Hana Bondarenková je matkou autistického dieťaťa so ZŤP preukazom, starostlivosti o syna sa venuje na plný úväzok. Dúbravčanka sa obáva, že po zavedení PAAS zóny Záluhy východ zaťažia ich rodinný rozpočet ďalšie výdavky.
Keďže jej štát pridelil na starostlivosť o dieťa aj auto a jedno už v rodine mali, za druhé si tak budú musieť výraznejšie priplácať. Druhá parkovacia karta stojí 150 eur na rok. „VZN v takomto prípade neumožňuje výnimky,“ vysvetľuje hovorca mesta Peter Bubla.
Mesto sa podľa Bondarenkovej dostatočne nevžilo do kože zraniteľnejších skupín.
„Žijeme u rodičov, potrebujem vlastné auto,“ vysvetľuje matka. „Ak by náhodou syn dostal záchvat a museli by sme ísť do nemocnice. Takisto rodičia, keďže sú už na dôchodku.“
Magistrát komunikoval o možných nepriaznivých dosahoch s viacerými organizáciami, napríklad aj s Organizáciou muskulárnych dystrofikov (OMD). „Ukázalo sa, že si nevedeli dobre predstaviť ich životné situácie,“ hovorí riaditeľ Tibor Köböl.
V článku sa dočítate:
- kedy mesto zavedie výnimky pre asistentov a opatrovateľov,
- prečo sa mesto spolieha na návštevnícke karty a súčasné nastavenie PAAS-u,
- ako vyzerá situácia na Tehelnom poli.
Parkovacie zóny komplikujú život aj ľuďom, ktorí potrebujú asistenciu. Takých je v Bratislave podľa údajov ministerstva práce 2123. Najviac ich je v druhom a piatom okrese, najmenej v prvom.
Vlani Úrad komisárky pre zdravotne znevýhodnené osoby magistrátu navrhol, aby vozidlá asistentov a opatrovateľov mohli parkovať aj v zónach PAAS bez platenia a časového obmedzenia. Dúfali, že mesto návrh zapracuje v novom VZN, ktoré vstúpilo do platnosti v polovici januára. Nestalo sa tak.
Karty s 90-percentnou zľavou z hodinového parkovného, ktoré mesto zaviedlo, si asistenti a opatrovatelia nemôžu uplatniť. Vzťahujú sa len na poskytovateľov sociálnych služieb, a tými nie sú.

Magistrát sa spolieha na to, že asistentom bude stačiť viac návštevníckych hodín klienta, ku ktorému chodia. Minulý rok mali k dispozícii päťsto hodín, čo kritizoval Úrad komisárky pre zdravotne znevýhodnené osoby, pretože niektoré ZŤP osoby potrebujú asistentov aj na viac hodín denne.
„Napríklad z odpracovaných dvesto hodín mesačne by asistent platil za parkovanie tristo eur,“ vysvetľuje hovorkyňa úradu Elena Koritšanská. „Úhrada takého vysokého parkovného môže byť pre ľudí s ťažkým zdravotným znevýhodnením náročná až likvidačná.“
Mesto kredit na návštevníckej karte zvýšilo o 250 hodín na 750 hodín. Ani to však nie je podľa komisárky dostatočné riešenie vo všetkých prípadoch.
Fakty
Osobná asistencia sa poskytuje osobe s ťažkým zdravotným znevýhodnením (ŤZP), ak je odkázaná na pomoc inej osoby. Asistent ju vykonáva na základe zmluvy s ŤZP osobou, prípadne aj s agentúrou osobnej asistencie. Agentúra osobnej asistencie ani osobný asistent nie sú poskytovateľmi sociálnej služby.
Sociálne služby sú jednou z foriem sociálnej pomoci pre ľudí v nepriaznivej situácii. Patrí sem napríklad terénna, ambulantná alebo pobytová služba. Zabezpečujú ich mestá, obce, samosprávne kraje, charity, mimovládky a iné.
„Vyjde to približne na štyri až päť mesiacov,“ upozorňuje Koritšanská z úradu komisárky.
„Nehovoriac o tom, že aj osoba, ktorej sa to týka, by chcela tieto hodiny použiť, napríklad pre rodinu alebo priateľov."
Výnimky krivia systém
Mesto nezaviedlo návštevnícku kartu so zvýšením počtom hodín preto, aby mali ZŤP ľudia zabezpečené neobmedzené parkovanie pre návštevy. Opatrenie prišlo ako odpoveď na problém tých, ktorí sa potrebujú flexibilne presúvať po meste.
Na magistráte nechcú podľa Bublu zatiaľ pristupovať k zavádzaniu výnimiek. Mesto sa pri nastavovaní podmienok snažilo zapájať čo najviac strán a podnety zbieralo od dvadsiatich poskytovateľov sociálnych služieb.
Výnimky z pravidiel PAAS by privítal aj šéf OMD. „Mesto sa bálo, že ich ľudia budú zneužívať,“ hovorí. „Prisľúbili však, že len čo sa ukážu závažné problémy, proces sa nanovo otvorí a systém sa bude lepšie prispôsobovať,“ hovorí Köböl.
Najprv však podľa mesta treba vyhodnotiť fungovanie návštevníckej karty so 750 hodinami. Keď budú poznať výsledky, „zvažujú aj rozšírenie okruhu na opatrovateľov a osobných asistentov“.
Stratení v pravidlách
Parkovanie nie je všade spoplatnené rovnako. Niektoré zóny s regulovaným parkovaním majú rozdielne sadzby za parkovné podľa ich obsadenosti, polohy a pravidla, že čím sú bližšie k centru, tým vyššia tarifa v niektorých zónach, rozdielne sú aj časy, kedy sú spoplatnené.
Bondarenková sa vo výnimkách jednotlivých parkovacích zón stráca. „Web PAAS-u je síce prehľadne spravený, ale tie pravidlá sú komplikované,“ hovorí Dúbravčanka. „A to platí najmä pre dôchodcov,“ opísala skúsenosť jej rodičov.

V januári pribudli tri nové zóny PAAS - na Tehelnom poli, v Krasňanoch a na Dvoroch 4.
Reguláciu parkovania na Tehelnom poli zdravotne znevýhodnení kritizujú. Zóna nemá podľa nich takú vysokú obsadenosť, akú jej určilo mesto. Podnety zozbieral aj úrad komisárky a komunikoval o nich s mestom.
„Od 8.00 do 16.00 je tu cez víkendy a týždeň tiež minimálna obsadenosť parkovacích miest ako napríklad v Krasňanoch,“ vysvetľuje Koritšanská.
Bubla potvrdil, že sa Tehelné pole nakoniec možno dočká jednotnej úpravy časovej regulácie. "Pripravuje sa úprava, v ktorej by regulácia v tejto zóne fungovala ako v širšom centre, teda v časoch od 8.00 do 24.00."
„Takže aj návštevnícke hodiny budú parkujúci na Tehelnom poli míňať pomalšie oproti dnešku, keď je tam regulácia 24 hodín denne,“ vysvetľuje hovorca mesta.
Zavedenie takejto zmeny však hlavný problém opatrovateľov a asistentov neodstráni. Platiť budú musieť aj tak, len o niečo menej.
Problém s parkovaním vníma aj Pavol Kuklovský, ktorý pôsobí ako pracovný asistent OMD v Trnávke. „Mal som šťastie na zamestnávateľa, ktorý tu vyhradil státia pre ZŤP, inak by som mal dosť obmedzené možnosti,“ hovorí. Najlepšie to majú podľa neho tí asistenti, ktorí majú možnosť dochádzať za klientmi pešo alebo MHD.