SME

Kritizovanú cyklotrasu na nábreží mesto upraví

Šírka jazdného pruhu bola na krátkom úseku nesprávne zameraná. Mesto zverejnilo dáta o zdržaniach.

Cyklistický pruh na Vajanského nábreží.Cyklistický pruh na Vajanského nábreží. (Zdroj: TASR)

Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave vyvolala od svojho vzniku okrem pozitívnych reakcií aj vlnu kritiky. Nedávno Krajský dopravný inšpektorát upozornil magistrát na priestupky proti bezpečnosti a plynulosti premávky a na to, že šírka pruhov v jednom úseku cyklotrasy nevyhovuje normám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Naša výkresová dokumentácia bola v normách,“ reaguje primátor Matúš Vallo. „Fyzický priestor bol však chybne zameraný a chýbali tam nejaké centimetre. Keď sme to pochopili, bol urobený opravný projekt,“ dodáva primátor s tým, že úpravu mesto zrealizuje, len čo na to budú vhodné poveternostné podmienky.
Podľa mesta došlo spomínanom úseku k omylu pri značení v šírke cca 60cm pri meraní od obrubníka po obrubník, medzi ktorými sú štyri pruhy a dve električkové koľajiská.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto už reagovalo na kritiku obrubníkov a ostrovčekov, do ktorých vodiči narážali, a zvýrazňuje ich reflexnými prvkami.

Kým v smere od Mosta SNP k Šafárikovmu námestiu býva zdržanie aj v špičke minimálne, problémy vznikajú na Šafárikovom námestí v smere k Mostu SNP. „Snažíme sa nájsť ten správny signálny plán semaforov a správne rozloženie áut v križovatke, aby sa to dostalo do normálu,“ tvrdí Vallo.

Dobrý projekt v zlom čase

Bratislava za posledné roky zažíva obrovský nárast počtu áut. Počet zaregistrovaných automobilov stúpol zo 165-tisíc v roku 2004 na súčasných 354-tisíc, teda dvojnásobok.

„Toto sú možno posledné roky, keď sa ešte dá hovoriť o veľkom koncepte dopravy, ktorá nie je založená len na autách, ale aj na iných spôsoboch dopravy ako mestská hromadná doprava, o buspruhoch a cyklotrasách,“ hovorí Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

Vajanského nábrežie malo byť príkladom kompromisu na vyváženie rôznych druhov dopravy v meste.

Mesto opakovane upozorňovalo na to, že projekt nevznikol náhle a neohlásene, o potrebe utlmovania dopravy práve na nábreží, kde sa Staré Mesto spája s Dunajom, sa hovorilo už dlhšie a potvrdili ju aj výsledky participácie z roku 2016 či architektonická súťaž mestskej časti z roku 2022.

Súvisiaci článok Cyklotrasa ako na nábreží v Bratislave? Poslanci Smeru chcú zobrať právomoci samospráve Čítajte 

Magistrát bral do úvahy aj to, že o 900 metrov južnejšie majú vodiči alternatívu v podobe osemprúdovej Einsteinovej na petržalskej strane Dunaja.

Samotnú potrebu priestoru na nábreží pre cyklistov, ktorí majú zakázané jazdiť na chodníku, kde vystupujú turisti z výletných lodí, spochybňuje z odborníkov málokto. Výhrady sa týkajú najmä spôsobu, akým bolo cyklotrasa vytvorená.

SkryťVypnúť reklamu

„Projekt bol konzultovaný a nakoniec odsúhlasený Krajským dopravným inšpektorátom,“ pripomína námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová.

„Medzičasom sme dostali od Krajského dopravného inšpektorátu list, v ktorom nás požiadali o zrušenie projektu, respektíve o vytvorenie ochranných jazdných pruhov pre cyklistov, čo do určitej miery hovorí o tom, že KDI sa stotožňuje s tým, že cyklotrasa tam patrí,“ pokračuje Kratochvíľová.

Konkrétnu výhradu mal inšpektorát k šírke pruhu v krátkom úseku pred SNG, ktorý vznikol tak, že podklad, do ktorého sa navrhoval plán organizácie dopravy, nebol v tomto mieste totožný s realitou. Mesto to rieši aktualizáciou plánu organizácie dopravy, kde je reálna šírka v súlade s predpismi a ktorý sa bude realizovať, keď to dovolí počasie.

Súvisiaci článok Centrum Bratislavy sa otvára peším, vodiči si na obmedzenia nakoniec vždy zvykli Čítajte 

Faktom zostáva, že pri zmenách organizácie dopravy síce treba mať vyjadrenie príslušného dopravného inšpektorátu, jeho stanovisko však pre mesto už nie je záväzné. Túto povinnosť upravila zmena zákona z minulého roku.

Kde sa zdržíte a ako dlho

Dopravní policajti posudzujú najmä bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Stáva sa totiž, že autá narážajú do betónových zábran oddeľujúcich cyklotrasu či do ostrovčekov.

„Rýchlosť, ktorou by oficiálne mali autá na nábreží jazdiť, je taká, pri ktorej vodiči vnímajú tie obrubníky, tak ako vnímajú, keď im niekto vbehne do cesty,“ reaguje Vallo. „Chceme urobiť maximum pre to, aby sme im to zjednodušili. Budeme ich viac označovať, dnes máme za sebou jedno kolo nových označení, máme reflexný náter, ktorý sa aplikuje v týchto dňoch,“ dodáva.

Podľa dát magistrátu, ktoré získali z dát svojich autobusov, trvá prejazd od Mosta SNP k Šafárikovmu námestiu rovnako ako pred zmenou dve a pol minúty. Je to aj tým, že v tomto smere bol v úseku pred SNG len jeden jazdný pruh už pred vybudovaním cyklotrasy, takže množstvo áut, ktoré ním v istom čase môže prejsť, sa nezmenilo.

Prejazd od Memoriálu Chatama Sofera k Šafárikovmu námestiu v špičke trvá o tri minúty dlhšie ako pred zmenou.

V opačnom smere v špičke zo Šafárikovho námestia k Mostu SNP trvá prejazd necelých päť minút, pred zmenou to boli tri minúty a 40 sekúnd.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAKSN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Cyklodoprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  2. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 738
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 929
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 340
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 323
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 847
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 827
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 460
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 900
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 536
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 135
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 879
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 491
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 976
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 283
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu