SME

Sokol je fantastický i svojský

V Galérii mesta Bratislavy, v Mirbachovom paláci na Františkánskom námestí si ešte do nedele môžete pozrieť obrazy Kolomana Sokola, ktoré sú na Slovensku vystavené prvýkrát. O významnom slovenskom výtvarníkovi a jeho tvorbe sme sa rozprávali s riaditeľom


Pegas, kombinovaná technika, 1984. FOTO – ARCHÍV



galérie IVANOM JANČÁROM.


Koloman Sokol sa narodil 12. decembra 1902 v Liptovskom Svätom Mikuláši, tento rok sa teda dožije neobvyklého jubilea – 100 rokov. V súčasnosti žije a tvorí v Tutsone v USA. FOTO – ARCHÍV

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



Je to náhoda, že sa v Mirbachovom paláci opäť stretávame so slovenským výtvarníkom žijúcim a tvoriacim v zahraničí?

„Už tretí rok vďaka sponzorovi pripravujeme výstavy predstavujúce svetovo významných výtvarných umelcov, ktorí sa narodili alebo majú korene na Slovensku. Prvá výstava bola venovaná Andymu Warholovi, vlani sme predstavili práce Dezidera Hoffmana, ktorý bol osobným fotografom Beatles a mnohých ďalších známych osobností. Tento rok sme sa rozhodli pre Kolomana Sokola, ktorý je v histórii slovenského výtvarného umenia výnimočnou osobnosťou. Dá sa povedať, že žiaden výtvarník nemal taký význam vo vývoji nášho umenia ako on. Ovplyvnil niekoľko generácií vývarníkov, bol zakladateľom modernej slovenskej grafiky a jeho vplyv je dodnes silný.“

SkryťVypnúť reklamu

Môžete čitateľom v základoch priblížiť etapy tvorby Kolomana Sokola?

„Sokol sa stal známym výtvarníkom už krátko po ukončení štúdií. Venoval sa predovšetkým grafickej tvorbe, ale aj kresbe. Jeho diela boli v tomto období silne sociálne angažované. V priebehu dvadsiatych až štyridsiatych rokov sa stal jednou z najvýznamnejších osobností európskej expresívnej grafiky. V roku 1937 odišiel na pozvanie mexickej vlády do México City, kde na tamojšej vysokej škole výtvarných umení založil grafické oddelenie a stal sa uznávaným pedagógom i umeleckou osobnosťou. V roku 1941 sa pre zlý zdravotný stav manželky odsťahoval do Spojených štátov amerických, v roku 1946 sa na základe pozvania vrátil do Československa. Doma žil a tvoril až do roku 1948, keď emigroval do USA. Kresby z obdobia päťdesiatych rokov nadobúdajú až renesančný charakter, sú inšpirované mytologickými motívmi, exotikou, očarúvajú sugestívnymi líniami ľudských tiel. V roku 1952 sa Sokol odsťahoval do Bryn Mawr v Pensylvánii, kde sa dosť uzatvoril do seba, vytvoril si vlastný, ideálny svet – Kaburabu, plný ľudí, ktorých mal rád a ktorých obdivoval. Vtedy vytváral jemné, meditatívne kresby, plné krehkých, subtílnych postáv. Nezachovalo sa ich mnoho, niektoré sám spálil.“

SkryťVypnúť reklamu

Sokolovu tvorbu, ale aj osobnosť ovplynila jedna zvláštna skutočnosť.

„Bol to jeho vzťah k psom. V roku 1967 mu syn George priniesol psíka, ktorý bol určený na pokusné operácie. Od tej chvíle sa Sambo – ako ho pomenoval – od Sokola nepohol. Boli doslova bytostne zrastení. Keď o deväť rokov psík uhynul, Sokol začal obrazy okrem svojho mena podpisovať aj menom Sambo a postupne menami ďalších psíkov (Samba, Brtko, Sasser). Jeho tvorba je od sedemdesiatych rokov až dodnes plná vnútornej energie, niekoľkými ťahmi štetca vytvára sugestívne diela plné všeľudských problémov, maľuje chmúrne vízie, ale má zmysel aj pre zveličenie a humor.“

Všetky diela na výstave daroval majster Sokol Slovensku?

„Áno. Výtvarné dielo Kolomana Sokola veľmi dobre poznám a bol som prekvapený výberom 48 darovaných diel, pretože ide skutočne o najkvalitnejšie, dá sa povedať špičkové diela sedemdesiatych, osemdesiatych a deväťdesiatych rokov jeho tvorby. Nemyslel som si, že bude až taký veľkorysý. Ich hodnota je asi desať a pol milióna korún. Sponzor kúpil ešte dve diela a spolu s ostatnými budú základom pre vznik Centra Kolomana Sokola, ktoré sa má tento rok otvoriť v Liptovskom Mikuláši. Dar je určite prejavom silného, desaťročia pretrvávajúceho vzťahu umelca k domovu.“

SkryťVypnúť reklamu

Kolomana Sokola osobne poznáte. Aký je to človek?

„Veľa o ňom hovorí samotné výtvarné dielo, ale aj vzťah ku zvieratám. Za môjho štipendijného pobytu v Tutsone som ho pomerne často navštevoval. Je fantastický a svojský zároveň. Buď do svojho ateliéru niekoho ani len nevpustí, alebo si ho obľúbi a dôveruje mu. Vtedy je príjemný a veľkorysý. Raz som do ateliéru vstúpil sám a začal som si prezerať jeho diela. Otvoril som zásuvku, v ktorej sa skrývali nádherné, dosť erotické kresby z päťdesiatych rokov. Majster ma pristihol a niekoľko dní sa so mnou nerozprával. Išlo totiž o kresby, ktoré ešte nikto nevidel a ktoré majú uzrieť svetlo sveta až po jeho smrti.“

Autor: MILADA ČECHOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 562
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 5 932
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 258
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 974
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 213
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 120
  7. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 220
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 036
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 313
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 419
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 578
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 302
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 8 931
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 078
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 280
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 101
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
SkryťZatvoriť reklamu