
Koncert moravskej speváčky a huslistky Ivy Bittovej v Redute, kde vystúpila spolu s Moyzesovým kvartetom, bol vypredaný. Diváci stáli aj popri stenách sály. Snímka je z generálky, na koncerte bolo fotenie zakázané. FOTO – TASR
Moravská speváčka, huslistka, herečka a hudobná skladateľka Iva Bittová zaplnila spolu s Moyzesovým kvartetom v utorok večer Redutu, mnoho divákov muselo stáť popri stenách sály. V hľadisku sa stretlo pomerne zaujímavé zoskupenie klasických milovníkov vážnej hudby a podstatne avantgardnejšie pôsobiacej mládeže. Prvá časť vystúpenia podstatne viac oslovila prvú skupinu. „Keď idem na Bittovú, chcem mať na chrbte zimomriavky, pretože práve to ona svojím hlasom dokáže. Nepotrebujem slová, jej hudba sa mi okamžite premieta aj do vizuálnych predstáv, preto som spokojnejší s druhou polovicou koncertu,“ skonštatoval jeden z divákov mladšej generácie.
Iva Bittová vystupuje s niekoľkými hudobnými formáciami, napríklad pražské Škamplové kvarteto, skupina Čikory, dievčenský zbor Lelky, tentoraz sa predstavila s Moyzesovým kvartetom. Prvá časť vystúpenia sa niesla v intenciách ľudovej hudby, interpreti predstavili Moravskú lidovú poesii v písních od Leoša Janáčka, na motívy nemeckého folklóru vznikla aj pieseň estónskeho skladateľa Arva Pärta Es sang vor langen Jahren (Spievalo sa pred mnohými rokmi), ktorou Bittová koncert otvorila. V podobnom duchu zneli aj uspávanky upravené Vladimírom Godárom, ktorý najviac prispel k hudobnému spojeniu Bittovej s Moyzesovým kvartetom, a Ukoliebavka Bélu Bartóka.
Mladšiu časť publika viac oslovila Bittovej pôvodná tvorba. Improvizácia na orientálno-cigánske nápevy či zemitá poetika v piesni Déšť když zpívá (potichu sláma leží, potichu na slámu sněží, pod slámou hlína, potichu tleje potichu vzlíná, potichu hlína se slamou splývá) s využitím celej škály Bittovej vokálnych vyjadrovacích prostriedkov rozhýbali meravo pôsobiace publikum.
Koncert vyvrcholil štvorčasťovou kompozíciou Quatuor pour Cora, venovanou pamiatke avantgardného violončelistu Toma Coru, v ktorej sa objavili napríklad španielske vytlieskavané rytmy. Po inštrumentálnej skladbe Moyzesovho kvarteta si diváci vyžiadali aj prídavok.
Iva Bittová nemá rada publicitu, a preto všetkým, čo majú záujem dozvedieť sa viac z jej súkromia, odporúča knihu Lenky Jaklovej s veľavravným názvom Iva Bittová.
MIRO GRMAN