BRATISLAVA. Na stavbe rozšírenia úseku diaľnice D1 Bratislava - Triblavina robia násypy na vetvách budúcej križovatky diaľnic D1 a D4.
Národná diaľničná spoločnosť informovala, že pokračujú práce aj na sanácii pod opornými múrmi a odhumusovaní, ako aj odstraňovanie materiálu po demoláciách, preložky inžinierskych sietí či úprava hydromeliorácií.
Čiastočne sú ukončené demolačné práce a v lokalite pri Šúrskom kanáli je ukončený aj archeologický prieskum.
„V rámci záchranného archeologického prieskumu odborníci skúmajú niekoľko lokalít. Doterajšie objavy naznačujú, že sa v týchto miestach nachádzalo praveké keltské sídlo. Práce na archeologickom prieskume sa už chýlia ku koncu,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
V najbližších mesiacoch sa práce sústredia aj na preložku Vajnorského potoka. Pre rozšírenie diaľnice na šesťpruh je potrebné presunúť tok do novej pozície dočasným obtokom.
Zhotoviteľ, poľská spoločnosť Budimex, dokončí väčšinu projektovej činnosti počas prvého roka prác. Proces projektovania bude pokračovať počas celej doby výstavby. Výhodou využitia žltého FIDICU, podľa ktorého sa obstarával zhotoviteľ tejto stavby, je podľa diaľničiarov práve to, že činnosti na príprave a výstavbe môžu prebiehať paralelne.
„Popri projektovaní a prípravných prácach sa teda črtá už aj plán organizácie výstavby. Ten udá jasnejšie kontúry aj dopravným obmedzeniam,“ podotkla Žgravčáková. Jedným z dvoch veľkých míľnikov stavby je vybudovanie dopravných vetiev, ktoré odklonia dopravu z diaľnice D1, kým sa bude dvíhať. Súčasťou tohto míľnika je aj napojenie vetvy Jarovce - Trnava a napojenie smeru Trnava - Stupava. Ďalším míľnikom je napojenie diaľnic v smere Trnava - Jarovce.
NDS podpísala zmluvu s víťazom tendra na výstavbu rozšírenia D1 Bratislava - Triblavina, vrátane križovatky diaľnic D1 a D4, vlani v novembri. Budimex sa zaviazal postaviť 3,6-kilometrový úsek za približne tri roky za zmluvnú cenu zhruba 110 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu. Súčasťou stavby bude osemnásť mostov v súhrnnej dĺžke 1,35 kilometra, dve križovatky a 2,5 kilometra protihlukových stien.
V súvislosti s výstavbou križovatky D1D4 najskôr zhotovia obchádzkové trasy a následne zdvihnú niveletu diaľnice D1. Počas rekonštrukcie D1 bude dočasne vedená doprava po obchádzkových trasách na vetvách križovatky D1D4.
Kľúčové pre odľahčenie dopravy sú vetvy z D4 na D1 (Jarovce - Trnava) a opačne z D1 na D4 (Trnava - Jarovce) a tieto sprístupnia motoristom skôr, keďže sú to míľniky stavby.