SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Rohatka je prvou zjazdovkou pre horských cyklistov

Priestorov pre rekreačných i výkonnostných cyklistov v posledných rokoch v Bratislave síce pomaly pribúda, no nielen v hlavnom meste, ale aj na celom Slovensku zatiaľ chýbal priestor pre zjazdovú horskú cyklistiku. Zmení to celoročná verejná cyklistická .

Celoročná verejná cyklistická zjazdová trať Rohatka na Železnej studienke ponúka približne 30 rôznych prekážok. FOTO SME - PAVOL MAJER

Priestorov pre rekreačných i výkonnostných cyklistov v posledných rokoch v Bratislave síce pomaly pribúda, no nielen v hlavnom meste, ale aj na celom Slovensku zatiaľ chýbal priestor pre zjazdovú horskú cyklistiku. Zmení to celoročná verejná cyklistická zjazdová trať Rohatka na Železnej studienke, ktorá síce už funguje, no jej oficiálne otvorenie sa plánuje v najbližších týždňoch, keď už bude premávať zrekonštruovaná lanovka.

Cyklistickú zjazdovú trať na Železnej studienke začali stavať dvaja horskí cyklisti s prezývkami Roháč a Kačica už v roku 1997. Dostala neoficiálny názov Rohatka. V ten istý rok na jeseň sa na nej konali prvé neoficiálne preteky v zjazde na horských bicykloch. Od roku 1998 do roku 2001 bola dejiskom pretekov seriálu Slovenského pohára v zjazde na horských bicykloch. V roku 2004 vzniklo občianske združenie Slobodný Bajker, ktoré začalo pracovať na legalizácii, výstavbe a rekonštrukcii Rohatky. "Vychádzali sme z tradície tohoto miesta pre horských cyklistov, ale aj z toho, že Železná studienka patrí k najnavštevovanejším rekreačným oblastiam. Pomôže aj zrekonštruovaná lanovka v správe Nového Mesta, vďaka ktorej sa nebudú musieť bicykle tlačiť do kopca. Na jej sedačkách by mali byť háky, na ktoré sa bicykle budú dať zavesiť," vysvetľuje Juraj Rafajdus, predseda združenia Slobodný Bajker.

Pre legalizáciu trate bolo treba splniť požiadavky ochranárov, pretože leží v chránenej krajinnej oblasti, a prenajať si pozemky, ktoré sú v správe Mestských lesov. Táto organizácia celý projekt pomohla podporiť.

"O trať sa musíme starať počas celého roka, aby sa dodržali podmienky zmluvy. Mysleli sme aj na možné kolízie s turistami. Na všetkých rizikových miestach sú výstražné značky a na štarte i v cieli pribudli veľké informačné tabule."

Trať prešla pred legalizáciou kompletnou rekonštrukciou. Pribudol asi 1,2 km dlhý spodný úsek. Začiatok trate je pri cieľovej stanici lanovky na Kamzíku. Trať prebieha smerom na západ cez oblasť Bukva, pokračuje k Železnej studienke. Cieľ má neďaleko bufetov Rotunda. Štart je vo výške 427 m. n. m., cieľ v nadmorskej výške 202 metrov. Jej celková dĺžka je 1920 metrov.

"Horský cyklisti neplatia za zjazdovku žiadne vstupné, zaplatia iba za využívanie lanovky. Jednosmerná jazda stojí 60 korún. Doťahujeme ešte možnosti skupinových zliav. Na budúci rok by sme chceli pripraviť preteky s medzinárodnou účasťou, zatiaľ sa budeme snažiť o propagáciu v okolitých krajinách. Trať sa môže stať vyhľadávaným miestom, lebo nič podobné v blízkom okolí horskí cyklisti nemajú, najbližšia podobná trať je až pri Salzburgu," dodal Rafajdus.

Horská cyklistika

Horská cyklistika vznikla v USA, keď cyklisti prestali využívať bežné komunikácie a začali jazdiť po nespevnených cestách. V roku 1979 Gary Fischer vyrobil prvý bicykel, ktorý bol špeciálne skonštruovaný pre horskú cyklistiku.

Cross-country - preteky sa konajú na šesť až osem km dlhom okruhu s hromadným štartom.

Downhill - súťaží sa na zjazdovej trati dlhej do 3,5 km. Štartuje sa jednotlivo v minútových intervaloch. Rozhodujúce sú dve merané jazdy, z ktorých najlepší čas sa počíta v konečnom výsledku.

Four cross - jazdí sa na dráhe podobnej pre bikros, ktorá je situovaná na svahu. Je prispôsobená pre jazdu štyroch pretekárov, ktorí štartujú zo štartovacej rampy.

Freeride - prekonávanie umelých aj prírodných prekážok popri zjazde a zdolávanie kopcov.

Na začiatku trate pri cieľovej stanici lanovky na Kamzíku, ale aj v cieli neďaleko bufetov Rotunda sú informačné tabule. Nielen pre cyklistov, ale aj pre bežných turistov. Majú pomôcť minimalizovať riziko kolízie na trati.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 076
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 147
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 215
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 331
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 322
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 125
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 928
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 976
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 821
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 763
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu