"Odložme konečne úzkostlivú snahu o kvalitu v rámci vlastného odboru, neproduktívne úsilie o súčasný výtvarný jazyk, vynechajme zbytočné procesy súťaží a viacstupňového schvaľovania, ignorujme aj my zložité, nejasné a komplikujúce názory historikov...“ reagujú ironicky na odhalenie sporného súsošia sv. Cyrila, Metoda a Gorazda na Bratislavskom hrade umelci z občianskeho združenia Verejný podstavec.
Pri príležitosti osadenia sochy vierozvestcov pozývajú na doplnenie ďalších sôch a symbolov do okolia hradu: „Hradný kopec, rovnako ako celý verejný priestor, očividne patrí všetkým a všetkému!“
Za iniciatívou stojí Martin Piaček, vedúci Ateliéru vizuálne-verbálne-verejné a pedagóg z Katedry intermédií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Poukazuje tak na to, ako sa hradný kopec už dlhodobo zneužíva a ako na ňom neplatia pravidlá odbornosti diskusie.
V článku sa dočítate:
- čo pri diele považuje mesto za problematické,
- čo vadí umelcom,
- ako to vyzerá s dielami na hradnom kopci,
- ako prebieha osádzanie diel do verejného priestoru na pozemkoch mesta a na súkromných či štátnych pozemkoch.
Mesto súsošie nechcelo
Súsošie sv. Cyrila, Metoda a Gorazda, ktoré dnes slávnostne posvätili na východnej terase Hradu za prítomnosti štátneho sekretára Vatikánu kardinála Pietra Parolina, vzbudzovalo pozornosť už pred jeho umiestnením na Hrad.
Podľa pôvodného projektu katolíckej cirkvi ešte z roku 2012 malo byť súsošie umiestnené na Hurbanovom námestí. Pre nesúhlasné stanovisko vtedajšieho vedenia hlavného mesta sa však projekt nerealizoval.