Nedávno mi v jednej z kaviarní v centre Bratislavy ktosi ukradol novú zimnú bundu, ktorú som mala zavesenú na vešiaku na to určenom. Vešiak bol umiestnený pri vchode do kaviarne, ja som sedela pri blízkom stole, chrbtom k vešiaku. Po zistení krádeže som sa obrátila na vedúceho kaviarne so žiadosťou, aby mi majiteľ kaviarne nahradil škodu, ktorá mi vznikla odcudzením bundy. Vedúci kaviarne ma však upozornil, že na stene vedľa vešiaka visí tabuľka s oznamom „za odložené veci neručíme“ a teda, že za odcudzenie mojej bundy nie sú zodpovední. Ako mám v tejto veci postupovať?
Katarína Dvoranová, Bratislava
Na uvedený prípad sa vzťahujú ustanovenia § 433 a nasl. Občianskeho zákonníka, kde je upravená aj osobitná zodpovednosť prevádzkovateľa činnosti, s ktorou je spravidla spojené odkladanie vecí, za škodu na veciach odložených fyzickou osobou (zákazníkom) na určenom mieste alebo na mieste, kde sa obvykle odkladajú. Za takúto škodu zodpovedajú teda najmä prevádzkovatelia reštaurácií, kaviarní, vinární, holičstiev, kaderníctiev, kín, divadiel, internetových kaviarní a pod.
V prvom rade treba uviesť, že prevádzkvoateľ takejto činnosti sa nemôže tejto svojej zodpovednosti zbaviť jednostranným vyhlásením ani dohodou. Môže sa jej zbaviť iba v prípade, ak preukáže, že ku škode by došlo aj inak (t. j. napr. pri požiari, povodni alebo inej prírodnej katastrofe).
Právo na náhradu škody musí pritom poškodený uplatniť (či už písomne, alebo ústne) u prevádzkovateľa bez zbytočného odkladu, najneskôr do 15 dní po dni, keď sa o škode dozvedel, inak jeho právo na náhradu škody zanikne.
Vo vašom prípade za odcudzenie bundy zodpovedá prevádzkovateľ kaviarne, v ktorej vám bola odcudzená, a to bez ohľadu na jeho jednostranné vyhlásenie, ktorým sa zbavuje svojej zodpovednosti za odložené veci. Svoj nárok na náhradu škody ste voči tomuto prevádzkovateľovi riadne uplatnili už tým, že ste o náhradu škody požiadali vedúceho kaviarne.
V snahe o mimosúdne vyriešenie veci vám s nárokom na náhradu škody odporúčam obrátiť sa priamo na prevádzkovateľa kaviarne, u ktorého je určitý predpoklad, že zaujme vo veci odlišný postoj ako jeho zamestnanec.
V prípade, ak by ani táto vaša snaha nebola úspešná, možno sa v tejto veci obrátiť na súd so žalobou, ktorou by ste žiadali od prevádzkovateľa kaviarne náhradu škody. Na to, aby ste boli v prípadnom súdnom konaní úspešná, budete musieť preukázať odloženie veci na mieste na to určenom alebo obvyklom, odcudzenie bundy, výšku škody a včasné uplatnenie nároku na náhradu škody u prevádzkovateľa kaviarne.
Autor: JUDr. MARTIN GAJARSKÝ, advokát