SME

Nová parkovacia zóna v Ružinove: Niektoré vnútrobloky budú čisto rezidentské

Pribudnú parkovacie pásy.

PAAS v RužinovePAAS v Ružinove (Zdroj: PAAS)

Na jar vznikne v Bratislave v poradí 12. zóna celomestského parkovania. Nová zóna Trávniky v Ružinove bude súčasťou zóny RU3 spolu so Štrkovcom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V zóne sa bude dať parkovať iba na vyznačených parkovacích miestach alebo v parkovacích pásoch. Niektoré chodníky v obytných zónach zaniknú, chodci budú mať prednosť na ceste.

Upokojenie týchto zón bude možné aj vďaka tomu, že vo vnútroblokoch nebudú môcť parkovať návštevníci ani za poplatok.

Autá sa presunú z chodníkov do vozovky

Po tom, ako minulý rok mesto zregulovalo parkovanie na Štrkovci, situácia s parkovaním na sídlisku Trávniky sa prílevom nerezidentov zhoršila.

SkryťVypnúť reklamu

„Obyvatelia regulovaných zón sú spokojní, podnety nám chodia od obyvateľov z iných oblastí, kde ešte nie je rezidentské parkovanie,“ vysvetľuje ružinovský starosta Martin Chren.

Detaily novej parkovacej zóny, ktorá rozšíri zónu RU3, a plánované dopravné zmeny predstavili obyvateľom na online stretnutí okrem starostu aj poradca magistrátu pre parkovaciu politiku a ružinovský poslanec Peter Herceg a dopravný inžinier na miestnom úrade v Ružinove Marián Horváth.

Podľa dát zozbieraných v rôznych denných časoch počas pracovných dní, parkuje v noci v zóne viac ako 2700 vozidiel, pričom oficiálnych parkovacích miest je doteraz necelých 2500.

Podľa skúseností z predchádzajúcich zón aj tu sa očakáva, že počet parkujúcich áut po zavedení regulácie klesne o 10 až 25 percent. Počet legálnych parkovacích miest sa zvýši, len na Rezedovej zmenou organizácie dopravy pribudne 28 parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazná zmena zasiahne Ľanovú ulicu, z ktorej sa stane jednosmerka. Podľa dopravného inžiniera Mariána Horvátha to preruší tranzit, ale miestnych to nezasiahne, pretože okraje ulice ostanú obojsmerné. Parkovanie na Ľanovej sa presunie do vozovky, čím sa uvoľní chodník.

Rovnakú filozofiu teda parkovanie na vozovke a uvoľnený chodník uplatnili inžinieri na viacerých miestach. „Niekde vznikne pomerne úzka obojsmerná cesta so šírkou päť metrov, ktorá zároveň upokojí dopravu, pretože na úzkej ceste autá idú pomaly,“ vysvetľuje Horváth.

Na mnohých miestach budú namiesto parkovacích boxov len parkovacie pásy. „Ukazuje sa to ako efektívnejšie, zmestí sa viac áut ako vo vyznačených boxoch, ktoré majú povinne 5,5 metra,“ vysvetľuje Herceg. V pásoch môže parkovať aj dodávka, ktorá dĺžkou presahuje bežný box, či príves.

SkryťVypnúť reklamu

Rezidentské vnútrobloky

Najväčšou výzvou aj najčastejšou obavou obyvateľov v tejto zóne je parkovanie vo vnútroblokoch, kde by pri súčasných normách bol potrebný niekoľkonásobok existujúcich parkovacích miest.

Dopravní inžinieri sa to rozhodli riešiť tak, že takzvané „účko“ vnútrobloku, teda okruh okrem vstupnej časti, bude patriť len rezidentom zóny a návštevníci tu nemôžu zaparkovať ani po zaplatení parkovného. Toto obmedzenie sa týka šiestich vnútroblokov a na rozdiel od parkovania v iných častiach platí sedem dní v týždni. Vo vstupnej časti do vnútrobloku sa bude dať parkovať normálne podľa pravidiel zóny.

„To, že vnútrobloky budú pre rezidentov, neznamená, že tam nemôže vojsť taxík či dodávka, ktorá vykladá tovar, nemôže tam však stáť dlhšie ako na nevyhnutné vyloženie,“ vysvetľuje Horváth.

Pre vytvorenie dostatku miest inžinieri obetovali chodník. „V obytnej zóne platí iný režim, chodníkom sa stáva cesta, pretože auto má dať prednosť chodcom,“ pokračuje Horváth a pripomína, že zákazom parkovania pre nerezidentov sa v lokalite výrazne zníži doprava.

Predložený projekt organizácie dopravy nie je definitívny. Mestská časť aj mesto vyzývajú obyvateľov, aby sa zapojili do diskusie cez pripomienky a dali vedieť, či si napríklad želajú vytvoriť parkovacie miesta pred vchodmi, kde zatiaľ nie sú zakreslené.

Pri spustení zóny by už mala fungovať platba cez SMS

Pripomienky k zóne je možné posielať na adresu pripomienky@paas.sk do 18. februára. Očakáva sa, že projekt bude schválený v druhom kvartáli tohto roka a vyznačenie parkovacích miest prebehne hneď, ako to umožní počasie.

Pre nerezidentov bude zóna spoplatnená v pracovné dni od dvanástej do polnoci sumou 1,50 eura/hod. Pri spustení zóny by už mala byť možná aj platba cez SMS, tá však bude pre vyššie náklady na prevádzku drahšia, za hodinu zaplatíte 1,80 eura.

Zatiaľ oficiálne nezverejnenou novinkou je podľa Hercega možnosť skracovania parkovacieho lístka. Znamená to, že ak neviete, ako dlho bude potrebovať parkovať, kúpite si dlhší lístok, ale v aplikácii viete parkovanie zastaviť a zaplatiť len za naozaj využitý čas.

Viacerí obyvatelia sa v otázkach vracali k možnosti vyhradeného plateného miesta.

Podľa starostu Chrena sa o návrate takýchto miestach neuvažuje, pretože princípom mestského parkovania je, aby boli parkovacie miesta čo najviac využité a slúžili čo najväčšiemu počtu ľudí.

Aj keď vyhradené miesta boli v zóne zrušené ku koncu minulému roku, značka vyhradené parkovanie sa na uliciach stále objavuje. „Označuje vyhradené parkovanie pre rezidentov so ŤZP, pretože nemáme možnosť dať tam inú značku,“ dodáva Herceg.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 232
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 783
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 542
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 4 339
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 225
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 729
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 764
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 159
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 034
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 172
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 627
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 126
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 681
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 974
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu