SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Bratislavský samosprávny kraj požiadal o miliardu eur z eurofondov

Chudobný bohatý región je názov kampane, ktorou sa kraj snaží presvedčiť Európsku komisiu.

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba. (Zdroj: TASR/Pavel Neubauer)

BRATISLAVA. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) bojuje o miliardu eur z eurofondov.

Chudobný bohatý región je názov kampane, ktorou sa BSK snaží presvedčiť Európsku komisiu, že územie kraja potrebuje viac peňazí z eurofondov.

Ako informovala hovorkyňa BSK Lucia Forman, k tejto snahe sa pridali aj župní a mestskí poslanci svojím otvoreným listom Európskej komisii.

„V prvom rade je dôležité, aby Európska únia (EÚ) zmenila kritériá, podľa ktorých hodnotí bohatstvo regiónov,“ vysvetlil predseda BSK Juraj Droba. Podľa štatistík je Bratislavský kraj 13. najbohatší región v EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroje na ekologickejšiu dopravu

Problém, ktorý región BSK trápi najviac, je doprava a jej environmentálny dopad.

„Na realizáciu kľúčových projektov potrebujeme zabojovať až o jednu miliardu eur. Bez externých zdrojov to možné nebude," upozorňuje samospráva.

Podiel osobnej dopravy voči verejnej je v Bratislavskom kraji 73:27, pričom objem emisií automobilovej dopravy v Bratislavskom kraji predstavuje skoro 40 percent celého Slovenska. Čím viac obyvateľov BSK prestúpi na koľajovú dopravu, tým zdravšie ovzdušie bude v kraji.

„V otvorenom liste nebojujeme len za financovanie župných projektov, čo je napríklad obchvat Malokarpatska, ale aj za mestské a štátne projekty,“ vysvetlil poslanec BSK a predseda Komisie dopravy Ján Buocik, ktorý otvorený list Európskej komisii inicioval.

SkryťVypnúť reklamu

Rozvoj železnice

V liste pre Európsku komisiu sa poslanci uchádzajú o eurofondy na všetky kľúčové dopravné stavby v kraji. Jedným z nich je rekonštrukcia a skapacitnenie koľajovej dopravy na území Bratislavy a vybudovanie prestupných terminálov. Súčasťou je vybudovanie novej železničnej stanice Filiálka v Bratislave.

Ďalším projektom je skapacitnenie koľajovej dopravy na tratiach v smeroch Pezinok, Senec a Dunajská Streda či cestný obchvat Malokarpatska, ktorý významne zníži environmentálnu záťaž v dotknutých mestách a obciach.

Prvá etapa obchvatu je financovaná z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) a starého programového obdobia. „Po dokončení ďalších dvoch etáp by obchvat pokračoval až do Pezinka. Na ich stavbu však BSK potrebuje eurofondy," konštatuje kraj.

SkryťVypnúť reklamu

Električka do Podunajských Biskupíc a Vrakune

Jedným z dôležitých projektov je aj rozšírenie existujúcej siete električkovej dopravy v Bratislave.

„Vzhľadom k nikdy nerozbehnutej výstavbe metra sú nosným dopravným systémom Bratislavy električky. Z fondov EÚ bola financovaná aj jediná nová električková trať za posledných 30 rokov, do Petržalky. Najpotrebnejšou chýbajúcou električkovou radiálou je trať do Podunajských Biskupíc a Vrakune, kde žije viac ako 70-tisíc obyvateľov, či rekonštrukcie Ružinovskej a Vajnorskej radiály," poznamenal BSK s tým, že plány existujú aj na predĺženie trate Dúbravsko-Karloveskej radiály v smere na Bory.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  2. Na krásnom, modrom Jadrane
  3. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  4. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 245
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 391
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 095
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 794
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 390
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 253
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 985
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 421
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 893
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 030
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 489
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 871
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 681
  7. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma 2 113
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 109
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu