SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Električková trať na koniec Petržalky sa opäť rozbieha, zhotoviteľ dostane viac zdrojov

Stavba zdražela zhruba o pätinu vinou navýšenie cien stavebných materiálov.

Načítavam video...

BRATISLAVA. Práce na predĺžení električkovej trate do bratislavskej Petržalky budú čoskoro opäť pokračovať.

Na tlačovej konferencii o tom v utorok informoval primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

„Podpísali sme dodatok k zmluve, ktorý rozväzuje ruky dodávateľovi a práce sa čoskoro opäť rozbehnú," uviedol primátor.

Stavba zdražela zhruba o pätinu

Ako doplnila prvá námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová, nový dodatok je založený na expertíznom posúdení od súdneho znalca oficiálnej znaleckej organizácie Ústav stavebnej ekonomiky.

SkryťVypnúť reklamu

Tento podrobne zanalyzoval reálne zmeny v cenách dotknutých materiálov na svetových trhoch.

„Na základe toho stanovil aktuálnu mieru nárastu hodnoty zákazky oproti hodnote v novembri 2021, keď sa podpisovala zmluva na stavbu a dodávateľ začal s prácami," ozrejmila Kratochvílová.

Ako dodala, znalec tiež navrhol aj metodiku, ktorou sa bude aktuálna cena priebežne prepočítavať počas trvania prác. Nakoľko ceny materiálov sa môžu počas trvania prác meniť, nie je podľa Kratochvílovej možné vopred za celé zvyšné obdobie stavby stanoviť, o koľko sa navýši celková cena stavby.

„Pre mesto by bolo nevýhodné zaviazať sa na aktuálne nevýhodnú mieru zdraženia materiálov, keďže ceny môžu v budúcnosti aj zlacnieť," doplnila.

Momentálne znalec ohodnotil mieru zdraženia stavebných materiálov v júni 2022 v porovnaní s novembrom 2021 na 20,37 percenta.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát má vlastnú metodiku navyšovania cien

Podľa Valla je projekt predĺženia električkovej trate do Petržalky jedným z najdôležitejších dopravných projektov v Bratislave.

„V novembri minulého roku sme zhotoviteľovi odovzdali stavenisko, netušiac, že o pár mesiacov vypukne vojnový konflikt na Ukrajine a problémy súvisiace s celosvetovým zdražovaním stavebných materiálov sa prehĺbia do takej miery, že zhotoviteľ bude zvažovať, za akých podmienok a či vôbec bude na stavbe ďalej pokračovať," priblížil primátor.

V polovici mája vydal Úrad pre verejné obstarávanie usmernenie k podpisovaniu dodatkov k zmluvám, ktoré umožňujú navýšiť cenu diela, pokiaľ príčinou je navyšovanie cien materiálov a energií.

Vallo poznamenal, že Bratislava musela následne vyvinúť vlastnú metodiku, ktorá umožňovala podpísanie takéhoto dodatku.

SkryťVypnúť reklamu

Dohnať zameškané

Podľa viceprimátorky Kratochvílovej je zhotoviteľ vďaka podpísanému dodatku v najbližších týždňoch pripravený naplno obnoviť práce na trati a deklaroval aj zámer niektoré práce akcelerovať tak, aby stavba napredovala podľa stanoveného harmonogramu.

„Akcelerácia stavebných prác na viacerých stavebných objektoch bude postupná, nakoľko až nový dodatok priniesol istotu v nejasnej situácii, v ktorej ani subdodávatelia neboli ochotní podpisovať so zhotoviteľom zmluvy a realizovať práce," vysvetlila viceprimátorka.

Ako dodala, v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch budú realizovať práce najmä na mostných objektoch, základy trakčného vedenia, zemné práce a prekládky sietí.

Bratislava spustila výstavbu predĺženia električkovej trate do Petržalky odovzdaním staveniska skupine dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka 18. novembra 2021. Trať by mala byť dokončená do konca roka 2023, celková zmluvná hodnota zákazky je 74 585 994 eur bez DPH.

Projekt okrem novej električkovej trate v dĺžke 3,9 kilometra a siedmich zastávok zahŕňa aj rekonštrukciu 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu, vybudovanie štyroch mostných objektov, deviatich križovatiek a šesť kilometrov segregovanej cyklotrasy pozdĺž trate.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  1. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  3. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  4. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  5. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  6. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 662
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 287
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 001
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 702
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 255
  6. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 644
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 590
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 436
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 492
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 954
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 547
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 199
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 576
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 468
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 221
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 864
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu