SME

Critical Mass ukazuje, ako by vyzeralo mesto, ktoré rešpektuje cyklistov

Cyklojazdou oslavujú slobodu a voľnosť.

Začiatok cyklojazdy na Námestí SNPZačiatok cyklojazdy na Námestí SNP (Zdroj: Katarína Jakubjaková)

Stretávajú sa na Námestí SNP pri soche každý posledný piatok mesiaca o šiestej. Mnohí ani nepotvrdia účasť na facebooku, vedia, kam majú prísť a kedy. Vítaný je každý. K cyklojazde Critical Mass sa v letných mesiacoch zvyknú pripojiť stovky ľudí, v zimných aspoň pár desiatok. Fungujú v Bratislave už trinásť rokov a jazdu organizujú každý mesiac. „Vždy príde aspoň niekto,“ vraví jeden z organizátorov Tomáč Peciar.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V posledný májový piatok je účasť naozaj hojná. Na námestí sa zbiehajú cyklisti všetkých vekových kategórií. Sú tu športovci s profesionálnym vybavením, cyklokuréri s vozíkmi, každodenní cyklisti, ale aj ľudia so zdieľanými bicyklami. Početné sú aj rodiny s malými deťmi.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločne sa prevezú mestom, aby ukázali, že bicykle patria do premávky. „Critical Mass je cyklojazda, ktorej cieľom je zlepšiť podmienky pre každodenných cyklistov, pre tých, ktorí používajú bicykle ako dopravný prostriedok,“ vysvetľuje Peciar.

V Holandsku alebo v Dánsku Critical Mass neorganizujú

Cyklojazdu Critical Mass v Bratislave začala v roku 2010 organizovať komunita nespokojných až nahnevaných ľudí, ktorí sa pohybovali na bicykli. Videli, ako to funguje v iných mestách, a chceli niečo podobné aj tu.

Tomáš Peciar konštatuje, že za posledných pár rokov sa situácia v Bratislave viditeľne zlepšila. Niektorí ľudia z magistrátu sa dokonca na cyklojazdách zúčastňujú a väčšina vodičov si na cyklistov zvykla. Veci sa teda podľa neho hýbu správnym smerom, len nie dostatočne rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

„Ani teraz to nie je úplne ideálne, lebo stavebné procesy trvajú nekonečne dlho a výstavba sa nevie urýchliť, ale minimálne zmenami vodorovného dopravného značenia sa naozaj tá každodenná cesta pre cyklistov zlepšuje,“ konštatuje.

Ideálna infraštruktúra je však taká, kde sú trasy segregované a cyklista sa nemusí stretnúť so žiadnym autom na ceste. „Keď vidíte deti alebo dôchodcov na cestách na bicykli, vtedy sa dá povedať, že je mesto vhodné pre cyklistov,“ vysvetľuje Peciar.

„Critical Mass nebývajú v Holandsku alebo v Dánsku. Tam to nepotrebujú. Cyklojazdy naďalej bývajú v Berlíne či vo Viedni, kde ju situácia lepšia ako u nás, ale stále treba poukazovať na to, že cyklisti sú dôležitou súčasťou mesta a treba s nimi počítať.“

Oslava mestskej cyklodopravy

Dnes, keď už jazda na bicykli nemusí pripomínať boj o prežitie, je aj samotný Critical Mass menej bojovný ako kedysi. Nejde len o to ukázať účastníkom cestnej premávky a vedeniu mesta, že aj cyklisti majú právo na pohyb na ceste. Podľa Peciara je to skôr oslava mestskej cyklodopravy, možnosť stretnúť, previezť sa s hudbou mestom a vychutnať si slobodu, ktorú tento dopravný prostriedok ponúka.

SkryťVypnúť reklamu

Zorganizovať skupinu niekoľkých stoviek cyklistov nie je jednoduché, účastníci však dodržiavajú pár pravidiel oznámených na začiatku jazdy. Cyklisti sa pohybujú ako jedno teleso, tempo je prispôsobené tým najpomalším. Masa účastníkov sa drží v jednom pruhu a na každej križovatke dobrovoľníci usmerňujú dopravu, aby celé teleso mohlo prejsť bezpečne.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G9RRT na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Cyklodoprava
Odoberať tému

Primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Cieľom rozvoja alternatívnych foriem dopravy nie sú príkazy, ale možnosti, tvrdí primátor.


SITA 5

Niektoré majú aj cezhraničný význam. Pozrite si, ktoré úseky plánujú vybudovať.


SITA 2
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 22 047
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 213
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 942
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 10 206
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 612
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 5 915
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 797
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 699
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 133 834
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 280
  3. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 9 118
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 199
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 384
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 540
  7. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 4 388
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 178
  1. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  3. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  4. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  6. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  7. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
SkryťZatvoriť reklamu