SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

CowParade zo sociologickej perspektívy

Je výborné, že sa o projekte CowParade diskutuje. Už pred jeho uvedením sa dalo predpokladať, že sa netrafí do vkusu všetkých - pre niektorých to je gýč na úrovni záhradných trpaslíkov, pre niekoho kompilát, ktorý nespĺňa akademické umelecké kritériá, ..

Katku Koščovú zaujímalo len to, či "jej" kravička pôjde na charitatívnu dražbu. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

Je výborné, že sa o projekte CowParade diskutuje. Už pred jeho uvedením sa dalo predpokladať, že sa netrafí do vkusu všetkých - pre niektorých to je gýč na úrovni záhradných trpaslíkov, pre niekoho kompilát, ktorý nespĺňa akademické umelecké kritériá, pre niekoho "kravina" nevhodná do veľaváženého hlavného mesta veľaváženej Slovenskej republiky.

Moja optika nie je umelecká a ani nechcem rýpať do remesla tým, ktorí majú patent na posúdenie, čo je a čo nie je umenie. Mne osobne sa tiež mnohé spracovania projektu "krava" nepáčia, najmä preto, že im chýba nápad, kreativita. Mnohé sú však výborné, vtipné, originálne.

Na celom projekte by som chcela vyzdvihnúť tri momenty. Prvok otvorenosti, otváranie sa svetu. CowParade sa realizovala už vo viacerých svetových metropolách a do mestského prostredia prináša otvorenejšiu a tvorivejšiu atmosféru. Aj naše mesto robí farebnejším, pútavejším, vnáša do ulíc veselosť a hravosť, v trochu hyperbolickom vyjadrení z neho zmýva provinčnosť.

Prvok recesie, ktorý slovenskej mentalite chýba ako soľ. Spomeňme si na súťaž, ktorú pred časom iniciovala EÚ o typických vlastnostiach Slovákov (a iných národov) - Slováci vôbec nezvládli zavtipkovať si na vlastný účet. Berú sa príšerne vážne. Projekt kravy recesiu priam ponúka.

Posledným, nie menej dôležitým prvkom je rozmer charity. S CowParade sme si mohli opäť položiť otázku, do akej miery sme pripravení podporiť umenie, kultúrnosť, ale v druhom kroku aj iné ciele - v prípade bratislavskej CowParade školu pre mentálne postihnuté deti v Trnave. Firmy dnes stavajú skôr na priame a krátkodobé aktivity, menej uvažujú nad tým, čo im prinesie silnú pozíciu na trhu v dlhodobom horizonte. V tomto smere prináša CowParade nové vzory podnikového darcovstva a môžeme ho vnímať aj ako jeden z tzv. "push faktorov", ktoré pomôžu, aby sa premena od raného kapitalizmu k moderne chápanej korporátnej filantropii udiala čo najrýchlejšie.

OĽGA GYÁRFÁŠOVÁ , sociologička

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 109
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 342
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 963
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 288
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 864
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 794
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 381
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 353
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 235
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu