SME

Vyrába ekotaxíky a dúfa, že raz budú jazdiť v centre

Ján Baláž nejazdí autom, vraj pre krajšiu Bratislavu. Uprednostňuje bicykel, ale najmä vlastný výrobok – rikšu. Vraj je univerzálna, odvezie na nej všetko, čo potrebuje.


FOTO – AUTORKA



„Začalo sa to v roku 1976, uvidel som v novinách japonské šliapacie autíčko, povedal som si – to by sa mi hodilo,“ hovorí Baláž. Začal teda vymýšľať vlastné miniautíčko na ľudský pohon – šliapanie do pedálov. O desať rokov bol „maskulomobil“ na svete. Odvtedy sa archív pána Baláža rozrástol – k článku o šliapacom aute pribudli nákresy vlastných rikší, ale aj kopa fotografií rikší z Indie, Japonska, Británie a z Čiech, kde na nich vozia turistov po Prahe aj po kolonáde v Karlových Varoch. Na fotografii sú dokonca rikše z Košíc. „Jazdia po námestí, jedna cesta stojí 30 korún. Viezol som však po Bratislave pani, ktorá vyskúšala aj košickú rikšu a povedala, že moja je lepšia,“ pochvaľuje si Baláž. Pri fotografii z Ameriky hovorí: „V Amerike bývajú každoročne preteky týchto autíčok, ale tam sa nikdy nedostanem, nemám peniaze.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Snom Jána Baláža je, aby sa rikše začali vyrábať sériovo. „Určite by sa uplatnili na vidieku, ale predstavujem si ich aj v meste. V centre Bratislavy by mohlo byť tak 20 rikší, na ktorých by vozili turistov. Prácu by získalo 20 nezamestnaných, nemuseli by ani vedieť jazyk, v rikši by bol walkman s nahratým textom o našich historických budovách.“ A keby vraj neboli turisti, rikše – ekotaxíky by mohli voziť ľudí – napríklad aj starších ľudí do obchodu, k lekárovi alebo len tak, na prechádzku po nábreží.

Aby sa splnil jeho sen, Ján Baláž už roky chodí po Slovensku a snaží sa nájsť výrobcu. Zatiaľ sa jeho nápadom nadchla len majiteľka jednej bratislavskej firmy. Keď jej prišiel ekotaxík ukázať, previezla sa po firme a vyhlásila, že ich vyrobí 50 a skúsi ich predať. Vďaka nej dnes jazdia už v Čechách, vo Francúzsku ako plážové trojkolky, ale aj v niektorých firmách, napríklad vo Volkswagene. Udržbári na nich šliapu po výrobných halách a vezú so sebou materiál a náradie. V Ružinove ich používajú na zber psích exkrementov, cyklista so sebou na trojkolke vozí koše a lopatu.

SkryťVypnúť reklamu

Najťažšie na výrobe vraj bolo zohnať ušľachtilé rúrky a ohýbačku, ktorá stojí 70 000 korún. Dnes je už Ján Baláž, letecký technik na dôchodku, oveľa ďalej – v hlave aj na nákresoch má nové modely, vraj lepšie aj lacnejšie. Len keby bola dielňa a výrobca. Najnovším hotovým modelom je športová trojkolka, ktorá vraj môže dosiahnuť rýchlosť až 50 kilometrov za hodinu, cyklista sa totiž chrbtom opiera do sedačky a nohy sú silnejšie.

ANDREA HAJDÚCHOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 176
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 854
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 269
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 248
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 187
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 079
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 852
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 925
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 662
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 216
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 776
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 484
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 177
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 127
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu