Dopravné značenie namaľovali priamo na zmrznuté kopy lístia. Všimnúť si to mohli obyvatelia susedstva pri Rozvodnej ulici na Kramároch. Zákazku si objednalo Nové Mesto a práce prebehli v pondelok 22. januára ráno.
„Úsek bude nanovo vyznačený,“ uviedla Jana Žjak z komunikačného oddelenia Nového Mesta. Išlo o desať metrov dlhý pás s približne dvadsiatimi krátkymi čiarami.
Po nevyhovujúcom zásahu bol úsek podľa slov pracovníčky komunikačného oddelenia „takmer okamžite vyčistený“.
Cesta mala byť podľa konateľa eseročky, ktorá zákazku vyhotovila, Juraja Kostolanského, už čistá. „Nemôžeme si dovoliť čakať. Keď ideme do terénu, máme viac zákaziek,“ hovorí. Ulicu na Kramároch prišli namaľovať až z Trnavy, kde majú sídlo.
Kostolanský ďalej tvrdí, že o lístí upovedomili aj zodpovedného pracovníka Nového Mesta. K odprataniu však nedošlo.
Chceli sa trafiť do kadencie
Žjak za Nové Mesto pre SME uviedla, že komunikácia s firmami s týmto zameraním zvykne byť „intenzívnejšia“. „Najmä v prípade zle zakresleného projektu alebo zhoršeného stavu komunikácie,“ tvrdí.
Konateľ eseročky Kostolanský však upozornil, že problém im nerobilo len lístie, ale aj neodtiahnuté autá. Robotníci museli čakať až na zásah mestskej časti.
S lístím už toľko trpezlivosti nemali. „Bolo primrznuté a nedalo sa odmiesť,“ vysvetľuje Kostolanský.
Pracovníci sa teda rozhodli namaľovať značenie aj napriek tomu, že cesta nebola pripravená. Desať metrov dlhému úseku sa podľa Kostolanského nedalo vyhnúť.
Ak by na zaprataný úsek značenie nenakresli, čiary by na seba nenadväzovali. „Stroj prerušuje krátke čiary automaticky. Ak by sme ich na listy nenakreslili, netrafili by sme sa do jeho kadencie,“ hovorí.
Zmluva im čoskoro vyprší
Dokreslenie čiar by už nešlo na účet Nového Mesta, ale eseročky, ako pre SME potvrdil aj jej konateľ. „Viac nás bude stáť výjazd než pár čiar,“ skonštatoval Kostolanský.
Nakoniec sa už na Rozvodnú nebudú vracať, prázdne miesto domaľuje EKO - Podnik, ktorý patrí mestskej časti. „Čiary doznačíme v období, keď teploty stabilne dosiahnu aspoň desať stupňov Celzia,“ dodala Žjak.
Eseročka má zo strany mestskej časti zadané už len posledné práce. Značiť budú ešte na Hákovej ulici, parkovacie boxy na Jahodovej ulici, šikmé parkovanie na Revíne a parkovanie na chodníku na Bellovej ulici.
„Tieto práce budú realizované za zvýšeného dohľadu nielen referátu dopravy Miestneho úradu Bratislava-Nové Mesto,“ avizuje pracovníčka komunikačného oddelenia.
Potom zmluva medzi mestskou časťou a eseročkou vyprší.
Čiary na listoch nie sú štandardnou praxou
Spoločnosť s rovnakým zameraním so sídlom v Rovinke si v prípade, že nie je vozovka vo vyhovujúcom stave, automaticky účtuje aj za jej úpravu. „Nikdy v živote by sme ale značenie nenamaľovali na listy,“ dodáva jej konateľ Jozef Talajka.
Rovnaký záver poskytla aj podobná firma z Považia. Štandardne by sa mala práca zastaviť, zdokumentovať situácia a oboznámiť objednávateľa, že daný úsek nie je pripravený na značenie.
Najväčší problém v tomto prípade robí hlavne vlhkosť - aj po odstránení lístia by sa teda muselo počkať na preschnutie cesty. „Pokládku je ideálne robiť pri teplote od päť do štyridsať stupňov Celzia pri vlhkosti okolo osemdesiat percent,“ vysvetľuje distribútor farieb pre dopravné značenia Jaroslav Dodok.
Niektoré firmy podľa Dodka zavádzajú, keď vravia, že majú aj špeciálnu farbu určenú na mrazy. „Doplatia na to väčšinou úradníci, ktorí sa v tom nevyznajú,“ hovorí. Najzásadnejšou je podľa odborníka vždy vlhkosť.
„Kresliť sa dá aj okolo nuly a niekedy aj pri mínus desiatich, pokiaľ nie je dosiahnutý rosný bod,“ hovorí Dodok. „Farba potom ale dlhšie schne.“