Cyklotrasa na Vajanského nábreží v Bratislave vyvolala od svojho vzniku okrem pozitívnych reakcií aj vlnu kritiky. Nedávno Krajský dopravný inšpektorát upozornil magistrát na priestupky proti bezpečnosti a plynulosti premávky a na to, že šírka pruhov v jednom úseku cyklotrasy nevyhovuje normám.
„Naša výkresová dokumentácia bola v normách,“ reaguje primátor Matúš Vallo. „Fyzický priestor bol však chybne zameraný a chýbali tam nejaké centimetre. Keď sme to pochopili, bol urobený opravný projekt,“ dodáva primátor s tým, že úpravu mesto zrealizuje, len čo na to budú vhodné poveternostné podmienky.
Podľa mesta došlo spomínanom úseku k omylu pri značení v šírke cca 60cm pri meraní od obrubníka po obrubník, medzi ktorými sú štyri pruhy a dve električkové koľajiská.
Mesto už reagovalo na kritiku obrubníkov a ostrovčekov, do ktorých vodiči narážali, a zvýrazňuje ich reflexnými prvkami.
Kým v smere od Mosta SNP k Šafárikovmu námestiu býva zdržanie aj v špičke minimálne, problémy vznikajú na Šafárikovom námestí v smere k Mostu SNP. „Snažíme sa nájsť ten správny signálny plán semaforov a správne rozloženie áut v križovatke, aby sa to dostalo do normálu,“ tvrdí Vallo.
Dobrý projekt v zlom čase
Bratislava za posledné roky zažíva obrovský nárast počtu áut. Počet zaregistrovaných automobilov stúpol zo 165-tisíc v roku 2004 na súčasných 354-tisíc, teda dvojnásobok.
„Toto sú možno posledné roky, keď sa ešte dá hovoriť o veľkom koncepte dopravy, ktorá nie je založená len na autách, ale aj na iných spôsoboch dopravy ako mestská hromadná doprava, o buspruhoch a cyklotrasách,“ hovorí Vallo.
Vajanského nábrežie malo byť príkladom kompromisu na vyváženie rôznych druhov dopravy v meste.
Mesto opakovane upozorňovalo na to, že projekt nevznikol náhle a neohlásene, o potrebe utlmovania dopravy práve na nábreží, kde sa Staré Mesto spája s Dunajom, sa hovorilo už dlhšie a potvrdili ju aj výsledky participácie z roku 2016 či architektonická súťaž mestskej časti z roku 2022.

Magistrát bral do úvahy aj to, že o 900 metrov južnejšie majú vodiči alternatívu v podobe osemprúdovej Einsteinovej na petržalskej strane Dunaja.
Samotnú potrebu priestoru na nábreží pre cyklistov, ktorí majú zakázané jazdiť na chodníku, kde vystupujú turisti z výletných lodí, spochybňuje z odborníkov málokto. Výhrady sa týkajú najmä spôsobu, akým bolo cyklotrasa vytvorená.
„Projekt bol konzultovaný a nakoniec odsúhlasený Krajským dopravným inšpektorátom,“ pripomína námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová.
„Medzičasom sme dostali od Krajského dopravného inšpektorátu list, v ktorom nás požiadali o zrušenie projektu, respektíve o vytvorenie ochranných jazdných pruhov pre cyklistov, čo do určitej miery hovorí o tom, že KDI sa stotožňuje s tým, že cyklotrasa tam patrí,“ pokračuje Kratochvíľová.
Konkrétnu výhradu mal inšpektorát k šírke pruhu v krátkom úseku pred SNG, ktorý vznikol tak, že podklad, do ktorého sa navrhoval plán organizácie dopravy, nebol v tomto mieste totožný s realitou. Mesto to rieši aktualizáciou plánu organizácie dopravy, kde je reálna šírka v súlade s predpismi a ktorý sa bude realizovať, keď to dovolí počasie.

Faktom zostáva, že pri zmenách organizácie dopravy síce treba mať vyjadrenie príslušného dopravného inšpektorátu, jeho stanovisko však pre mesto už nie je záväzné. Túto povinnosť upravila zmena zákona z minulého roku.
Kde sa zdržíte a ako dlho
Dopravní policajti posudzujú najmä bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Stáva sa totiž, že autá narážajú do betónových zábran oddeľujúcich cyklotrasu či do ostrovčekov.
„Rýchlosť, ktorou by oficiálne mali autá na nábreží jazdiť, je taká, pri ktorej vodiči vnímajú tie obrubníky, tak ako vnímajú, keď im niekto vbehne do cesty,“ reaguje Vallo. „Chceme urobiť maximum pre to, aby sme im to zjednodušili. Budeme ich viac označovať, dnes máme za sebou jedno kolo nových označení, máme reflexný náter, ktorý sa aplikuje v týchto dňoch,“ dodáva.
Podľa dát magistrátu, ktoré získali z dát svojich autobusov, trvá prejazd od Mosta SNP k Šafárikovmu námestiu rovnako ako pred zmenou dve a pol minúty. Je to aj tým, že v tomto smere bol v úseku pred SNG len jeden jazdný pruh už pred vybudovaním cyklotrasy, takže množstvo áut, ktoré ním v istom čase môže prejsť, sa nezmenilo.
Prejazd od Memoriálu Chatama Sofera k Šafárikovmu námestiu v špičke trvá o tri minúty dlhšie ako pred zmenou.
V opačnom smere v špičke zo Šafárikovho námestia k Mostu SNP trvá prejazd necelých päť minút, pred zmenou to boli tri minúty a 40 sekúnd.