SME

Rohatka je prvou zjazdovkou pre horských cyklistov

Priestorov pre rekreačných i výkonnostných cyklistov v posledných rokoch v Bratislave síce pomaly pribúda, no nielen v hlavnom meste, ale aj na celom Slovensku zatiaľ chýbal priestor pre zjazdovú horskú cyklistiku. Zmení to celoročná verejná cyklistická .

Celoročná verejná cyklistická zjazdová trať Rohatka na Železnej studienke ponúka približne 30 rôznych prekážok. FOTO SME - PAVOL MAJER

Priestorov pre rekreačných i výkonnostných cyklistov v posledných rokoch v Bratislave síce pomaly pribúda, no nielen v hlavnom meste, ale aj na celom Slovensku zatiaľ chýbal priestor pre zjazdovú horskú cyklistiku. Zmení to celoročná verejná cyklistická zjazdová trať Rohatka na Železnej studienke, ktorá síce už funguje, no jej oficiálne otvorenie sa plánuje v najbližších týždňoch, keď už bude premávať zrekonštruovaná lanovka.

Cyklistickú zjazdovú trať na Železnej studienke začali stavať dvaja horskí cyklisti s prezývkami Roháč a Kačica už v roku 1997. Dostala neoficiálny názov Rohatka. V ten istý rok na jeseň sa na nej konali prvé neoficiálne preteky v zjazde na horských bicykloch. Od roku 1998 do roku 2001 bola dejiskom pretekov seriálu Slovenského pohára v zjazde na horských bicykloch. V roku 2004 vzniklo občianske združenie Slobodný Bajker, ktoré začalo pracovať na legalizácii, výstavbe a rekonštrukcii Rohatky. "Vychádzali sme z tradície tohoto miesta pre horských cyklistov, ale aj z toho, že Železná studienka patrí k najnavštevovanejším rekreačným oblastiam. Pomôže aj zrekonštruovaná lanovka v správe Nového Mesta, vďaka ktorej sa nebudú musieť bicykle tlačiť do kopca. Na jej sedačkách by mali byť háky, na ktoré sa bicykle budú dať zavesiť," vysvetľuje Juraj Rafajdus, predseda združenia Slobodný Bajker.

Pre legalizáciu trate bolo treba splniť požiadavky ochranárov, pretože leží v chránenej krajinnej oblasti, a prenajať si pozemky, ktoré sú v správe Mestských lesov. Táto organizácia celý projekt pomohla podporiť.

"O trať sa musíme starať počas celého roka, aby sa dodržali podmienky zmluvy. Mysleli sme aj na možné kolízie s turistami. Na všetkých rizikových miestach sú výstražné značky a na štarte i v cieli pribudli veľké informačné tabule."

Trať prešla pred legalizáciou kompletnou rekonštrukciou. Pribudol asi 1,2 km dlhý spodný úsek. Začiatok trate je pri cieľovej stanici lanovky na Kamzíku. Trať prebieha smerom na západ cez oblasť Bukva, pokračuje k Železnej studienke. Cieľ má neďaleko bufetov Rotunda. Štart je vo výške 427 m. n. m., cieľ v nadmorskej výške 202 metrov. Jej celková dĺžka je 1920 metrov.

"Horský cyklisti neplatia za zjazdovku žiadne vstupné, zaplatia iba za využívanie lanovky. Jednosmerná jazda stojí 60 korún. Doťahujeme ešte možnosti skupinových zliav. Na budúci rok by sme chceli pripraviť preteky s medzinárodnou účasťou, zatiaľ sa budeme snažiť o propagáciu v okolitých krajinách. Trať sa môže stať vyhľadávaným miestom, lebo nič podobné v blízkom okolí horskí cyklisti nemajú, najbližšia podobná trať je až pri Salzburgu," dodal Rafajdus.

Horská cyklistika

Horská cyklistika vznikla v USA, keď cyklisti prestali využívať bežné komunikácie a začali jazdiť po nespevnených cestách. V roku 1979 Gary Fischer vyrobil prvý bicykel, ktorý bol špeciálne skonštruovaný pre horskú cyklistiku.

Cross-country - preteky sa konajú na šesť až osem km dlhom okruhu s hromadným štartom.

Downhill - súťaží sa na zjazdovej trati dlhej do 3,5 km. Štartuje sa jednotlivo v minútových intervaloch. Rozhodujúce sú dve merané jazdy, z ktorých najlepší čas sa počíta v konečnom výsledku.

Four cross - jazdí sa na dráhe podobnej pre bikros, ktorá je situovaná na svahu. Je prispôsobená pre jazdu štyroch pretekárov, ktorí štartujú zo štartovacej rampy.

Freeride - prekonávanie umelých aj prírodných prekážok popri zjazde a zdolávanie kopcov.

Na začiatku trate pri cieľovej stanici lanovky na Kamzíku, ale aj v cieli neďaleko bufetov Rotunda sú informačné tabule. Nielen pre cyklistov, ale aj pre bežných turistov. Majú pomôcť minimalizovať riziko kolízie na trati.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 765
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 613
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 456
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 446
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 415
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 031
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 029
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 982
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 426
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 948
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 565
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 191
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 198
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 663
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 695
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 535
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu