SME

Nová parkovacia zóna v Ružinove: Niektoré vnútrobloky budú čisto rezidentské

Pribudnú parkovacie pásy.

PAAS v RužinovePAAS v Ružinove (Zdroj: PAAS)

Na jar vznikne v Bratislave v poradí 12. zóna celomestského parkovania. Nová zóna Trávniky v Ružinove bude súčasťou zóny RU3 spolu so Štrkovcom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V zóne sa bude dať parkovať iba na vyznačených parkovacích miestach alebo v parkovacích pásoch. Niektoré chodníky v obytných zónach zaniknú, chodci budú mať prednosť na ceste.

Upokojenie týchto zón bude možné aj vďaka tomu, že vo vnútroblokoch nebudú môcť parkovať návštevníci ani za poplatok.

Autá sa presunú z chodníkov do vozovky

Po tom, ako minulý rok mesto zregulovalo parkovanie na Štrkovci, situácia s parkovaním na sídlisku Trávniky sa prílevom nerezidentov zhoršila.

SkryťVypnúť reklamu

„Obyvatelia regulovaných zón sú spokojní, podnety nám chodia od obyvateľov z iných oblastí, kde ešte nie je rezidentské parkovanie,“ vysvetľuje ružinovský starosta Martin Chren.

Detaily novej parkovacej zóny, ktorá rozšíri zónu RU3, a plánované dopravné zmeny predstavili obyvateľom na online stretnutí okrem starostu aj poradca magistrátu pre parkovaciu politiku a ružinovský poslanec Peter Herceg a dopravný inžinier na miestnom úrade v Ružinove Marián Horváth.

Podľa dát zozbieraných v rôznych denných časoch počas pracovných dní, parkuje v noci v zóne viac ako 2700 vozidiel, pričom oficiálnych parkovacích miest je doteraz necelých 2500.

Podľa skúseností z predchádzajúcich zón aj tu sa očakáva, že počet parkujúcich áut po zavedení regulácie klesne o 10 až 25 percent. Počet legálnych parkovacích miest sa zvýši, len na Rezedovej zmenou organizácie dopravy pribudne 28 parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazná zmena zasiahne Ľanovú ulicu, z ktorej sa stane jednosmerka. Podľa dopravného inžiniera Mariána Horvátha to preruší tranzit, ale miestnych to nezasiahne, pretože okraje ulice ostanú obojsmerné. Parkovanie na Ľanovej sa presunie do vozovky, čím sa uvoľní chodník.

Rovnakú filozofiu teda parkovanie na vozovke a uvoľnený chodník uplatnili inžinieri na viacerých miestach. „Niekde vznikne pomerne úzka obojsmerná cesta so šírkou päť metrov, ktorá zároveň upokojí dopravu, pretože na úzkej ceste autá idú pomaly,“ vysvetľuje Horváth.

Na mnohých miestach budú namiesto parkovacích boxov len parkovacie pásy. „Ukazuje sa to ako efektívnejšie, zmestí sa viac áut ako vo vyznačených boxoch, ktoré majú povinne 5,5 metra,“ vysvetľuje Herceg. V pásoch môže parkovať aj dodávka, ktorá dĺžkou presahuje bežný box, či príves.

SkryťVypnúť reklamu

Rezidentské vnútrobloky

Najväčšou výzvou aj najčastejšou obavou obyvateľov v tejto zóne je parkovanie vo vnútroblokoch, kde by pri súčasných normách bol potrebný niekoľkonásobok existujúcich parkovacích miest.

Dopravní inžinieri sa to rozhodli riešiť tak, že takzvané „účko“ vnútrobloku, teda okruh okrem vstupnej časti, bude patriť len rezidentom zóny a návštevníci tu nemôžu zaparkovať ani po zaplatení parkovného. Toto obmedzenie sa týka šiestich vnútroblokov a na rozdiel od parkovania v iných častiach platí sedem dní v týždni. Vo vstupnej časti do vnútrobloku sa bude dať parkovať normálne podľa pravidiel zóny.

„To, že vnútrobloky budú pre rezidentov, neznamená, že tam nemôže vojsť taxík či dodávka, ktorá vykladá tovar, nemôže tam však stáť dlhšie ako na nevyhnutné vyloženie,“ vysvetľuje Horváth.

Pre vytvorenie dostatku miest inžinieri obetovali chodník. „V obytnej zóne platí iný režim, chodníkom sa stáva cesta, pretože auto má dať prednosť chodcom,“ pokračuje Horváth a pripomína, že zákazom parkovania pre nerezidentov sa v lokalite výrazne zníži doprava.

Predložený projekt organizácie dopravy nie je definitívny. Mestská časť aj mesto vyzývajú obyvateľov, aby sa zapojili do diskusie cez pripomienky a dali vedieť, či si napríklad želajú vytvoriť parkovacie miesta pred vchodmi, kde zatiaľ nie sú zakreslené.

Pri spustení zóny by už mala fungovať platba cez SMS

Pripomienky k zóne je možné posielať na adresu pripomienky@paas.sk do 18. februára. Očakáva sa, že projekt bude schválený v druhom kvartáli tohto roka a vyznačenie parkovacích miest prebehne hneď, ako to umožní počasie.

Pre nerezidentov bude zóna spoplatnená v pracovné dni od dvanástej do polnoci sumou 1,50 eura/hod. Pri spustení zóny by už mala byť možná aj platba cez SMS, tá však bude pre vyššie náklady na prevádzku drahšia, za hodinu zaplatíte 1,80 eura.

Zatiaľ oficiálne nezverejnenou novinkou je podľa Hercega možnosť skracovania parkovacieho lístka. Znamená to, že ak neviete, ako dlho bude potrebovať parkovať, kúpite si dlhší lístok, ale v aplikácii viete parkovanie zastaviť a zaplatiť len za naozaj využitý čas.

Viacerí obyvatelia sa v otázkach vracali k možnosti vyhradeného plateného miesta.

Podľa starostu Chrena sa o návrate takýchto miestach neuvažuje, pretože princípom mestského parkovania je, aby boli parkovacie miesta čo najviac využité a slúžili čo najväčšiemu počtu ľudí.

Aj keď vyhradené miesta boli v zóne zrušené ku koncu minulému roku, značka vyhradené parkovanie sa na uliciach stále objavuje. „Označuje vyhradené parkovanie pre rezidentov so ŤZP, pretože nemáme možnosť dať tam inú značku,“ dodáva Herceg.

Parkovacia politika v Bratislave

Ilustračné foto.

Bola zatiaľ asi najťažším sídliskom pre prípravu projektu.


TASR
Regulované parkovanie v Bratislave PAAS

Najskôr začne platiť regulácia v Ovsišti.


TASR 2
Tarifa v zóne Teplická je jedno euro na hodinu.

V lokalite Teplická realizovali dopravné značenie.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 16 050
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 14 530
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 735
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 4 356
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 231
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 190
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 469
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 282
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 45 136
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 44 625
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 11 235
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 10 738
  5. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 7 291
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 7 192
  7. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 564
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 137
  1. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  2. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  3. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  4. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  5. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
  6. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  7. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  8. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
SkryťZatvoriť reklamu