SME

Nová parkovacia zóna v Ružinove: Niektoré vnútrobloky budú čisto rezidentské

Pribudnú parkovacie pásy.

PAAS v RužinovePAAS v Ružinove (Zdroj: PAAS)

Na jar vznikne v Bratislave v poradí 12. zóna celomestského parkovania. Nová zóna Trávniky v Ružinove bude súčasťou zóny RU3 spolu so Štrkovcom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V zóne sa bude dať parkovať iba na vyznačených parkovacích miestach alebo v parkovacích pásoch. Niektoré chodníky v obytných zónach zaniknú, chodci budú mať prednosť na ceste.

Upokojenie týchto zón bude možné aj vďaka tomu, že vo vnútroblokoch nebudú môcť parkovať návštevníci ani za poplatok.

Autá sa presunú z chodníkov do vozovky

Po tom, ako minulý rok mesto zregulovalo parkovanie na Štrkovci, situácia s parkovaním na sídlisku Trávniky sa prílevom nerezidentov zhoršila.

SkryťVypnúť reklamu

„Obyvatelia regulovaných zón sú spokojní, podnety nám chodia od obyvateľov z iných oblastí, kde ešte nie je rezidentské parkovanie,“ vysvetľuje ružinovský starosta Martin Chren.

Detaily novej parkovacej zóny, ktorá rozšíri zónu RU3, a plánované dopravné zmeny predstavili obyvateľom na online stretnutí okrem starostu aj poradca magistrátu pre parkovaciu politiku a ružinovský poslanec Peter Herceg a dopravný inžinier na miestnom úrade v Ružinove Marián Horváth.

Podľa dát zozbieraných v rôznych denných časoch počas pracovných dní, parkuje v noci v zóne viac ako 2700 vozidiel, pričom oficiálnych parkovacích miest je doteraz necelých 2500.

Podľa skúseností z predchádzajúcich zón aj tu sa očakáva, že počet parkujúcich áut po zavedení regulácie klesne o 10 až 25 percent. Počet legálnych parkovacích miest sa zvýši, len na Rezedovej zmenou organizácie dopravy pribudne 28 parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazná zmena zasiahne Ľanovú ulicu, z ktorej sa stane jednosmerka. Podľa dopravného inžiniera Mariána Horvátha to preruší tranzit, ale miestnych to nezasiahne, pretože okraje ulice ostanú obojsmerné. Parkovanie na Ľanovej sa presunie do vozovky, čím sa uvoľní chodník.

Rovnakú filozofiu teda parkovanie na vozovke a uvoľnený chodník uplatnili inžinieri na viacerých miestach. „Niekde vznikne pomerne úzka obojsmerná cesta so šírkou päť metrov, ktorá zároveň upokojí dopravu, pretože na úzkej ceste autá idú pomaly,“ vysvetľuje Horváth.

Na mnohých miestach budú namiesto parkovacích boxov len parkovacie pásy. „Ukazuje sa to ako efektívnejšie, zmestí sa viac áut ako vo vyznačených boxoch, ktoré majú povinne 5,5 metra,“ vysvetľuje Herceg. V pásoch môže parkovať aj dodávka, ktorá dĺžkou presahuje bežný box, či príves.

SkryťVypnúť reklamu

Rezidentské vnútrobloky

Najväčšou výzvou aj najčastejšou obavou obyvateľov v tejto zóne je parkovanie vo vnútroblokoch, kde by pri súčasných normách bol potrebný niekoľkonásobok existujúcich parkovacích miest.

Dopravní inžinieri sa to rozhodli riešiť tak, že takzvané „účko“ vnútrobloku, teda okruh okrem vstupnej časti, bude patriť len rezidentom zóny a návštevníci tu nemôžu zaparkovať ani po zaplatení parkovného. Toto obmedzenie sa týka šiestich vnútroblokov a na rozdiel od parkovania v iných častiach platí sedem dní v týždni. Vo vstupnej časti do vnútrobloku sa bude dať parkovať normálne podľa pravidiel zóny.

„To, že vnútrobloky budú pre rezidentov, neznamená, že tam nemôže vojsť taxík či dodávka, ktorá vykladá tovar, nemôže tam však stáť dlhšie ako na nevyhnutné vyloženie,“ vysvetľuje Horváth.

Pre vytvorenie dostatku miest inžinieri obetovali chodník. „V obytnej zóne platí iný režim, chodníkom sa stáva cesta, pretože auto má dať prednosť chodcom,“ pokračuje Horváth a pripomína, že zákazom parkovania pre nerezidentov sa v lokalite výrazne zníži doprava.

Predložený projekt organizácie dopravy nie je definitívny. Mestská časť aj mesto vyzývajú obyvateľov, aby sa zapojili do diskusie cez pripomienky a dali vedieť, či si napríklad želajú vytvoriť parkovacie miesta pred vchodmi, kde zatiaľ nie sú zakreslené.

Pri spustení zóny by už mala fungovať platba cez SMS

Pripomienky k zóne je možné posielať na adresu pripomienky@paas.sk do 18. februára. Očakáva sa, že projekt bude schválený v druhom kvartáli tohto roka a vyznačenie parkovacích miest prebehne hneď, ako to umožní počasie.

Pre nerezidentov bude zóna spoplatnená v pracovné dni od dvanástej do polnoci sumou 1,50 eura/hod. Pri spustení zóny by už mala byť možná aj platba cez SMS, tá však bude pre vyššie náklady na prevádzku drahšia, za hodinu zaplatíte 1,80 eura.

Zatiaľ oficiálne nezverejnenou novinkou je podľa Hercega možnosť skracovania parkovacieho lístka. Znamená to, že ak neviete, ako dlho bude potrebovať parkovať, kúpite si dlhší lístok, ale v aplikácii viete parkovanie zastaviť a zaplatiť len za naozaj využitý čas.

Viacerí obyvatelia sa v otázkach vracali k možnosti vyhradeného plateného miesta.

Podľa starostu Chrena sa o návrate takýchto miestach neuvažuje, pretože princípom mestského parkovania je, aby boli parkovacie miesta čo najviac využité a slúžili čo najväčšiemu počtu ľudí.

Aj keď vyhradené miesta boli v zóne zrušené ku koncu minulému roku, značka vyhradené parkovanie sa na uliciach stále objavuje. „Označuje vyhradené parkovanie pre rezidentov so ŤZP, pretože nemáme možnosť dať tam inú značku,“ dodáva Herceg.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 832
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 628
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 526
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 185
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 134
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 837
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 756
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 733
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 133
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 477
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 598
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 18 290
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 210
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 695
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 740
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu