Lebo ani veľký Paríž so svojím Monmartrom sa natoľko nepozastavoval nad kravami v uliciach ako Bratislava so svojím "ničím". Parížski výtvarníci necítili potrebu zaoberať sa myšlienkou, či pomaľované rysule sú, alebo nie sú umením - veď ani organizátor nenazýva akciu umeleckou, ale kultúrno-spoločenskou. Hoci aj o "kultúre" by sme mohli rozvinúť podobnú diskusiu, hlavne keď z niektorých kráv kričí reklamná komercia.
Zahraniční umelci sa však vo všeobecnosti vrhli na kravy bez predsudkov a s rozletom. S najväčšou pravdepodobnosťou preto, lebo im už sponzoring koluje v žilách. Ale aj preto, lebo riešiť, či kravy na uliciach sú "malé", alebo vôbec nejaké umenie, je smiešne tam, kde sa bez problémov tvorí umenie veľké a obhajuje sa samo.
Podobne Praha. "Svoju" kravu sa nehanbili vytvoriť Jan Saudek, Sára Saudková, Tomáš Císařovský, David Černý (známy tým, že pretrel tank naružovo, kým jeho čierne dielko pred Palácom Kinských zase premaľoval naružovo Maxim Velčovský), Jiří Surůvka, Petr Lysáček, Jiří Slíva, Bořek Šípek, ale ani Václav Havel. Teda od renomovaných "klasikov" cez underground, konceptualistov až po "osobnosti mimo výtvarnej obce".
Síce sa cenzuroval provokatívny čierny býk Maxim s maximálnymi genitáliami pre rovnomenný magazín od dizajnéra Roberta W. Novaka a veľa ideovo-politických diskusií sa viedlo, keď dvom študentom architektúry s oceľovými tyčami v ruke podľahla zelená krava s červenou hviezdou Romeo 23 od Romana Týca na Námestí Kinských, symbolizujúca ruský tank, ktorý tu stál pred novembrom 1989. Ale inak sa zlatá Praha k svojim hovädzím krásaviciam správala dobroprajne a na charitatívnej aukcii pre detskú onkológiu Pražania vydražili viac ako 4,5 milióna českých korún.
Charitatívny rekord s 11,5 milióna dolárov však držia, samozrejme, Američania. Išlo o veľkorysosť, o povestnú lásku Američanov ku gýču alebo o obchod? Hovädzí výtvor režiséra Davida Lyncha totiž vylúčili spomedzi 1200 kusov newyorskej prehliadky, lebo krava vraj vyzerala ako ohavné dielo Charlesa Mansona - Lynch jej odrezal hlavu, zapichol jej do zadku vidličky a nože, odhalil "mäso" a napísal na ňu: Eat My Fear (Najedz sa môjho strachu). Takáto krava mohla znížiť spotrebu stejkov.
A o čo ide u nás? Open airové bezbranné kravy nemo čelia vandalom a kritike typu "aj sprejeri majú viac invencie". Rovnako nemo, ako čelili tlaku sponzorov výtvarníci, keď si nedokázali vybojovať taký tvorivý priestor ako ich pražskí a svetoví kolegovia. Nehovoriac o výtvarníkoch, ktorým boli kravy pod úroveň. A tak sa naše 200-hlavé stádo CowParade podobá skôr na bezhlavé. Fakt paráda! Zábava, kultúra a reklama made in Bratislava, ktorá vraj konečne dostala svoju pravú tvár.
Jednu kravu kupovali sponzori najprv za 200, neskôr musela cena klesnúť na 100-tisíc. To sú peniaze, ktoré idú automaticky na charitu, deťom bude patriť aj zisk z aukcie. Nebyť "filozofie", že sa robí z komára neumelecká krava, mohli sme im darovať oveľa viac.