Kompozícia, 1938. REPRO FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
V Slovenskom národnom múzeu je momentálne výstava jednej z najavantgardnejších osobností európskej umeleckej scény medzivojnového obdobia Mileny Pavloviç Barilli (1909 - 1945). Výstava predstavuje tridsaťosem obrazov tejto srbskej vytvarníčky a poetky, žijúcej od roku 1939 v New Yorku. Expozíciu dopĺňajú aj šaty, ktoré sama navrhla.
"Jej olejomaľby dýchajú nekaždodennou imagináciou a sú vyplnené poéziou a fantastickosťou, kozmopolitnou šírkou jej ducha a schopnosťou brilantne poznať skryté bohatstvo mýtov a legiend, zatkaných do vlastných poetických vidín," tvrdí o diele Pavloviç Barilli kurátorka výstavy Jelica Milojkoviç. "Nabádajú v spleti symbolických elementov hľadať tajomný zmysel autorkinho duchovného dobrodružstva," myslí si.
Obľúbeným motívom výtvarníčky sú zložité kompozície, ktorých ikonografický obsah vypĺňajú ženské portréty a postavy doplnené kópiami antických postáv. Medzi závojmi a záclonami alebo cez oblaky hmly sa v hviezdnych nociach pohybujú antickí bohovia a hrdinovia, básnici a moiry a z obrazu na obraz sa opakuje podobizeň mladej ženy s veľkými smutnými očami orientálno-mediteránskej fyziognómie. Jej bizarný svet je ríšou snov z oblakov závojov, mesačného svitu, rozstrapatených vlasov, hmly a dymu, šíreho mora a priezračného modrého neba, oblečeného v "pikasovskom štýle".
Najvýznamnejšia časť autorkinej umeleckej tvorby vznikla mimo hraníc Juhoslávie, odkiaľ odišla na jar 1930. Takmer celé jedno desaťročie bola svojím životom a prácou zviazaná so západoeurópskymi metropolami, kde sa priatelila a vystavovala s najvýznamnejšími predstaviteľmi európskej umeleckej avantgardy. Maľby, vystavené v Londýne v roku 1931 počas jej prvej prezentácie po odchode z Juhoslávie, výtvarní teoretici prijali veľmi pozitívne. A nielen ony zaujali kritikov, Wamblyho Balda, parížskeho dopisovateľa Chicago Daily Tribune, väčšmi ako obrazy očarila samotná umelkyňa, ktorá mu "pripomínala hlavu nejakej perzskej miniatúry a bola krajšia ako jej obrazy".
V auguste 1939, v predvečer vypuknutia druhej svetovej vojny, výtvarníčka odišla do New Yorku, kde žila až do svojej smrti.
Okrem čisto umeleckej práce sa angažovala aj v komerčnom dizajne, predovšetkým ako ilustrátorka najprestížnejších amerických módnych žurnálov a časopisov (Vogue, Sharm, Glamour, Harper's Bazaar). Spolupracovala tiež so skladateľom Gianon Carlom Menottim, pre ktorého balet Sebastian navrhla kostýmy (1944).
Jedinečné umelecké dielo srbskej výtvarníčky, kedysi roztrúsené po svete, roky vytrvalo zhromažďovali jej priaznivci a dnes sa nachádza v jej rodnom meste Požarevici.
Výstava je na prízemí SNM po predĺžení prístupná až do 24. júla.
OBRAZ
Pod mojimi viečkami
ty si mesiac v záhrade,
ty si hmla na rieke,
ty si jediný zakrútený do sna,
do Ozveny detstva
a do plaču.
Ty si vlna, ktorá sa vzpína vysoko,
hľadajúc hviezdy
v tichu nebies.
Milena Pavloviç Barilli
New York, marec 1940
REPRO FOTO - KATALÓG K VÝSTAVE
Milena Pavloviç Barilli v New Yorku 9. januára 1943.