Most Apollo, ktorý pomenovali mestskí poslanci minulý štvrtok, by mali podľa námestníka primátora Karola Koladu spojazdniť 5. septembra. Nebude však po ňom premávať hromadná doprava, ako sa pôvodne plánovalo. Poslanci totiž v ten istý deň odmietli zmenu linkovania MHD, ktorá počítala s využitím piateho mosta.
Zastupiteľstvo schválilo nové meno pre most výraznou trojpätinovou väčšinou. Zo 61 prítomných stačilo 37 hlasov. Za bolo 46, štyria proti, siedmi sa zdržali a štyria nehlasovali. Pred vypracovaním nariadenia mesta o pomenovaní mosta bolo treba overiť, či názov Apollo nie je patentovo chránený. Zistilo sa, že v kategórii "kovové konštrukcie na prevoz osôb a zvierat" skutočne takýto názov nemá konkurenta.
Boj o meno pre most trval vyše roka. Ešte vo štvrtok sa spochybnilo jediné rozhodnutie, ku ktorému dovtedy poslanci dospeli - že most sa nebude volať po osobnosti. Apollo v máji zvíťazilo pomerom 41,1 hlasov v poslednom verejnom hlasovaní, ktorým bola oficiálna anketa mesta. "Názov mosta nie je odkazom na americkú vesmírnu loď či iné súvislosti. Pripomína rafinériu, ktorá kedysi stála na miestach, kde dnes na ľavom brehu vyúsťuje nová dominanta," píše sa na internetovej stránke mesta. Rozhodnutie postaviť veľkú rafinériu v Bratislave zaradilo mesto medzi dôležité stredoeurópske centrá spracovania ropy. V roku 1895 udelila mestská rada súhlas na výstavbu rafinérie v Mlynskej záhrade, píše sa na internetovej stránke mesta. Dostala názov podľa gréckeho boha Apolóna. Fabrika s rozlohou 7,5 hektára mala 50 budov, zamestnávala až 500 robotníkov. Na tú dobu vlastnila moderné technológie a produkovala petrolej, benzíny, sviečky, asfalt, ale aj umelý ľad a tuky na mazanie, neskôr parafín.
V čase najväčšieho rozkvetu v medzivojnovom období vlastnila apolka ropné polia, tankové lode, cisternový park a sieť čerpacích staníc. Počas druhej svetovej vojny ju finančne ovládol nemecký koncern I. G. Farben. Preto 16. júna 1944 zničilo 80 percent rafinérie bombardovanie amerického letectva. Výrobu čiastočne obnovila až v máji 1945, roku 1946 bola znárodnená a začlenila sa do budúceho Slovnaftu. V roku 1963 ukončila činnosť.
Autor: lin