Na jar vznikne v Bratislave v poradí 12. zóna celomestského parkovania. Nová zóna Trávniky v Ružinove bude súčasťou zóny RU3 spolu so Štrkovcom.
V zóne sa bude dať parkovať iba na vyznačených parkovacích miestach alebo v parkovacích pásoch. Niektoré chodníky v obytných zónach zaniknú, chodci budú mať prednosť na ceste.
Upokojenie týchto zón bude možné aj vďaka tomu, že vo vnútroblokoch nebudú môcť parkovať návštevníci ani za poplatok.
Autá sa presunú z chodníkov do vozovky
Po tom, ako minulý rok mesto zregulovalo parkovanie na Štrkovci, situácia s parkovaním na sídlisku Trávniky sa prílevom nerezidentov zhoršila.
„Obyvatelia regulovaných zón sú spokojní, podnety nám chodia od obyvateľov z iných oblastí, kde ešte nie je rezidentské parkovanie,“ vysvetľuje ružinovský starosta Martin Chren.
Detaily novej parkovacej zóny, ktorá rozšíri zónu RU3, a plánované dopravné zmeny predstavili obyvateľom na online stretnutí okrem starostu aj poradca magistrátu pre parkovaciu politiku a ružinovský poslanec Peter Herceg a dopravný inžinier na miestnom úrade v Ružinove Marián Horváth.
Podľa dát zozbieraných v rôznych denných časoch počas pracovných dní, parkuje v noci v zóne viac ako 2700 vozidiel, pričom oficiálnych parkovacích miest je doteraz necelých 2500.
Podľa skúseností z predchádzajúcich zón aj tu sa očakáva, že počet parkujúcich áut po zavedení regulácie klesne o 10 až 25 percent. Počet legálnych parkovacích miest sa zvýši, len na Rezedovej zmenou organizácie dopravy pribudne 28 parkovacích miest.
Výrazná zmena zasiahne Ľanovú ulicu, z ktorej sa stane jednosmerka. Podľa dopravného inžiniera Mariána Horvátha to preruší tranzit, ale miestnych to nezasiahne, pretože okraje ulice ostanú obojsmerné. Parkovanie na Ľanovej sa presunie do vozovky, čím sa uvoľní chodník.
Rovnakú filozofiu teda parkovanie na vozovke a uvoľnený chodník uplatnili inžinieri na viacerých miestach. „Niekde vznikne pomerne úzka obojsmerná cesta so šírkou päť metrov, ktorá zároveň upokojí dopravu, pretože na úzkej ceste autá idú pomaly,“ vysvetľuje Horváth.
Na mnohých miestach budú namiesto parkovacích boxov len parkovacie pásy. „Ukazuje sa to ako efektívnejšie, zmestí sa viac áut ako vo vyznačených boxoch, ktoré majú povinne 5,5 metra,“ vysvetľuje Herceg. V pásoch môže parkovať aj dodávka, ktorá dĺžkou presahuje bežný box, či príves.
Rezidentské vnútrobloky
Najväčšou výzvou aj najčastejšou obavou obyvateľov v tejto zóne je parkovanie vo vnútroblokoch, kde by pri súčasných normách bol potrebný niekoľkonásobok existujúcich parkovacích miest.
Dopravní inžinieri sa to rozhodli riešiť tak, že takzvané „účko“ vnútrobloku, teda okruh okrem vstupnej časti, bude patriť len rezidentom zóny a návštevníci tu nemôžu zaparkovať ani po zaplatení parkovného. Toto obmedzenie sa týka šiestich vnútroblokov a na rozdiel od parkovania v iných častiach platí sedem dní v týždni. Vo vstupnej časti do vnútrobloku sa bude dať parkovať normálne podľa pravidiel zóny.
„To, že vnútrobloky budú pre rezidentov, neznamená, že tam nemôže vojsť taxík či dodávka, ktorá vykladá tovar, nemôže tam však stáť dlhšie ako na nevyhnutné vyloženie,“ vysvetľuje Horváth.
Pre vytvorenie dostatku miest inžinieri obetovali chodník. „V obytnej zóne platí iný režim, chodníkom sa stáva cesta, pretože auto má dať prednosť chodcom,“ pokračuje Horváth a pripomína, že zákazom parkovania pre nerezidentov sa v lokalite výrazne zníži doprava.
Predložený projekt organizácie dopravy nie je definitívny. Mestská časť aj mesto vyzývajú obyvateľov, aby sa zapojili do diskusie cez pripomienky a dali vedieť, či si napríklad želajú vytvoriť parkovacie miesta pred vchodmi, kde zatiaľ nie sú zakreslené.
Pri spustení zóny by už mala fungovať platba cez SMS
Pripomienky k zóne je možné posielať na adresu pripomienky@paas.sk do 18. februára. Očakáva sa, že projekt bude schválený v druhom kvartáli tohto roka a vyznačenie parkovacích miest prebehne hneď, ako to umožní počasie.
Pre nerezidentov bude zóna spoplatnená v pracovné dni od dvanástej do polnoci sumou 1,50 eura/hod. Pri spustení zóny by už mala byť možná aj platba cez SMS, tá však bude pre vyššie náklady na prevádzku drahšia, za hodinu zaplatíte 1,80 eura.
Zatiaľ oficiálne nezverejnenou novinkou je podľa Hercega možnosť skracovania parkovacieho lístka. Znamená to, že ak neviete, ako dlho bude potrebovať parkovať, kúpite si dlhší lístok, ale v aplikácii viete parkovanie zastaviť a zaplatiť len za naozaj využitý čas.
Viacerí obyvatelia sa v otázkach vracali k možnosti vyhradeného plateného miesta.
Podľa starostu Chrena sa o návrate takýchto miestach neuvažuje, pretože princípom mestského parkovania je, aby boli parkovacie miesta čo najviac využité a slúžili čo najväčšiemu počtu ľudí.
Aj keď vyhradené miesta boli v zóne zrušené ku koncu minulému roku, značka vyhradené parkovanie sa na uliciach stále objavuje. „Označuje vyhradené parkovanie pre rezidentov so ŤZP, pretože nemáme možnosť dať tam inú značku,“ dodáva Herceg.