SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Critical Mass ukazuje, ako by vyzeralo mesto, ktoré rešpektuje cyklistov

Cyklojazdou oslavujú slobodu a voľnosť.

Začiatok cyklojazdy na Námestí SNPZačiatok cyklojazdy na Námestí SNP (Zdroj: Katarína Jakubjaková)

Stretávajú sa na Námestí SNP pri soche každý posledný piatok mesiaca o šiestej. Mnohí ani nepotvrdia účasť na facebooku, vedia, kam majú prísť a kedy. Vítaný je každý. K cyklojazde Critical Mass sa v letných mesiacoch zvyknú pripojiť stovky ľudí, v zimných aspoň pár desiatok. Fungujú v Bratislave už trinásť rokov a jazdu organizujú každý mesiac. „Vždy príde aspoň niekto,“ vraví jeden z organizátorov Tomáč Peciar.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V posledný májový piatok je účasť naozaj hojná. Na námestí sa zbiehajú cyklisti všetkých vekových kategórií. Sú tu športovci s profesionálnym vybavením, cyklokuréri s vozíkmi, každodenní cyklisti, ale aj ľudia so zdieľanými bicyklami. Početné sú aj rodiny s malými deťmi.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločne sa prevezú mestom, aby ukázali, že bicykle patria do premávky. „Critical Mass je cyklojazda, ktorej cieľom je zlepšiť podmienky pre každodenných cyklistov, pre tých, ktorí používajú bicykle ako dopravný prostriedok,“ vysvetľuje Peciar.

V Holandsku alebo v Dánsku Critical Mass neorganizujú

Cyklojazdu Critical Mass v Bratislave začala v roku 2010 organizovať komunita nespokojných až nahnevaných ľudí, ktorí sa pohybovali na bicykli. Videli, ako to funguje v iných mestách, a chceli niečo podobné aj tu.

Tomáš Peciar konštatuje, že za posledných pár rokov sa situácia v Bratislave viditeľne zlepšila. Niektorí ľudia z magistrátu sa dokonca na cyklojazdách zúčastňujú a väčšina vodičov si na cyklistov zvykla. Veci sa teda podľa neho hýbu správnym smerom, len nie dostatočne rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

„Ani teraz to nie je úplne ideálne, lebo stavebné procesy trvajú nekonečne dlho a výstavba sa nevie urýchliť, ale minimálne zmenami vodorovného dopravného značenia sa naozaj tá každodenná cesta pre cyklistov zlepšuje,“ konštatuje.

Ideálna infraštruktúra je však taká, kde sú trasy segregované a cyklista sa nemusí stretnúť so žiadnym autom na ceste. „Keď vidíte deti alebo dôchodcov na cestách na bicykli, vtedy sa dá povedať, že je mesto vhodné pre cyklistov,“ vysvetľuje Peciar.

„Critical Mass nebývajú v Holandsku alebo v Dánsku. Tam to nepotrebujú. Cyklojazdy naďalej bývajú v Berlíne či vo Viedni, kde ju situácia lepšia ako u nás, ale stále treba poukazovať na to, že cyklisti sú dôležitou súčasťou mesta a treba s nimi počítať.“

Oslava mestskej cyklodopravy

Dnes, keď už jazda na bicykli nemusí pripomínať boj o prežitie, je aj samotný Critical Mass menej bojovný ako kedysi. Nejde len o to ukázať účastníkom cestnej premávky a vedeniu mesta, že aj cyklisti majú právo na pohyb na ceste. Podľa Peciara je to skôr oslava mestskej cyklodopravy, možnosť stretnúť, previezť sa s hudbou mestom a vychutnať si slobodu, ktorú tento dopravný prostriedok ponúka.

SkryťVypnúť reklamu

Zorganizovať skupinu niekoľkých stoviek cyklistov nie je jednoduché, účastníci však dodržiavajú pár pravidiel oznámených na začiatku jazdy. Cyklisti sa pohybujú ako jedno teleso, tempo je prispôsobené tým najpomalším. Masa účastníkov sa drží v jednom pruhu a na každej križovatke dobrovoľníci usmerňujú dopravu, aby celé teleso mohlo prejsť bezpečne.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  5. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  6. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  7. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  2. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  6. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  7. Hladinka smeruje do Košíc!
  8. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 14 911
  2. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 806
  3. Hladinka smeruje do Košíc! 6 668
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 042
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 974
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 063
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 168
  8. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 1 995
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 236
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 036
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 760
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 699
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 24 722
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 11 219
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 9 710
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 410
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu