SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Tri mosty už prešli dynamickými skúškami

V noci z piatka na sobotu cez Nový most nepremávala doprava. Od polnoci tu totiž prebiehala dynamická skúška.

Počas nej sa meria frekvencia, akou most kmitá. Skúška sa začala hladkou jazdou, keď auto s nákladom prechádzalo niekoľkokrát čoraz vyššou rýchlosťou po moste. Potom testovanie pokračovalo jazdami cez prekážky. Auto, ktoré prechádzalo cez umelé prekážky, rozkmitávalo most. Z vyhodnotenia meraní odborníci vypočítajú, či je dynamický účinok taký, aký predpokladal projektant. Nemal by byť väčší.

Dynamickými skúškami prešli nedávno úspešne aj Starý most a Most Apollo. Ten by mal byť koncom tohto týždňa definitívne hotový. Treba ešte dokončiť dopravné značenie a vrchnú časť vozovky. "S pokládkou vozovky sme museli trochu počkať, nebolo na to vhodné počasie," povedal Ladislav Csáder zo spoločnosti Metro. Dodal, že preberacie konanie jednotlivých objektov mosta sa už začalo. Most sa skladá z 85 objektov, 11 z nich je už skolaudovaných a 51 prešlo preberacím konaním. Podľa Csádera by mal nový používateľ mosta - mesto Bratislava prebrať celú stavbu do konca augusta a nič by nemalo brániť tomu, aby ho 4. septembra slávnostne otvorili a nasledujúci deň sprejazdnili.

Skryť Vypnúť reklamu

Ku koncu mája náklady na stavbu mosta dosiahli vyše 3,3 miliardy, most by mal stáť takmer 4,3 miliardy korún. Pôvodný rozpočet pri začatí stavby bol 3,6 miliardy, ďalších 680 miliónov korún by malo pokryť výdavky spojené so zvýšením DPH a cien stavebných materiálov, spôsobených časovým sklzom, ktorý nastal takmer ročným posudzovaním ekonomickej efektivity diela Európskou investičnou bankou. S navýšením o takmer 280 miliónov, ktoré súviselo priamo so zvýšenou DPH, vláda súhlasila už v decembri. Dvesto miliónov dalo mesto zo svojho rozpočtu, zvyšných 200 miliónov by malo ušetriť Metro. "Ešte sme nenašli spôsob, ako túto sumu ušetriť," povedal Csáder. Zvyšných chýbajúcich dvesto miliónov už nepôjde priamo na most, ale na dostavbu križovatky ulíc Košická a Miletičova.

Skryť Vypnúť reklamu

Nový most začali stavať v roku 1967. Jeho stavba vyvolala rozporuplné reakcie, za obeť mu padla podstatná časť historického centra ako Vydrica, podhradie, Rybné námestie, židovská štvrť a synagóga. Prvé autá po moste prešli v roku 1972, kompletne ho dokončili o dva roky neskôr. Most je zavesený na lanách v troch bodoch. Dominantný je pylón v tvare písmena A na petržalskej strane, na vrchole ktorého je kaviareň Ufo. Vyhliadková kaviareň, pripomínajúca lietajúci tanier, je vo výške 82 metrov, na úrovni hradného nádvoria.

Most je dlhý 432 metrov, široký je 21 metrov. Pôvodne niesol názov Most SNP, po revolúcii názov zmenili na Nový most.

Tento rok magistrát nechal vyčistiť grafiti na stenách lávok pre chodcov a spraviť nový náter, ktorý zabezpečí ľahké odstraňovanie nápisov a kresieb aj v budúcnosti. V najbližších rokoch bude zrejme treba položiť nový asfalt, no ak sa nestane nič mimoriadne, nasledujúcich desať rokov sa žiadna väčšia rekonštrukcia nechystá. Most je totiž podľa odborníkov na rozdiel od Prístavného mosta vo veľmi dobrom stave.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  7. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 057
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 233
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 706
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 636
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 392
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 018
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 480
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 428
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Otvorenie D4R7 v úseku Holice - Podunajské Biskupice
  2. Jozef Drahovský: Na Prístavnom moste je znova vytvorená nebezpečná situácia
  3. Matúš Vallo: Električka v novom centre
  4. Miroslav Daniš: Odpad náš každodenný
  5. Jozef Drahovský: Plyn a rekonštrukcia Karloveskej radiály
  6. Róbert Bosák: Druhá strana Bratislavy
  7. Jozef Drahovský: Uzavretie zjazdu z Prístavného mosta na Bajkalskú môže a nemusí spôsobiť kolaps
  8. Matúš Vallo: Pražská lavička bude aj bratislavskou, príďte si ju vyskúšať
  1. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  2. Peter Chudý: Ako sa zbaviť redaktorky Denníka N, Moniky Tódovej? Alebo hrozí jej zákaz činnosti výkonu povolania? 3 155
  3. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 2 983
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 827
  5. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte. 2 559
  6. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 282
  7. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  8. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 226
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  3. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  8. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
Skryť Zatvoriť reklamu