SME

Critical Mass ukazuje, ako by vyzeralo mesto, ktoré rešpektuje cyklistov

Cyklojazdou oslavujú slobodu a voľnosť.

Začiatok cyklojazdy na Námestí SNPZačiatok cyklojazdy na Námestí SNP (Zdroj: Katarína Jakubjaková)

Stretávajú sa na Námestí SNP pri soche každý posledný piatok mesiaca o šiestej. Mnohí ani nepotvrdia účasť na facebooku, vedia, kam majú prísť a kedy. Vítaný je každý. K cyklojazde Critical Mass sa v letných mesiacoch zvyknú pripojiť stovky ľudí, v zimných aspoň pár desiatok. Fungujú v Bratislave už trinásť rokov a jazdu organizujú každý mesiac. „Vždy príde aspoň niekto,“ vraví jeden z organizátorov Tomáč Peciar.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V posledný májový piatok je účasť naozaj hojná. Na námestí sa zbiehajú cyklisti všetkých vekových kategórií. Sú tu športovci s profesionálnym vybavením, cyklokuréri s vozíkmi, každodenní cyklisti, ale aj ľudia so zdieľanými bicyklami. Početné sú aj rodiny s malými deťmi.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločne sa prevezú mestom, aby ukázali, že bicykle patria do premávky. „Critical Mass je cyklojazda, ktorej cieľom je zlepšiť podmienky pre každodenných cyklistov, pre tých, ktorí používajú bicykle ako dopravný prostriedok,“ vysvetľuje Peciar.

V Holandsku alebo v Dánsku Critical Mass neorganizujú

Cyklojazdu Critical Mass v Bratislave začala v roku 2010 organizovať komunita nespokojných až nahnevaných ľudí, ktorí sa pohybovali na bicykli. Videli, ako to funguje v iných mestách, a chceli niečo podobné aj tu.

Tomáš Peciar konštatuje, že za posledných pár rokov sa situácia v Bratislave viditeľne zlepšila. Niektorí ľudia z magistrátu sa dokonca na cyklojazdách zúčastňujú a väčšina vodičov si na cyklistov zvykla. Veci sa teda podľa neho hýbu správnym smerom, len nie dostatočne rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

„Ani teraz to nie je úplne ideálne, lebo stavebné procesy trvajú nekonečne dlho a výstavba sa nevie urýchliť, ale minimálne zmenami vodorovného dopravného značenia sa naozaj tá každodenná cesta pre cyklistov zlepšuje,“ konštatuje.

Ideálna infraštruktúra je však taká, kde sú trasy segregované a cyklista sa nemusí stretnúť so žiadnym autom na ceste. „Keď vidíte deti alebo dôchodcov na cestách na bicykli, vtedy sa dá povedať, že je mesto vhodné pre cyklistov,“ vysvetľuje Peciar.

„Critical Mass nebývajú v Holandsku alebo v Dánsku. Tam to nepotrebujú. Cyklojazdy naďalej bývajú v Berlíne či vo Viedni, kde ju situácia lepšia ako u nás, ale stále treba poukazovať na to, že cyklisti sú dôležitou súčasťou mesta a treba s nimi počítať.“

Oslava mestskej cyklodopravy

Dnes, keď už jazda na bicykli nemusí pripomínať boj o prežitie, je aj samotný Critical Mass menej bojovný ako kedysi. Nejde len o to ukázať účastníkom cestnej premávky a vedeniu mesta, že aj cyklisti majú právo na pohyb na ceste. Podľa Peciara je to skôr oslava mestskej cyklodopravy, možnosť stretnúť, previezť sa s hudbou mestom a vychutnať si slobodu, ktorú tento dopravný prostriedok ponúka.

SkryťVypnúť reklamu

Zorganizovať skupinu niekoľkých stoviek cyklistov nie je jednoduché, účastníci však dodržiavajú pár pravidiel oznámených na začiatku jazdy. Cyklisti sa pohybujú ako jedno teleso, tempo je prispôsobené tým najpomalším. Masa účastníkov sa drží v jednom pruhu a na každej križovatke dobrovoľníci usmerňujú dopravu, aby celé teleso mohlo prejsť bezpečne.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9RRT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 569
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 550
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 042
  4. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 921
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 799
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 584
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 083
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 176
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 142
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 040
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 413
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 614
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 592
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu