Ženy, ktoré sa stali v období posledných troch týždňov v nočných hodinách na území Bratislavy obeťou násilného správania vodiča taxislužby v bielej toyote, polícia žiada, aby sa prihlásili na čísle 158, prípadne tak urobili formou súkromnej správy na FB Polícia SR Bratislavský kraj.
Výzva súvisí s vyšetrovaním prípadu pokusu o znásilnenie, ku ktorému došlo v noci zo štvrtka na piatok. Zo zločinu sexuálneho násilia je obvinený 24-ročný občan Uzbeckej republiky, vodič taxislužby Bolt. Činu sa mal dopustiť v taxíku. Muža polícia zadržala a je stíhaný vo väzbe.
V článku sa dočítate aj:
- ako vyzerá proces náboru taxikárov,
- akú funkciu má núdzové tlačidlo v aplikácii Bolt,
- akým spôsobom Bolt komunikuje s cestujúcimi, ktorí nahlásili obťažovanie,
- koľko možností na sebaobranu ponúka taxík.
Bolt bol v súvislosti s policajným vyšetrovaním súčinný.
„Všetky obvinenia z nevhodného správania vodičov berieme veľmi vážne a takéto správanie netolerujeme,“ uvádza sa v stanovisku spoločnosti Bolt pre denník Sme.
Cez sito by mali prejsť len chladné hlavy
Manažérka Boltu pre Česko a Slovensko Soňa Stloukalová uviedla, že spoločnosť uzatvára zmluvy len s vodičmi, ktorí prejdú lekárskymi aj psychologickými prehliadkami.
Potvrdzuje to aj bývalý vodič spoločnosti. „Za psychotesty aj všetky lekárske prehliadky som dal dokopy vyše tristo eur,“ hovorí Samuel Bóna. S Boltom spolupracoval s prestávkou dvakrát. Psychotesty si podľa Bónu musia vodiči vybavovať sami, firma im ich neprepláca.
Taxikári sa môžu v prístupe k zákazníkom vzdelávať aj priamo v mobilnej aplikácii, kde sú dostupné školenia a návody na rôzne situácie.
„Od partnerských vodičov vyžadujeme, aby boli slušní a správali sa vhodne. Neakceptujeme žiadne násilie, agresivitu ani nenávistné prejavy. Preto apelujeme na všetkých, ktorí sa s niečím podobným u našich partnerských vodičov stretnú, aby nám to nahlásili cez našu aplikáciu,“ vyzýva Stloukalová.
Etický kódex vodiča firma nemá.

Etický kódex nemá ani taxislužba Hopin. „Pre nás je najsilnejším ukazovateľom – namiesto etického kódexu – spokojnosť našich zákazníkov,“ vysvetľuje riaditeľ Hopinu Richard Lörincz.
Podľa Braňa Zajačeka z oddelenia marketigu a komunikácie Hopinu s vodičmi okrem overenia potrebných dokladov vedú aj individuálne rozhovory, počas ktorých skúmajú, nakoľko je kandidát komunikačne zdatný. „Vieme, že konkurencia nerobí takéto sito,“ tvrdí Zajaček a dodáva, že so zazmluvnenými vodičmi sú v každodennom kontakte a ich kvalitu testujú aj v teréne.
V prípade, že vodič obťažuje zákazníkov, vidí Lörincz riešenie len v ukončení spolupráce. „Taký vodič nemá čo hľadať v aplikácii ponúkajúcej služby.“
Ak je hodnotenie vodiča dlhodobo nízke alebo klesne pod určitú hranicu, obe spoločnosti ho buď trvalo, alebo dočasne zablokujú. V prípade Boltu ide o hranicu 4,5 hviezdičky.
Núdzové tlačidlo
Po prípade z Košíc, keď vodič Boltu púšťal zákazníčke pornografický obsah, spoločnosť začala maskovať telefónne čísla zákazníkov. Hovor tak prebieha cez telefónnu bránu a ani jedna zo strán nevidí číslo toho druhého. Jediný údaj, ktorý má vodič o svojom zákazníkovi, je jeho krstné meno.
Bezpečnostným opatrením je aj autorizácia profilovej fotografie vodiča. Umelá inteligencia následne porovnáva obrázok s fotografiami na dokladoch – ak verifikácia neprebehla úspešne, vodič je zablokovaný.

Zároveň cestujúci môžu zdieľať svoju cestu s blízkou osobou. Tá môže v reálnom čase sledovať polohu cestujúceho vrátane značky, modelu a evidenčného čísla vozidla.
V aplikácii zaviedli aj núdzové tlačidlo. Zákazník ním upozorní špecializovaný bezpečnostný tím firmy, ktorý následne privolá pomoc. Celý proces je diskrétny a vodič o ňom nevie.
K bezpečnostným opatreniam patrí aj samotné hodnotenie jazdy. Ak dá cestujúci vodičovi napríklad jednu hviezdičku, systém ich už v budúcnosti neprepojí. Rovnako to funguje aj v aplikácii Hopin.
Intuícia, vykanie a sprístupnenie informácií o jazde
Inštruktorka sebaobrany Bianka Urbanovská z o. z. Za seba cestujúcim pred jazdou odporúča zdieľať informácie o jazde a overiť si identitu vodiča s fotografiou v aplikácii.
„Ak vás intuícia varuje, že je niečo zle, počúvnite ju. Nenasadajte. Zavolajte si ďalšie auto,“ odporúča inštruktorka.
Urbanovská tiež odporúča zvoliť si zadné sedadlo a všímať si okolie a detaily v aute. „Ozvite sa blízkej osobe, že ste nastúpili do auta a kedy vás majú očakávať.“

V prípade, že vodič témou, prístupom alebo tónom hlasu prekročí osobné hranice, je dôležité upozorniť ho na to. „Použite hlas a vykajte a ak sa vás vodič pýta osobné otázky, klamte. Prípadne si zapnite nahrávanie zvuku,“ dodáva inštruktorka.
Inštruktorka neodporúča riešiť spoločensky kontroverzné témy a politiku a v prípade nebezpečenstva radí okamžite kontaktovať políciu (158) alebo tiesňovú linku (112).