SME

Nezdá sa vám niečo? Zavolajte si iný taxík, odporúča inštruktorka sebaobrany

Bratislavská polícia vyšetruje pokus o znásilnenie, obeť nemusela byť jediná.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: Unsplash/Lexi Anderson)

Ženy, ktoré sa stali v období posledných troch týždňov v nočných hodinách na území Bratislavy obeťou násilného správania vodiča taxislužby v bielej toyote, polícia žiada, aby sa prihlásili na čísle 158, prípadne tak urobili formou súkromnej správy na FB Polícia SR Bratislavský kraj.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výzva súvisí s vyšetrovaním prípadu pokusu o znásilnenie, ku ktorému došlo v noci zo štvrtka na piatok. Zo zločinu sexuálneho násilia je obvinený 24-ročný občan Uzbeckej republiky, vodič taxislužby Bolt. Činu sa mal dopustiť v taxíku. Muža polícia zadržala a je stíhaný vo väzbe.

SkryťVypnúť reklamu

Bolt bol v súvislosti s policajným vyšetrovaním súčinný.

„Všetky obvinenia z nevhodného správania vodičov berieme veľmi vážne a takéto správanie netolerujeme,“ uvádza sa v stanovisku spoločnosti Bolt pre denník Sme.

Cez sito by mali prejsť len chladné hlavy

Manažérka Boltu pre Česko a Slovensko Soňa Stloukalová uviedla, že spoločnosť uzatvára zmluvy len s vodičmi, ktorí prejdú lekárskymi aj psychologickými prehliadkami.

Potvrdzuje to aj bývalý vodič spoločnosti. „Za psychotesty aj všetky lekárske prehliadky som dal dokopy vyše tristo eur,“ hovorí Samuel Bóna. S Boltom spolupracoval s prestávkou dvakrát. Psychotesty si podľa Bónu musia vodiči vybavovať sami, firma im ich neprepláca.

Taxikári sa môžu v prístupe k zákazníkom vzdelávať aj priamo v mobilnej aplikácii, kde sú dostupné školenia a návody na rôzne situácie.

SkryťVypnúť reklamu

„Od partnerských vodičov vyžadujeme, aby boli slušní a správali sa vhodne. Neakceptujeme žiadne násilie, agresivitu ani nenávistné prejavy. Preto apelujeme na všetkých, ktorí sa s niečím podobným u našich partnerských vodičov stretnú, aby nám to nahlásili cez našu aplikáciu,“ vyzýva Stloukalová.
Etický kódex vodiča firma nemá.

Súvisiaci článok ZKH píše: Bol to ťažký týždeň pre ženy s nepríjemnými zážitkami Čítajte 

Etický kódex nemá ani taxislužba Hopin. „Pre nás je najsilnejším ukazovateľom – namiesto etického kódexu – spokojnosť našich zákazníkov,“ vysvetľuje riaditeľ Hopinu Richard Lörincz.

Podľa Braňa Zajačeka z oddelenia marketigu a komunikácie Hopinu s vodičmi okrem overenia potrebných dokladov vedú aj individuálne rozhovory, počas ktorých skúmajú, nakoľko je kandidát komunikačne zdatný. „Vieme, že konkurencia nerobí takéto sito,“ tvrdí Zajaček a dodáva, že so zazmluvnenými vodičmi sú v každodennom kontakte a ich kvalitu testujú aj v teréne.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že vodič obťažuje zákazníkov, vidí Lörincz riešenie len v ukončení spolupráce. „Taký vodič nemá čo hľadať v aplikácii ponúkajúcej služby.“

Ak je hodnotenie vodiča dlhodobo nízke alebo klesne pod určitú hranicu, obe spoločnosti ho buď trvalo, alebo dočasne zablokujú. V prípade Boltu ide o hranicu 4,5 hviezdičky.

Núdzové tlačidlo

Po prípade z Košíc, keď vodič Boltu púšťal zákazníčke pornografický obsah, spoločnosť začala maskovať telefónne čísla zákazníkov. Hovor tak prebieha cez telefónnu bránu a ani jedna zo strán nevidí číslo toho druhého. Jediný údaj, ktorý má vodič o svojom zákazníkovi, je jeho krstné meno.

Bezpečnostným opatrením je aj autorizácia profilovej fotografie vodiča. Umelá inteligencia následne porovnáva obrázok s fotografiami na dokladoch – ak verifikácia neprebehla úspešne, vodič je zablokovaný.

Súvisiaci článok Taxikár Boltu púšťal zákazníčke porno. Dostal stopku, rieši ho polícia Čítajte 

Zároveň cestujúci môžu zdieľať svoju cestu s blízkou osobou. Tá môže v reálnom čase sledovať polohu cestujúceho vrátane značky, modelu a evidenčného čísla vozidla.

V aplikácii zaviedli aj núdzové tlačidlo. Zákazník ním upozorní špecializovaný bezpečnostný tím firmy, ktorý následne privolá pomoc. Celý proces je diskrétny a vodič o ňom nevie.

K bezpečnostným opatreniam patrí aj samotné hodnotenie jazdy. Ak dá cestujúci vodičovi napríklad jednu hviezdičku, systém ich už v budúcnosti neprepojí. Rovnako to funguje aj v aplikácii Hopin.

Intuícia, vykanie a sprístupnenie informácií o jazde

Inštruktorka sebaobrany Bianka Urbanovská z o. z. Za seba cestujúcim pred jazdou odporúča zdieľať informácie o jazde a overiť si identitu vodiča s fotografiou v aplikácii.

„Ak vás intuícia varuje, že je niečo zle, počúvnite ju. Nenasadajte. Zavolajte si ďalšie auto,“ odporúča inštruktorka.

Urbanovská tiež odporúča zvoliť si zadné sedadlo a všímať si okolie a detaily v aute. „Ozvite sa blízkej osobe, že ste nastúpili do auta a kedy vás majú očakávať.“

Súvisiaci článok Vyhýbajú sa niektorým klubom či uliciam. Bratislavčanky sa nespoliehajú na kamery ani na lampy Čítajte 

V prípade, že vodič témou, prístupom alebo tónom hlasu prekročí osobné hranice, je dôležité upozorniť ho na to. „Použite hlas a vykajte a ak sa vás vodič pýta osobné otázky, klamte. Prípadne si zapnite nahrávanie zvuku,“ dodáva inštruktorka.

Inštruktorka neodporúča riešiť spoločensky kontroverzné témy a politiku a v prípade nebezpečenstva radí okamžite kontaktovať políciu (158) alebo tiesňovú linku (112).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 12 192
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 957
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 4 556
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 4 418
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 4 023
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 3 226
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 2 781
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 649
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 41 056
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 322
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 15 912
  4. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 781
  5. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 688
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 457
  7. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 6 393
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 234
  1. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  2. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  3. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  4. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  5. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  6. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  7. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  8. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
SkryťZatvoriť reklamu