Jurajovom dvore.

Staré bratislavské vozidlá vyhľadávajú iné dopravné podniky či zberatelia. Jedna z električiek už roky v Bratislave funguje ako kultúrny priestor.

SkryťVypnúť reklamu

V ponuke je 23 vozidiel

Predaj ojazdených vozidiel súvisí s obnovou vozidlového parku. „Keďže vozidlový park obmieňame kontinuálne, napríklad za rok 2023 boli dodané štyri nové vodíkové autobusy, 20 električiek a 50 trolejbusov, časť starších vozidiel vyraďujeme a následne ponúkame na predaj,“ vysvetľuje hovorca Dopravného podniku Bratislava Jozef Vozár. Vozidlá takto ponúkajú dvakrát až trikrát ročne a predajú ich približne 20 ročne.

Dopravný podniku teraz ponúka 11 električiek, deväť trolejbusov, jeden autobus, jedno vozidlo na čistenie koľají s nefunkčným nakoľajovacím podvozkom a príves na náhradné dielce.

Za prevádzkyschopnú električku zo 70. rokov zaplatíte od 2000 eur, za hranatý červený trolejbus značky Škoda je to buď 1000 eur pri vozidlách z roku 1991, alebo 2000 eur pri tých z prelomu tisícročí.

SkryťVypnúť reklamu

Vyradená Karosa vás vyjde na minimálne tisícku, technické vozidlo značky Mercedes na 2000 eur a príves len 150 eur. Ak, samozrejme, v dražbe nebude o vozidlá priveľký záujem a ich cena z tej vyvolávacej výrazne neporastie.

V električke môže byť aj kultúra

Hoci ponuka kúpiť ojazdený autobus či električku môže lákať skôr fanúšikov dopravy, starú bratislavskú električku kúpila pred pár rokmi aj skupina kamarátov. Dnes je z nej T3-kultúrny prostriedok.

Svoje rozhodnutie neľutujú. „Jej priestorová špecifickosť nás v síce v mnohom limituje, tieto limitácie sú však zároveň v mnohom produktívne,“ hovorí Daniel Vadas z kolektívu T3. Umelci a umelkyne môžu reagovať na priestor, v ktorom sa nachádzajú a spolu s divákmi objavovať nové kontexty ich tvorby – či už ide o divadlá, koncerty alebo výtvarné umenie.

SkryťVypnúť reklamu

Svoju električku získali v aukcii jednotlivých vozňov. „Vyhliadli sme si nepojazdné vozne, ktoré vyzerali byť vhodné na kultúrny priestor: kompletné okná, dvere, reflektory, sedačky, strecha, pekný lak,“ opisuje ďalší člen kolektívu Samuel Veis.

Online dražba bola podľa ich slove pomerne dravá. „Všetci sme si pootvárali webovú stránku s tabuľkou. Dalo sa prihadzovať na viac vozov zároveň. Vyvolávacia cena sa, samozrejme, rýchlo zvýšila a tie pekné vozy sme si dovoliť nemohli. V tom napätí sme sa boli radi aj za kompromis,“ hovorí Veis.

Nakoniec sa im podarilo získať voz Tatra T3 č. 7807, ktorý bol označený ako nepojazdný. „T3-ke chýbal pantograf, reflektory, ovládacie komponenty a iné veci, ktoré nemusíme ani tušiť. Bola používaná ako zdroj náhradných dielcov,“ hovorí Veis.

Náročnejšie než samotná kúpa bolo nájsť kultúrnemu prostriedku miesto.
„Stretli sme sa s nepružnosťou a zbytočnou úradníckou záťažou na jednom miestnom úrade, čo znemožnilo dostať sa na miesto, ktoré sme mali vyhliadli. Taktiež sme stratili kopec času. Nakoniec sme hľadali vhodné miesto v Novom Meste, kde to spočiatku šlo ľahko,“ opisuje Veis.

Dnes je električka T3, ktorá sa už dá presúvať len s pomocou žeriava a podvalníka, nachádza na Tyršovom nábreží a ponúka pravidelný kultúrny program.

Ako na to

Elektronická aukcia prebieha prostredníctvom e-Aukčného softwarového systému PROEBIZ. Každé vozidlo bude dražené zvlášť, tá istá osoba sa môže uchádzať o viaceré z nich.

V žiadosti o zaradenie do aukcie treba do 13. februára do 10.00 h sa uvádza aj návrh kúpnej ceny, súhlas so spracovaním osobných údajov a súhlas s návrhom kúpnej zmluvy. Ak záujem prejaví len jeden človek, kúpna zmluva sa uzavrie bez aukcie.

„Záujem kupujúcich závisí od viacerých faktorov. Ide napríklad o stav vozidla alebo jeho zberateľskú hodnotu,“ hovorí Vozár. „Do takýchto obchodných verejných súťaží sa okrem fyzických a právnických osôb prihlasujú napríklad aj iné dopravné podniky v rámci Slovenskej republiky, a každý záujemca má preto s vozidlami iné plány. Často nastane situácia, keď má o jedno ponúkané vozidlo záujem niekoľko subjektov.“

Niekedy sa vozidlá predajú za takmer vyvolávaciu cenu, stáva sa však aj to, že konečná kúpna cena sa oproti tej vyvolávacej zvýšila niekoľkonásobne. „Napríklad v roku 2023 bola konečná kúpna cena autobusu KAROSA B741 NGST trikrát vyššia ako vyvolávacia cena, dodáva Vozár.

Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 895
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 469
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 237
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 574
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 838
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 190
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 115
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 839
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 73 823
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 749
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 168
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 158
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 032
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 133
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 236
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 5 635
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu