Bratislava bude drahšia. Od roku 2024 bude o 30 percent vyššia daň z nehnuteľností a rovnako zvýšený poplatok za odvoz odpadu.
Električka bude jazdiť až na koniec Petržalky a Bratislavčania si budú môcť znova zaplávať v mestskej plavárni na Pasienkoch.
Rozpočet mesta ráta s modernizáciou viacerých trolejbusových trás a s rekonštrukciou vozidlového parku Dopravného podniku Bratislavy.
Zavedú sa ďalšie parkovacie zóny PAAS - v Novom Meste v lokalite Zátišie, Ľudová štvrť, Pasienky a Hostinského sídlisko - a tiež aj parkoviská a cyklistické trasy.
V článku sa dočítate aj:
- prečo susedia namietali proti rekonštrukcii kúpeľov Grössling,
- či sa začne s výstavbou Nového Istropolisu,
- kedy si Bratislavčania zaplávajú v Iuvente a na Pasienkoch,
- či je termín dokončenia petržalskej električky reálny.
Kúpele Grössling pribrzdili susedia a náklady
V roku 2024 sa po prípravných prácach začne so samotnou obnovou kúpeľov Grössling. V lete sa prichystá stavba na realizáciu, s ktorou by sa malo začať podľa plánov už na jeseň.
Stavba mešká. Keby šiel projekt podľa pôvodných plánov z roku 2020, tento rok mal byť verejnosti sprístupnený bazén a o rok aj saunová časť v budove na Vajanského nábreží.
V súčasnosti koordinátor projektu Gábor Bindics otvorenie kúpeľov predpokladá na rok 2027. Dôvodom omeškania sú aj námietky susedov, ktoré zabrzdili proces o niekoľko mesiacov.
Bindics však aj naďalej verí, že projekt má medzi Bratislavčanmi veľkú podporu. „Je tu pár ľudí, ktorí podali niektoré námietky zo strachu z neznáma. Obávali sa, či sem nový verejný priestor neprinesie hluk, alebo nepritiahne ľudí bez domova.“
Na nastolené námietky museli následne reagovať projektový tím aj stavebný úrad. V súčasnosti sú už podľa Bindicsa so susedmi vykomunikované.
Projekt za 16 miliónov ohrozuje aj zdražovanie stavebného materiálu a energií. „Ak by sme sa nezmestili do predpokladaného rozpočtu, je tu možnosť, že budovu na Vajanského nábreží, ktorá je v najlepšom stave, nezrekonštruujeme. Prioritami sú knižnica, verejný priestor a pôvodné historické kúpele,“ hovorí koordinátor projektu.
Náklady sa podľa Bindicsa dajú okresať aj na materiáloch, ako napríklad na streche, kde sa dá namiesto trvácnejšieho titanzinku použiť aj cembrit. Lacnejší materiál už zvolili napríklad pri podlahe.
„Na konci dňa sa to dokonca ukázalo ako dizajnovo lepšie riešenie. Ale kde neplánujeme ustupovať, sú hlavné dizajnové prvky, ktorými sú skleníky, svetlíky a konštrukčné riešenia budovy,“ dodáva Bindics.
TIOP vo Vrakuni spustia počas leta
Železnice začali v novembri stavať nový terminál integrovanej osobnej dopravy (TIOP) vo Vrakuni. Stalo sa tak po deviatich rokoch plánovania.
Terminál neďaleko autobusového obratiska na Dolných honoch na trase Bratislava - Komárno bude prvým zo siedmich plánovaných TIOP-ov v Bratislave.

Projekt za takmer štyri milióny eur by mal byť dokončený v máji 2024 a sprístupnený v júli. Termín mešká osem mesiacov, dôvodom sú povoľovacie procesy.
Kým budú prebiehať stavebné práce, treba rátať s obmedzeniami. Výstavba TIOP-u si vyžaduje totiž aj úpravu neďalekej Dvojkrížnej ulice.
Električkou na koniec Petržalky až na jeseň
Predĺženie električkovej trate v Petržalke za vyše 70 miliónov eur má za sebou už niekoľko odkladov. Za zdržaním je podľa hlavného mesta viacero neočakávaných okolností a podmienok na stavenisku.
Termín dokončenia, s ktorým investor, teda mesto, počíta, je september 2024.
Starosta Petržalky Ján Hrčka je aj k tomuto termínu skeptický a dokončenie trate predpokladá až v roku 2025. Dôvodom je podľa neho nízky počet robotníkov na stavbe.

Hrčka tiež kritizuje riešenie križovatiek. Keďže nebudú mimoúrovňové, starosta sa obáva, že sa v Petržalke na týchto miestach budú tvoriť kolóny.
Ešte pred Vianocami bola dokončená oprava prvej časti Vajnorskej radiály, projekt prechádza do druhej etapy, ktorá sa týka úseku Depo Jurajov dvor - Zlaté piesky. S prácami sa začne v marci budúceho roka.
Nový Istropolis
Výstavba Nového Istropolisu developera Immocap na Trnavskom mýte sa má začať v treťom kvartáli roka 2024. Ukončenie projektu predpokladá na začiatku roka 2027.

Projekt Nový Istropolis pozostáva okrem kultúrno-spoločenského centra aj z dvoch obytných a troch administratívnych budov a kongresového hotela. Najvyšší objekt by mal dosiahnuť výšku 116 metrov.
Priľahlé okolie sa premení na verejný zelený priestor. Vzniknú tu tri námestia a parter s obchodmi, službami a gastrom.
Prehľad ďalších developerských projektov
- Metropolis v Mlynských nivách čaká v lete kolaudácia.
- Southbank od Penty vyrastie na pravom brehu Dunaja medzi Starým mostom, Prístavným mostom a mostom Apollo; developer pripravuje podklady na posudzovanie vplyvov na životné prostredie.
- Vežiak s bytmi Sky park 4 v zóne Mlynské nivy by mal byť v roku 2024 skolaudovaný.
- Na jar sa budú v mrakodrape Eurovea Tower odovzdávať byty majiteľom.
- Rezidenčný komplex Nový trh pri Miletičke dostal od mesta zelenú, developer čaká na povolenie od stavebného úradu.
Cenou za nový verejný priestor bolo zbúranie ikonickej stavby starého Istropolisu. Developer budovu kúpil od odborárov v roku 2017, s búraním začal ešte v lete 2022.
Tento zámer svojho času pobúril odbornú aj laickú verejnosť, ktorá ho prirovnávala k odstráneniu PKO, Amfiteátra, Divadla Astorka či Stoky.
Plaváreň na Pasienkoch už na jar, Iuventa v nedohľadne
Plaváreň Pasienky, s jediným 50-metrovým bazénom v hlavnom meste, bude mať v budúcom roku 50 rokov. Ďalšie obdobie svojej existencie začne vynovená.
Na plavárni prebieha od leta 2023 rekonštrukcia za takmer dva milióny eur.
Doteraz bola vymenená bazénová technológia a obklady, opravené šatne, a strop.
Plaváreň má v správe STaRZ, riaditeľ mestskej organizácie Ladislav Križan predpokladá otvorenie plavárne v druhom kvartáli roka 2024.
Kedy bude sprevádzkovaná plaváreň v karlovoveskej Iuvente, zatiaľ nie je jasné. V lete sa pokazili teplovodné čerpadlá, porucha mala byť odstránená v priebehu jesene.
"Stále prebiehajú práce na odstránení porúch čerpadiel," informovala hovorkyňa Národného inštitútu vzdelávania mládeže, ktorý Iuventu spravuje. Inštitút bude o sprevádzkovaní plavárne informovať prostredníctvom svojho webu a sociálnych sietí.
Nová Palma čaká na zmenu územného plánu
Projekt developera Corwin Nová Palma bude počas roka 2024 naoko stáť. Jednak čaká na zmenu územného plánu a má pred sebou aj ďalšie povoľovacie procesy.
"V Bratislave sa nedá odhadnúť rýchlosť týchto procesov," hovorí šéf oddelenia marketingu a PR developera Corwin Michal Hajek. Developer v novembri odovzdal mestu čistopis urbanistickej štúdie.
Územie, na ktorom má Palma vyrásť, je v územnom pláne vedené ako priemyselné - nie je na ňom teda možné stavať obytné budovy. Mesto dalo svoje záväzné stanovisko len k administratívnej časti Palmy, ktorá sa nekríži s územným plánom, čo pre SME potvrdilo aj mesto. Ale ani v tomto prípade nevie developer odhadnúť, kedy sa začne s realizáciou.

Nová štvrť sa má rozprestierať na rozlohe šiestich hektárov a bude sa riadiť princípom 15-minútového mesta. Corwin neplánuje stavať žiadne vežiaky. Hlavný architekt projektu David Sim ich považuje za prežitok - Palma bude mať budovy do výšky siedmich podlaží.
Živé námestia a Plató tak skoro nebudú
Projekt Živé námestia, ktorý má vzniknúť zlúčením viacerých námestí a ulíc v centre Bratislavy, by sa podľa mesta mohol začať realizovať najskôr v roku 2025. Hovorca mesta Bubla pre agentúru SITA uviedol, že všetko závisí od dĺžky administratívnych procesov a konaní.
Platí to aj pre projekt Plató Staromestská, ktorý má preklenúť štvorprúdovku k Mostu SNP. Začiatok realizácie odhaduje na prelom rokov 2025 a 2026. Oba projekty sú vo fáze architektonickej štúdie.