SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Tri mosty už prešli dynamickými skúškami

V noci z piatka na sobotu cez Nový most nepremávala doprava. Od polnoci tu totiž prebiehala dynamická skúška.

Počas nej sa meria frekvencia, akou most kmitá. Skúška sa začala hladkou jazdou, keď auto s nákladom prechádzalo niekoľkokrát čoraz vyššou rýchlosťou po moste. Potom testovanie pokračovalo jazdami cez prekážky. Auto, ktoré prechádzalo cez umelé prekážky, rozkmitávalo most. Z vyhodnotenia meraní odborníci vypočítajú, či je dynamický účinok taký, aký predpokladal projektant. Nemal by byť väčší.

Dynamickými skúškami prešli nedávno úspešne aj Starý most a Most Apollo. Ten by mal byť koncom tohto týždňa definitívne hotový. Treba ešte dokončiť dopravné značenie a vrchnú časť vozovky. "S pokládkou vozovky sme museli trochu počkať, nebolo na to vhodné počasie," povedal Ladislav Csáder zo spoločnosti Metro. Dodal, že preberacie konanie jednotlivých objektov mosta sa už začalo. Most sa skladá z 85 objektov, 11 z nich je už skolaudovaných a 51 prešlo preberacím konaním. Podľa Csádera by mal nový používateľ mosta - mesto Bratislava prebrať celú stavbu do konca augusta a nič by nemalo brániť tomu, aby ho 4. septembra slávnostne otvorili a nasledujúci deň sprejazdnili.

Skryť Vypnúť reklamu

Ku koncu mája náklady na stavbu mosta dosiahli vyše 3,3 miliardy, most by mal stáť takmer 4,3 miliardy korún. Pôvodný rozpočet pri začatí stavby bol 3,6 miliardy, ďalších 680 miliónov korún by malo pokryť výdavky spojené so zvýšením DPH a cien stavebných materiálov, spôsobených časovým sklzom, ktorý nastal takmer ročným posudzovaním ekonomickej efektivity diela Európskou investičnou bankou. S navýšením o takmer 280 miliónov, ktoré súviselo priamo so zvýšenou DPH, vláda súhlasila už v decembri. Dvesto miliónov dalo mesto zo svojho rozpočtu, zvyšných 200 miliónov by malo ušetriť Metro. "Ešte sme nenašli spôsob, ako túto sumu ušetriť," povedal Csáder. Zvyšných chýbajúcich dvesto miliónov už nepôjde priamo na most, ale na dostavbu križovatky ulíc Košická a Miletičova.

Skryť Vypnúť reklamu

Nový most začali stavať v roku 1967. Jeho stavba vyvolala rozporuplné reakcie, za obeť mu padla podstatná časť historického centra ako Vydrica, podhradie, Rybné námestie, židovská štvrť a synagóga. Prvé autá po moste prešli v roku 1972, kompletne ho dokončili o dva roky neskôr. Most je zavesený na lanách v troch bodoch. Dominantný je pylón v tvare písmena A na petržalskej strane, na vrchole ktorého je kaviareň Ufo. Vyhliadková kaviareň, pripomínajúca lietajúci tanier, je vo výške 82 metrov, na úrovni hradného nádvoria.

Most je dlhý 432 metrov, široký je 21 metrov. Pôvodne niesol názov Most SNP, po revolúcii názov zmenili na Nový most.

Tento rok magistrát nechal vyčistiť grafiti na stenách lávok pre chodcov a spraviť nový náter, ktorý zabezpečí ľahké odstraňovanie nápisov a kresieb aj v budúcnosti. V najbližších rokoch bude zrejme treba položiť nový asfalt, no ak sa nestane nič mimoriadne, nasledujúcich desať rokov sa žiadna väčšia rekonštrukcia nechystá. Most je totiž podľa odborníkov na rozdiel od Prístavného mosta vo veľmi dobrom stave.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 526
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 823
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 635
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 795
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 632
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 534
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 499
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 456
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 435
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu