SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Rohatka je prvou zjazdovkou pre horských cyklistov

Priestorov pre rekreačných i výkonnostných cyklistov v posledných rokoch v Bratislave síce pomaly pribúda, no nielen v hlavnom meste, ale aj na celom Slovensku zatiaľ chýbal priestor pre zjazdovú horskú cyklistiku. Zmení to celoročná verejná cyklistická .

Celoročná verejná cyklistická zjazdová trať Rohatka na Železnej studienke ponúka približne 30 rôznych prekážok. FOTO SME - PAVOL MAJER

Priestorov pre rekreačných i výkonnostných cyklistov v posledných rokoch v Bratislave síce pomaly pribúda, no nielen v hlavnom meste, ale aj na celom Slovensku zatiaľ chýbal priestor pre zjazdovú horskú cyklistiku. Zmení to celoročná verejná cyklistická zjazdová trať Rohatka na Železnej studienke, ktorá síce už funguje, no jej oficiálne otvorenie sa plánuje v najbližších týždňoch, keď už bude premávať zrekonštruovaná lanovka.

Cyklistickú zjazdovú trať na Železnej studienke začali stavať dvaja horskí cyklisti s prezývkami Roháč a Kačica už v roku 1997. Dostala neoficiálny názov Rohatka. V ten istý rok na jeseň sa na nej konali prvé neoficiálne preteky v zjazde na horských bicykloch. Od roku 1998 do roku 2001 bola dejiskom pretekov seriálu Slovenského pohára v zjazde na horských bicykloch. V roku 2004 vzniklo občianske združenie Slobodný Bajker, ktoré začalo pracovať na legalizácii, výstavbe a rekonštrukcii Rohatky. "Vychádzali sme z tradície tohoto miesta pre horských cyklistov, ale aj z toho, že Železná studienka patrí k najnavštevovanejším rekreačným oblastiam. Pomôže aj zrekonštruovaná lanovka v správe Nového Mesta, vďaka ktorej sa nebudú musieť bicykle tlačiť do kopca. Na jej sedačkách by mali byť háky, na ktoré sa bicykle budú dať zavesiť," vysvetľuje Juraj Rafajdus, predseda združenia Slobodný Bajker.

Pre legalizáciu trate bolo treba splniť požiadavky ochranárov, pretože leží v chránenej krajinnej oblasti, a prenajať si pozemky, ktoré sú v správe Mestských lesov. Táto organizácia celý projekt pomohla podporiť.

"O trať sa musíme starať počas celého roka, aby sa dodržali podmienky zmluvy. Mysleli sme aj na možné kolízie s turistami. Na všetkých rizikových miestach sú výstražné značky a na štarte i v cieli pribudli veľké informačné tabule."

Trať prešla pred legalizáciou kompletnou rekonštrukciou. Pribudol asi 1,2 km dlhý spodný úsek. Začiatok trate je pri cieľovej stanici lanovky na Kamzíku. Trať prebieha smerom na západ cez oblasť Bukva, pokračuje k Železnej studienke. Cieľ má neďaleko bufetov Rotunda. Štart je vo výške 427 m. n. m., cieľ v nadmorskej výške 202 metrov. Jej celková dĺžka je 1920 metrov.

"Horský cyklisti neplatia za zjazdovku žiadne vstupné, zaplatia iba za využívanie lanovky. Jednosmerná jazda stojí 60 korún. Doťahujeme ešte možnosti skupinových zliav. Na budúci rok by sme chceli pripraviť preteky s medzinárodnou účasťou, zatiaľ sa budeme snažiť o propagáciu v okolitých krajinách. Trať sa môže stať vyhľadávaným miestom, lebo nič podobné v blízkom okolí horskí cyklisti nemajú, najbližšia podobná trať je až pri Salzburgu," dodal Rafajdus.

Horská cyklistika

Horská cyklistika vznikla v USA, keď cyklisti prestali využívať bežné komunikácie a začali jazdiť po nespevnených cestách. V roku 1979 Gary Fischer vyrobil prvý bicykel, ktorý bol špeciálne skonštruovaný pre horskú cyklistiku.

Cross-country - preteky sa konajú na šesť až osem km dlhom okruhu s hromadným štartom.

Downhill - súťaží sa na zjazdovej trati dlhej do 3,5 km. Štartuje sa jednotlivo v minútových intervaloch. Rozhodujúce sú dve merané jazdy, z ktorých najlepší čas sa počíta v konečnom výsledku.

Four cross - jazdí sa na dráhe podobnej pre bikros, ktorá je situovaná na svahu. Je prispôsobená pre jazdu štyroch pretekárov, ktorí štartujú zo štartovacej rampy.

Freeride - prekonávanie umelých aj prírodných prekážok popri zjazde a zdolávanie kopcov.

Na začiatku trate pri cieľovej stanici lanovky na Kamzíku, ale aj v cieli neďaleko bufetov Rotunda sú informačné tabule. Nielen pre cyklistov, ale aj pre bežných turistov. Majú pomôcť minimalizovať riziko kolízie na trati.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  1. Auto do 14-tisíc už nekúpite. Zvážte radšej prenájom
  2. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  3. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  4. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  5. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  8. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 689
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 603
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 837
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 975
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 270
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 192
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 092
  8. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 2 930
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 39 337
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 12 063
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 839
  4. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 308
  5. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 2 984
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 918
  7. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 214
  8. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 031
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu