SME

Výstavbu garáže pod parkom chce ešte Staré Mesto brzdiť

Stromy vrátime, hovorí staviteľ podzemnej garáže na Kollárovom námestí.

Vizualizácia novej podoby parku očami developera. Vizualizácia novej podoby parku očami developera. (Zdroj: Parking House)

Odpoveďou na problém s parkovaním v okolí Obchodnej, Radlinského a Mickiewiczovej ulice majú byť podzemné garáže na Kollárovom námestí s kapacitou tristo parkovacích miest.

Ich výstavbu však na 15 rokov zabrzdili námietky iniciatívy Bratislava otvorene, týkajúce sa ohrozenia parku a stromov. Projekt dostal právoplatné stavebné povolenie len nedávno.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vydal ho okresný úrad, ktorý zamietol odvolanie Starého Mesta spred dvoch rokov.
„Nie je to bodka,“ myslí si staromestský starosta Matej Vagač. Téme sa venoval aj ako občiansky aktivista a proti iniciatíve hlavného mesta z roku 2009 bojuje už viac než desaťročie.

SkryťVypnúť reklamu

V čase odvolania mestskej časti projekt kritizoval za to, že je v rozpore s územným plánom.

Zhotoviteľ, spoločnosť Parking House, obyvateľom v okolí Kollárka sľubuje takmer tristo nových miest na parkovanie v piatich úrovniach aj úpravu zanedbaného parku. Stavať by sa malo v jeho severnej časti pri budove Park One. Výjazd bude zo strany ulice Kollárovo námestie a vjazd z Jánskej ulice.

Desaťmiliónová investícia by mala zveľadiť park o novú zeleň, vodné prvky aj verejné toalety. Má tu vzniknúť aj informačný hub, teda priestor, v ktorom sa budú zviditeľňovať okolité prevádzky, aktivity a iniciatívy. Spoločnosť spolupracuje s hlavným mestom aj na vytvorení blízkej pešej zóny Živnostenská - Vysoká.

Od roku 2009 sa však Bratislava podľa odporcov výrazne zmenila a vyvstáva otázka, či centrum potrebuje ďalšiu podzemnú garáž.

SkryťVypnúť reklamu

Developer má síce nateraz zelenú, obavy aktivistov však nezmizli a rozhodnutie okresného úradu je ešte preskúmateľné súdom. Okrem toho Staré Mesto nevydalo zhotoviteľovi kľúčové povolenie na presun stromov.

Stromy vs. garáže

Výstavba garáží by znamenala výrub desiatok stromov v parku. Aktivisti ich bránili súdnou cestou, dostali sa až na Najvyšší súd SR, ktorý výrub zakázal.

„Mesto potrebuje viac parky než garáže,“ hovorí staromestský starosta, narážajúc na problém s prehrievania mesta počas leta. Mestská časť povolenie na výrub zatiaľ nevydala.

Ohrozenie zelene považujú za veľké mínus aj riaditelia Novej scény a Slovenského múzea dizajnu, ktoré sú na lokalitu naviazané.

Podľa Michala Maštenu zo spoločnosti Parking House výrub nehrozí, hovorí, že dreviny z hornej tretiny námestia by na čas výstavby presadili do náhradnej lokality. Po dokončení prác by ich presadili naspäť alebo zasadili nové, vzrastlé stromy.

SkryťVypnúť reklamu

Vagač upozorňuje, že presadenie by staré stromy nemuseli prežiť.

Odporcovia garáží argumentujú, že v parku nebude dostatočná vrstva zeminy pre korene stromov. Na niektorých miestach má byť len štyridsať centimetrov zeme.

„Park sa stane iba akousi zelenou strechou,“ hovorí starosta, pričom odhaduje, že z celkovej plochy parku ubudne približne štyristo štvorcových metrov.

Maštena nesúhlasí. "Počet zelene sa buď nezmení, alebo zvýši. K žiadnej strate nedôjde," tvrdí.

Celková rozloha parcely parku je takmer 7500 metrov štvorcových. V dokumente Obvodného úradu životného prostredia z roku 2012, ktorý projekt posudzoval, sa píše, že zastavaná plocha na povrchu bude predstavovať 85 metrov štvorcových a povrch spevnených plôch 126 metrov štvorcových.

Developer pri projektovaní spolupracoval s dendrológmi a arboristami. Zo zistení odborníkov vyplýva, že na Kollárku bude hrubšia vrstva zeminy než napríklad na hrebeni Karpát a v lesoparku, kde sa aj napriek tomu darí vyšším a mohutnejším stromom než v parku.

Obchodná bez parkovania upadá

Ďalším súvisiacim problémom so vznikom garáží by malo byť podľa odporcov aj zaťaženie už preťaženej dopravy v lokalite. Starosta Vagač upozorňuje, že garáže môžu mať dosah aj na ťahy ako Staromestská a Mickiewiczova ulica.

Neďaleko Kollárovho námestia, na Mickiewiczovej, má sídlo ateliér Architekti Šebo Lichý.

Architekt Igor Lichý hovorí, že parkovanie v lokalite je dlhodobo problematické, autá parkujú kade-tade, blokujú chodníky, chodcov, cyklistov aj šoférov. Podzemné garáže víta.

Na nedostatok parkovacích miest doplatila podľa architekta najviac Obchodná. S obchodnými centrami, ktoré okrem iného ponúkajú pohodlné parkovanie, nedokázala držať krok. Prevládajú na nej rôzne menšie prevádzky lákajúce na nízke ceny. "Kvalitnejšie sa presťahovali preč," dodal Lichý.

K podobnému záveru prišiel aj architekt Igor Marko z ateliéru Marko & Placemakers, keď ateliér v roku 2016 vypracoval štúdiu pre občianske združenie Obchodná. Zistil, že až sedemdesiat percent z dvesto prevádzok v lokalite považuje za najväčší problém parkovanie a jeho riešenie vyhodnotili ako najlepšiu možnosť, ako tejto oblasti zvýšiť úroveň.

Parkovacie miesta by podľa Lichého určite prišli vhod aj okolitým obyvateľom bytoviek z medzivojnového obdobia. Tie nemajú garáže," vysvetlil architekt. A ako pre SME potvrdila riaditeľka Novej scény Ingrid Fašiangová, garážam by sa potešili aj návštevníci divadla - hoci situáciu už zlepšili garáže na Námestí 1. mája.

Autá tadiaľto len prechádzajú alebo krúžia

Starosta Vagač sa však obáva, že ďalšia garáž bude pozvánkou pre viac áut do centra. Staré Mesto vidí jediné východisko v mestskej parkovacej politike PAAS.

Lichý sa väčšieho náporu áut neobáva, podľa neho ju budú využívať najmä rezidenti, užívatelia kancelárií a návštevníci obchodov.

Spoločnosť Parking House, ktorá si mapovala dopravnú situáciu za hlavné "lákadlá" pre autá označila Obchodnú, STU, úrady, prevádzky a divadlo Nová scéna.

"Pohybuje sa tu tritisíc vozidiel za hodinu," hovorí Maštena za spoločnosť Parking House. "Len približne päť až desať percent z nich v lokalite aj končí."

Developer odhaduje, že garáže spolu s vytvorením pešej zóny radikálne zredukujú dopravu v oblasti.

Staromestský starosta si myslí, že od roku 2009 sa Bratislava zmenila.

"V centre Starého Mesta je naozaj dostatok podzemných garáží - Carlton, Saba OPERA, Saba MAMUT, Uršulínska, PAAS Garáž Krížna a mnohé iné," hovorí Vagač, ktorý je presvedčený, že na Kollárku už dopyt po novej podzemnej garáži nie je.

S tým Parking House nesúhlasí. "Pri hľadaní parkovania tu pravidelne krúžia desiatky vozidiel," vysvetlil Maštena, podľa ktorého to poukazuje práve na nedostatok parkovacích miest.

Developerovi to dosvedčil aj záujem o parkovacie miesta - ten sa údajne týka už takmer polovice kapacít. Spoločnosť kontaktujú najmä rezidenti a prevádzky v okolí a to aj napriek tomu, že podľa Maštenu ešte nerobili žiadny aktívny marketing".

Záujem o parkovacie miesta má aj mesto, v memorande o spolupráci sa hovorí o šesťdesiatich parkovacích miestach na účely rezidentského parkovania.

Stavať by sa malo na konci druhého kvartálu tohto roka. Práce by mali trvať 18 - 24 mesiacov. Samotným prácam budú ešte predchádzať technické povolenia a plnenie zmluvných povinností hlavného mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 484
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 942
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 394
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 091
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 393
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 150
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 057
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 638
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 595
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 282
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 923
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 5 772
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu