SME

Critical Mass ukazuje, ako by vyzeralo mesto, ktoré rešpektuje cyklistov

Cyklojazdou oslavujú slobodu a voľnosť.

Začiatok cyklojazdy na Námestí SNPZačiatok cyklojazdy na Námestí SNP (Zdroj: Katarína Jakubjaková)

Stretávajú sa na Námestí SNP pri soche každý posledný piatok mesiaca o šiestej. Mnohí ani nepotvrdia účasť na facebooku, vedia, kam majú prísť a kedy. Vítaný je každý. K cyklojazde Critical Mass sa v letných mesiacoch zvyknú pripojiť stovky ľudí, v zimných aspoň pár desiatok. Fungujú v Bratislave už trinásť rokov a jazdu organizujú každý mesiac. „Vždy príde aspoň niekto,“ vraví jeden z organizátorov Tomáč Peciar.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V posledný májový piatok je účasť naozaj hojná. Na námestí sa zbiehajú cyklisti všetkých vekových kategórií. Sú tu športovci s profesionálnym vybavením, cyklokuréri s vozíkmi, každodenní cyklisti, ale aj ľudia so zdieľanými bicyklami. Početné sú aj rodiny s malými deťmi.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločne sa prevezú mestom, aby ukázali, že bicykle patria do premávky. „Critical Mass je cyklojazda, ktorej cieľom je zlepšiť podmienky pre každodenných cyklistov, pre tých, ktorí používajú bicykle ako dopravný prostriedok,“ vysvetľuje Peciar.

V Holandsku alebo v Dánsku Critical Mass neorganizujú

Cyklojazdu Critical Mass v Bratislave začala v roku 2010 organizovať komunita nespokojných až nahnevaných ľudí, ktorí sa pohybovali na bicykli. Videli, ako to funguje v iných mestách, a chceli niečo podobné aj tu.

Tomáš Peciar konštatuje, že za posledných pár rokov sa situácia v Bratislave viditeľne zlepšila. Niektorí ľudia z magistrátu sa dokonca na cyklojazdách zúčastňujú a väčšina vodičov si na cyklistov zvykla. Veci sa teda podľa neho hýbu správnym smerom, len nie dostatočne rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

„Ani teraz to nie je úplne ideálne, lebo stavebné procesy trvajú nekonečne dlho a výstavba sa nevie urýchliť, ale minimálne zmenami vodorovného dopravného značenia sa naozaj tá každodenná cesta pre cyklistov zlepšuje,“ konštatuje.

Ideálna infraštruktúra je však taká, kde sú trasy segregované a cyklista sa nemusí stretnúť so žiadnym autom na ceste. „Keď vidíte deti alebo dôchodcov na cestách na bicykli, vtedy sa dá povedať, že je mesto vhodné pre cyklistov,“ vysvetľuje Peciar.

„Critical Mass nebývajú v Holandsku alebo v Dánsku. Tam to nepotrebujú. Cyklojazdy naďalej bývajú v Berlíne či vo Viedni, kde ju situácia lepšia ako u nás, ale stále treba poukazovať na to, že cyklisti sú dôležitou súčasťou mesta a treba s nimi počítať.“

Oslava mestskej cyklodopravy

Dnes, keď už jazda na bicykli nemusí pripomínať boj o prežitie, je aj samotný Critical Mass menej bojovný ako kedysi. Nejde len o to ukázať účastníkom cestnej premávky a vedeniu mesta, že aj cyklisti majú právo na pohyb na ceste. Podľa Peciara je to skôr oslava mestskej cyklodopravy, možnosť stretnúť, previezť sa s hudbou mestom a vychutnať si slobodu, ktorú tento dopravný prostriedok ponúka.

SkryťVypnúť reklamu

Zorganizovať skupinu niekoľkých stoviek cyklistov nie je jednoduché, účastníci však dodržiavajú pár pravidiel oznámených na začiatku jazdy. Cyklisti sa pohybujú ako jedno teleso, tempo je prispôsobené tým najpomalším. Masa účastníkov sa drží v jednom pruhu a na každej križovatke dobrovoľníci usmerňujú dopravu, aby celé teleso mohlo prejsť bezpečne.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9RRT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Tento rok Slováci vyhrajú!
  2. Taste of Ireland in Bratislava
  3. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku
  4. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  5. Na zdraví záleží
  6. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  7. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  8. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 273
  2. Každý piaty zomrie 9 383
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 771
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 5 411
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 822
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 734
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 511
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 2 590
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V Grécku vládne stredopravá strana Nová demokracia na čele s premiérom Kyriakosom Mitsotakisom, ktorá robí zodpovednú a kompetentnú politiku.

Ako sme sa stali najnedôveryhodnejším dlžníkom eurozóny.


Marketér Pavol Minár.

Pavol Minár hovorí o kampaniach.


Obyvatelia Petržalky parkujú už roky zadarmo.

Mesto nevylučuje, že zavádzanie PAAS v Petržalke bude treba urýchliť.


Peter Pellegrini na návšteve v Budapešti.

Maďarská vláda sledovala aj vlastné záujmy.


  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 271
  2. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 740
  3. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 20 736
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 700
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 798
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 183
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 705
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 9 217
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu