SME
Štvrtok, 28. september, 2023 | Meniny má Václav

Critical Mass ukazuje, ako by vyzeralo mesto, ktoré rešpektuje cyklistov

Cyklojazdou oslavujú slobodu a voľnosť.

Začiatok cyklojazdy na Námestí SNPZačiatok cyklojazdy na Námestí SNP (Zdroj: Katarína Jakubjaková)

Stretávajú sa na Námestí SNP pri soche každý posledný piatok mesiaca o šiestej. Mnohí ani nepotvrdia účasť na facebooku, vedia, kam majú prísť a kedy. Vítaný je každý. K cyklojazde Critical Mass sa v letných mesiacoch zvyknú pripojiť stovky ľudí, v zimných aspoň pár desiatok. Fungujú v Bratislave už trinásť rokov a jazdu organizujú každý mesiac. „Vždy príde aspoň niekto,“ vraví jeden z organizátorov Tomáč Peciar.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V posledný májový piatok je účasť naozaj hojná. Na námestí sa zbiehajú cyklisti všetkých vekových kategórií. Sú tu športovci s profesionálnym vybavením, cyklokuréri s vozíkmi, každodenní cyklisti, ale aj ľudia so zdieľanými bicyklami. Početné sú aj rodiny s malými deťmi.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločne sa prevezú mestom, aby ukázali, že bicykle patria do premávky. „Critical Mass je cyklojazda, ktorej cieľom je zlepšiť podmienky pre každodenných cyklistov, pre tých, ktorí používajú bicykle ako dopravný prostriedok,“ vysvetľuje Peciar.

V Holandsku alebo v Dánsku Critical Mass neorganizujú

Cyklojazdu Critical Mass v Bratislave začala v roku 2010 organizovať komunita nespokojných až nahnevaných ľudí, ktorí sa pohybovali na bicykli. Videli, ako to funguje v iných mestách, a chceli niečo podobné aj tu.

Tomáš Peciar konštatuje, že za posledných pár rokov sa situácia v Bratislave viditeľne zlepšila. Niektorí ľudia z magistrátu sa dokonca na cyklojazdách zúčastňujú a väčšina vodičov si na cyklistov zvykla. Veci sa teda podľa neho hýbu správnym smerom, len nie dostatočne rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

„Ani teraz to nie je úplne ideálne, lebo stavebné procesy trvajú nekonečne dlho a výstavba sa nevie urýchliť, ale minimálne zmenami vodorovného dopravného značenia sa naozaj tá každodenná cesta pre cyklistov zlepšuje,“ konštatuje.

Ideálna infraštruktúra je však taká, kde sú trasy segregované a cyklista sa nemusí stretnúť so žiadnym autom na ceste. „Keď vidíte deti alebo dôchodcov na cestách na bicykli, vtedy sa dá povedať, že je mesto vhodné pre cyklistov,“ vysvetľuje Peciar.

„Critical Mass nebývajú v Holandsku alebo v Dánsku. Tam to nepotrebujú. Cyklojazdy naďalej bývajú v Berlíne či vo Viedni, kde ju situácia lepšia ako u nás, ale stále treba poukazovať na to, že cyklisti sú dôležitou súčasťou mesta a treba s nimi počítať.“

Oslava mestskej cyklodopravy

Dnes, keď už jazda na bicykli nemusí pripomínať boj o prežitie, je aj samotný Critical Mass menej bojovný ako kedysi. Nejde len o to ukázať účastníkom cestnej premávky a vedeniu mesta, že aj cyklisti majú právo na pohyb na ceste. Podľa Peciara je to skôr oslava mestskej cyklodopravy, možnosť stretnúť, previezť sa s hudbou mestom a vychutnať si slobodu, ktorú tento dopravný prostriedok ponúka.

SkryťVypnúť reklamu

Zorganizovať skupinu niekoľkých stoviek cyklistov nie je jednoduché, účastníci však dodržiavajú pár pravidiel oznámených na začiatku jazdy. Cyklisti sa pohybujú ako jedno teleso, tempo je prispôsobené tým najpomalším. Masa účastníkov sa drží v jednom pruhu a na každej križovatke dobrovoľníci usmerňujú dopravu, aby celé teleso mohlo prejsť bezpečne.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  2. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  5. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  6. Autosalón Autoshow Nitra opäť v plnej sile!
  7. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  8. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 17 269
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 469
  3. Všetkým lepí pred voľbami 10 862
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 010
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 816
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 135
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 902
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 231
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 76 381
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 252
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 39 374
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 439
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 523
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 868
  7. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 26 922
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 26 460
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu