Stavbu nového Mosta Apollo oficiálne otvoria v nedeľu 4. septembra a prvé autá po ňom budú môcť prejsť v pondelok 5. septembra ráno. V tento deň zároveň sprístupnia aj časť Košickej od Pribinovej po Gymnázium Juraja Hronca.
Most je už prakticky hotový, v týchto dňoch prebiehajú dokončovacie práce. Robotníci montujú zvodidlá, vodorovné a zvislé značenie, osvetlenie lávok pre cyklistov a chodcov, opravujú poškodené nátery. Investor stavby, mestská spoločnosť Metro vybavuje užívacie povolenia a medzi úradmi prebiehajú preberacie a odovzdávacie konania.
Apollo má odľahčiť najviac zaťažený Prístavný most, ktorý smeruje do východných častí mesta. V súvislosti s výstavbou mosta bolo potrebné upraviť aj niekoľko križovatiek až po Miletičovu, aby sa autá schádzajúce z mosta mali kde rozptýliť a nevznikali zbytočné zápchy. Odhady počítajú so 40-tisíc vozidlami na moste denne.
Už teraz sa uvažuje o výstavbe šiesteho mosta cez Dunaj. Mal by byť súčasťou vonkajšieho diaľničného okruhu okolo mesta, bude stáť niekde pod Slovnaftom. "Verím, že ďalšie mosty budú nasledovať," hovorí predseda predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták. Konzorcium stavalo v minulosti štyri z piatich bratislavských mostov.
Piaty most považujú obyvatelia za najkrajší v meste. V septembri ho vo francúzskom Nice ocenia ako jednu z najlepších európskych oceľových stavieb. "Mal som obavy, ako most obyvatelia prijmú. Našťastie sú odozvy veľmi priaznivé," povedal projektant Miroslav Maťaščík.
V súvislosti s otvorením Mosta Apollo sa pripravuje aj rozsiahla zmena v organizácii hromadnej dopravy. Podľa predbežného návrhu tadiaľto bude chodiť niekoľko liniek autobusov. Do budúcnosti sa počíta so zavedením trolejbusovej dopravy - stĺpy verejného osvetlenia sú uspôsobené na inštaláciu trolejového vedenia.
Fakty o Moste Apollo:
- o výstavbe mosta v tejto lokalite sa hovorí už vyše 30 rokov,
- v októbri 2001 vypísal investor výberové konanie na stavbu,
- víťazom sa stalo konzorcium vedené Doprastavom, ostatní partneri ho obvinili z dumpingu,
- most mala financovať sčasti vláda, sčasti úver od Európskej investičnej banky, posudzovanie bankou posunulo výstavbu viac ako o rok,
- so samotnými prácami sa začalo vo februári 2003,
- časový sklz výstavby zvýšil náklady z 3,6 miliardy na 4,3 miliardy, spôsobilo to zvýšenie DPH a cien ocele,
- zvýšenie DPH uhradilo ministerstvo financií, zvyšných 400 miliónov bude musieť pokryť mesto,
- súčasťou stavby mosta bolo aj vyčistenie kontaminovanej pôdy pod zbombardovanou rafinériou Apollo,
- divadlom pre desaťtisíce ľudí z Bratislavy i zahraničia bolo otáčanie mostného telesa z brehu nad riekou v septembri 2004,
- posledný termín dokončenia mosta bol v máji 2005, nakoniec ho sprístupnia v septembri.