SME
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Rohatka je prvou zjazdovkou pre horských cyklistov

Priestorov pre rekreačných i výkonnostných cyklistov v posledných rokoch v Bratislave síce pomaly pribúda, no nielen v hlavnom meste, ale aj na celom Slovensku zatiaľ chýbal priestor pre zjazdovú horskú cyklistiku. Zmení to celoročná verejná cyklistická .

Celoročná verejná cyklistická zjazdová trať Rohatka na Železnej studienke ponúka približne 30 rôznych prekážok. FOTO SME - PAVOL MAJER

Priestorov pre rekreačných i výkonnostných cyklistov v posledných rokoch v Bratislave síce pomaly pribúda, no nielen v hlavnom meste, ale aj na celom Slovensku zatiaľ chýbal priestor pre zjazdovú horskú cyklistiku. Zmení to celoročná verejná cyklistická zjazdová trať Rohatka na Železnej studienke, ktorá síce už funguje, no jej oficiálne otvorenie sa plánuje v najbližších týždňoch, keď už bude premávať zrekonštruovaná lanovka.

Cyklistickú zjazdovú trať na Železnej studienke začali stavať dvaja horskí cyklisti s prezývkami Roháč a Kačica už v roku 1997. Dostala neoficiálny názov Rohatka. V ten istý rok na jeseň sa na nej konali prvé neoficiálne preteky v zjazde na horských bicykloch. Od roku 1998 do roku 2001 bola dejiskom pretekov seriálu Slovenského pohára v zjazde na horských bicykloch. V roku 2004 vzniklo občianske združenie Slobodný Bajker, ktoré začalo pracovať na legalizácii, výstavbe a rekonštrukcii Rohatky. "Vychádzali sme z tradície tohoto miesta pre horských cyklistov, ale aj z toho, že Železná studienka patrí k najnavštevovanejším rekreačným oblastiam. Pomôže aj zrekonštruovaná lanovka v správe Nového Mesta, vďaka ktorej sa nebudú musieť bicykle tlačiť do kopca. Na jej sedačkách by mali byť háky, na ktoré sa bicykle budú dať zavesiť," vysvetľuje Juraj Rafajdus, predseda združenia Slobodný Bajker.

Pre legalizáciu trate bolo treba splniť požiadavky ochranárov, pretože leží v chránenej krajinnej oblasti, a prenajať si pozemky, ktoré sú v správe Mestských lesov. Táto organizácia celý projekt pomohla podporiť.

"O trať sa musíme starať počas celého roka, aby sa dodržali podmienky zmluvy. Mysleli sme aj na možné kolízie s turistami. Na všetkých rizikových miestach sú výstražné značky a na štarte i v cieli pribudli veľké informačné tabule."

Trať prešla pred legalizáciou kompletnou rekonštrukciou. Pribudol asi 1,2 km dlhý spodný úsek. Začiatok trate je pri cieľovej stanici lanovky na Kamzíku. Trať prebieha smerom na západ cez oblasť Bukva, pokračuje k Železnej studienke. Cieľ má neďaleko bufetov Rotunda. Štart je vo výške 427 m. n. m., cieľ v nadmorskej výške 202 metrov. Jej celková dĺžka je 1920 metrov.

"Horský cyklisti neplatia za zjazdovku žiadne vstupné, zaplatia iba za využívanie lanovky. Jednosmerná jazda stojí 60 korún. Doťahujeme ešte možnosti skupinových zliav. Na budúci rok by sme chceli pripraviť preteky s medzinárodnou účasťou, zatiaľ sa budeme snažiť o propagáciu v okolitých krajinách. Trať sa môže stať vyhľadávaným miestom, lebo nič podobné v blízkom okolí horskí cyklisti nemajú, najbližšia podobná trať je až pri Salzburgu," dodal Rafajdus.

Horská cyklistika

Horská cyklistika vznikla v USA, keď cyklisti prestali využívať bežné komunikácie a začali jazdiť po nespevnených cestách. V roku 1979 Gary Fischer vyrobil prvý bicykel, ktorý bol špeciálne skonštruovaný pre horskú cyklistiku.

Cross-country - preteky sa konajú na šesť až osem km dlhom okruhu s hromadným štartom.

Downhill - súťaží sa na zjazdovej trati dlhej do 3,5 km. Štartuje sa jednotlivo v minútových intervaloch. Rozhodujúce sú dve merané jazdy, z ktorých najlepší čas sa počíta v konečnom výsledku.

Four cross - jazdí sa na dráhe podobnej pre bikros, ktorá je situovaná na svahu. Je prispôsobená pre jazdu štyroch pretekárov, ktorí štartujú zo štartovacej rampy.

Freeride - prekonávanie umelých aj prírodných prekážok popri zjazde a zdolávanie kopcov.

Na začiatku trate pri cieľovej stanici lanovky na Kamzíku, ale aj v cieli neďaleko bufetov Rotunda sú informačné tabule. Nielen pre cyklistov, ale aj pre bežných turistov. Majú pomôcť minimalizovať riziko kolízie na trati.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  7. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  8. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  10. Vážení poslanci, to naozaj?
  1. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Vážení poslanci, to naozaj?
  7. Koniec čakania na kuriéra
  8. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  9. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  10. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 651
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 249
  3. Stiahnite si stovky e-kníh 5 974
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 5 898
  5. Vážení poslanci, to naozaj? 3 730
  6. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 3 507
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 403
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 392
  9. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 160
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 039
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu